Veteranbåten MS Riskafjord II fremstår nå i svært så vakker drakt. Restaureringsarbeidet ble har pågått i flere år.
Etter rundt to tusen timer med iherdig dugnadsinnsats framstår nå MS Riskafjord II i all sin fordums prakt. Det er nesten to år siden arbeidet ble påbegynt, og det har blitt mer omfattende enn først planlagt.
- Planene om restaurering begynte for minst ti år siden, minnes Bjørn Håland som er daglig leder i selskapet Riskafjord AS.
- Det som var mest prekært var det øvre dekket. Der lå det en glassfiberduk. Den ble i sin tid lagt for å hindre lekkasje nedover i båten, og kan vel betraktes som en hasteløsning. Etter hvert ble jo også denne duken dårlig. Selve dekket under fikk heller aldri tørke skikkelig opp. Når vi endelig hadde skaffet nok penger fra blant annet riksantikvaren og fylkeskommunen, hadde vi på høsten 2007 endelig råd til å gå i gang med jobben. Da fjernet vi først dekket. Det var forferdelig! Vi måtte nesten spa det bort, det var omtrent bare mold under, minnes Håland.
Mer arbeid
Et restaureringsarbeid har en tendens til å vokse seg større undervegs. Så også med Riskafjord.
- Vi oppdaget at også sidene var rustet opp, så vi måtte skifte en del av jernet under som holder taket oppe. Det var ikke med i de opprinnelige planene, så vi søkte om ekstra midler, og det fikk vi. Skipsbygger Sverre Naustvik begynte å bygge på dekket, og fikk det ferdig i løpet av høsten 2007. Han er utrolig flink, og er spesialist på trebåter. Dekket ble ferdig våren 2008. Men når vi holdt på så viste det seg at forlengelsen av dekket under styrhuset, og også selve styrhuset var i svært dårlig forfatning. I likhet med dekket var også styrhuset kledd med glassfiber. Etter at vi var ferdige med hoveddekket, begynte derfor en ny runde med planlegging, og vi bestilte ny tid hos Naustvik til høsten 2008, forklarer Håland.
Raus giver
Riskafjord AS hadde aldri hatt råd til det videre restaureringsarbeidet hadde det ikke vært for rause givere hos skipsreder Bergesen. Ryggraden i dugnadsarbeidet, maskinist Alf Fredriksen og skipperne Gunnar Borg-Vatne og Toralf Fossand, hadde til sammen sytti års fartstid hos Bergesen, og formulerte en søknad til sin tidligere arbeidsgiver. Det skulle vise seg å være en svært god ide. Lang og tro fartstid ble belønnet med en halv million kroner i støtte fra skipsrederens fond, og arbeidet med nytt styrhus og forlengelse av nytt dekk kunne starte.
- Ble styrhuset bygd opp helt på ny?
- Ja, det var så dårlig at det eneste vi klarte å bevare var noen ventiler, eller det landkrabber vil kalle vinduer, og noe av teakskroget, forklarer Håland. Han sier videre at riksantikvarens retningslinjer for restaureringen er at båten skal tilbakeføres til sånn den var da den i 1996 ble tatt ut av ordinær rutetrafikk. Det betydde at Håland og resten av dugnadsgjengen måtte henvende seg til riksantikvaren undervegs når nye behov dukket opp.
Fram med teaken
- Deler av teaken på båten har i mange år vært tildekket med metallplater. Det ble sett på som for mye arbeid å holde teaken fin. Selve brovingene, eller rammen som går rundt styrhuset, hadde en gang på 80-tallet vært i teak. Siden dette ble gjort før 1996, måtte vi søke riksantikvaren om å få det fjernet. Når vi først holdt på med styrhuset, ville vi ha fram teaken, forklarer Håland. Riksantikvaren ga tillatelse til å få fram elementer som daterte seg lengre bak enn 1996, og Håland mener båten aldri har vært så fin eller i så god stand som den er i dag.
- Utseendet båten har i dag fikk den i 1951, da den gikk gjennom en veldig stor ombygging fra damp til diesel. Før den tid, og siden den ble bygget i 1864, har den nok sett ganske annerledes ut. Den har vært gjennom mange ombygninger, anslår Håland.
Uvurderlig dugnadsinnsats
- Er restaureringen nå ført til endes?
- Ja, stort sett. Det gjenstår noen småting av innredninger bak i styrhuset, eller i bestikket som det heter. Der skal vi inn med noen hyller. Det blir nok tatt denne sesongen, sier Håland.
- Hvordan oppleves det for deg å få båten ferdig restaurert?
- Jeg må si at det kjennes veldig bra. Folk her i bygda som kjenner båten fra gammelt av synes den har blitt svært fin. Vi har bare fått skryt. Folk er veldig godt fornøyd med det arbeidet som er gjort. Det er også viktig å få med at vi har spart mye penger på alt det dugnadsarbeidet som er lagt ned. Alt det arbeidet som ikke båtbygger Naustvik nødvendigvis har måttet gjøre selv, er utført på dugnad. De har bare vært utrolig flinke, understreker en svært tilfreds daglig leder i Riskafjord AS.
Redaktør -