Høysesong for striper

19.05.2012
Høysesong for striper
Oddvar Skjørestad har jobbet med veimerking siden 1994.

Våren markerer starten på høysesongen for dem som lever av å lage striper på veier og parkeringsplasser. Som Oddvar Skjørestad fra Hommersåk.

Oddvar Skjørestad har jobbet med veimerking for Statens vegvesen og Mesta siden 1994. I 2009 valgte Mesta å slutte med veimerking. De solgte alle maskiner. Oddvar Skjørestad så sitt snitt til å etablere Skjørestad Veimerking.

-I dag kjøper Statens vegvesen denne tjenesten. Det er for det meste store konsern som tar seg av de store oppgavene som å merke lange veistrekninger med gul midtstripe og hvite kantstriper. Vi konkurrerer ikke med dem. Så er vi 4-5 mindre firma på Nord-Jæren som tar oss av mindre jobber, forteller Oddvar Skjørestad.

 

Skifter katteøyne

Statens vegvesen er bare en av mange kunder for Skjørestad og hans firma. Det er andre som er like viktige.

-Vi utfører mange jobber med entreprenører og kommuner som oppdragsgivere. Akkurat nå er vi leid inn av TS for å merke opp de nye kollektivfeltene i Hillevåg, sier Skjørestad, som får sett det meste av Rogaland gjennom jobben sin.

-I vinter har vi vært mye innover i Ryfylke og gjort vedlikehold i tunneler – både med oppmerking og med utskifting av cateyes – katteøyne – mellom kjørefeltene. Vi har også viktige kunder i industribedrifter som Eramet i Sauda og Hydro Aluminium på Karmøy. Mange anleggsarbeidere er på samme sted i mange måneder. Denne jobben gjør at vi kommer oss mye rundt, sier han.

-Er arbeidet med veimerking veldig sesongbetont?

-Ja, selve oppmerkingen skjer stort sett om sommeren. Vi er to fast ansatte i firmaet, men har to ekstra i sommerhalvåret. Når været ikke tillater oppmerking – på grunn av frost eller regn – kan vi også gjøre andre jobber, som skilting eller formerking til kommende oppdrag, forteller Oddvar Skjørestad.

 

Blir i Rogaland

Men det hender at Skjørestad må rykke ut på oppmerkingsjobber selv om været er så som så. I vinter ble det plutselig nødvendig å merke omkjøringen på motorveien ved Forus.

-Det var 0 grader og regnvått. Vi brukte gassbrennere til å tørke bakken og kompressor og trykkluft for å få plasten til å henge på asfalten. Jeg var skeptisk, men nå er det mai, og det henger ennå, sier han.

Oddvar Skjørestad forteller at firmaet hans har nok å gjøre. Hadde de villet det, kunne de ha vokst seg større. Men Skjørestad er tilfreds med tingenes tilstand.

-Vi kunne ha sett utover Rogalands grenser og konkurrert om jobber andre steder, men vi trenger ikke å bli større. Vi har fullt opp med oppdrag hver sommer, og omsetter hvert år for 5-6 millioner. Vi er akkurat passe store, slår Oddvar Skjørestad fast.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...