Tom Gaudland er ansvarlig redaktør for Riskaposten - som nå gjenoppstår etter 15 års “hvile”.
Det er femten år siden Riskaposten sist ble gitt ut. Utgaven du holder i hendene nå er derfor historisk. Tom Gaudland er daglig leder i Regionaviser og ansvarlig redaktør for Riskaposten. Vi har bedt ham gjøre rede for bydelsavisens fortid og framtid.
- Første utgaven kom ut i 1987, og var den gang en løssalgsavis. Det var egentlig mer et hefte i A-5 format. Etter hvert utviklet det seg til en gratis månedsavis, og med full dekning økte opplaget betraktelig. I 94 eller 95 ble det en ukesavis, minnes Gaudland.
- Hva var bakgrunnen for at du startet denne avisen?
- Det som er spesielt for Hommersåk er at selv om det er en bydel så er den veldig atskilt. Det er også en stor tilflytning til bygda. Jeg syntes det var behov for et informasjonsorgan. Når Aftenbladet, Rogalands Avis eller Sandnesposten skrev om Hommersåk, så var det som regel med et negativt fortegn, minnes Gaudland. Han sier videre at han med Riskaposten ønsket å få fram det positive i bygda, men samtidig være en kritisk avis som kunne bite fra seg når det trengtes.
- Når det var noe å sette fingen på, så gjorde vi det, sier han.
Gimmick fra nytt senter
Siste utgaven av Riskaposten kom ut i 1995. Gaudland fikk da en henvendelse fra Sandnesposten.
- De sa at dersom jeg legger ned Riskaposten, så skulle jeg få en hel side i Sandnesposten til disposisjon for Hommersåk. Vi gikk for det, og hadde deretter en fast side med kun Riskastoff i Sandnesposten, minnes Gaudland. Han legger imidlertid til at dette opplegget gradvis rant litt ut i sand.
I 2002 åpnet Bryggen Senter dørene, og som en følge av det fikk Hommersåk på ny en bydelsavis, nemlig Bryggeposten.
- Det var fra starten meningen at ordningen bare skulle vare i ett år. Det skulle være en slags gimmick for senteret. Men avisen ble så populær at senteret bestemte seg for å fortsette, sier Gaudland. Bryggeposten har siden kommet ut seks ganger i året, men leietakerne i Bryggen senter har nå bestemt seg for å legge den litt på is. (Se egen ramme).
Forhåndsomtale
- Hvordan blir nye Riskaposten, Gaudland?
- Vi skal prøve å favne vidt, og få med oss det som skjer. Men vi vil fortrinnsvis satse på forhåndsomtale av kultur- og sportsarrangement framfor å lage reportasjer i etterkant. Grunnen til det er at det er for lang trykketid, sier Gaudland, og gir et par eksempler:
- Ta for eksempel syttende mai. Hvis avisen kommer ut den nittende mai, så vil sikkert mange lure på hvorfor det ikke er stoff fra feiringen på syttende mai. Grunnen til det er at avisen går i trykken før nasjonaldagen, og kommer ut i postkassene etter denne dagen. Det samme gjelder for Riskadagene, sier Gaudland. Han sier videre at forhåndsomtale egentlig gagner bygdas kultur- og idrettsliv bedre.
- Avisen vil være en ypperlig kanal til å kaste lys over arrangement som skal være, og dermed bidra til å trekke mange tilskuere.
Variert stoff
Gaudland oppfordrer videre alle avisens lesere til å ta kontakt dersom de kjenner til noe som bør få plass i avisen, og han minner om at de fleste sjangrene er representert.
- Vi er selvsagt interessert i alt av nyhetsstoff. Du vil finne sport, kultur og artikler om historie i avisen. Og vi vil alltid ha med en portrettkandidat. Altså alt som kreves for å lage en god og levende lokalavis. Gaudland sier videre at det kommer ut sju utgaver i 2010, men at målet er en avis i måneden fra og med 2011.
- Er det nok stoff i en liten bygd som Hommersåk til å fylle en avis i måneden?
- Ja, absolutt, svarer Gaudland bestemt, og minner om at Riskaposten også har vært en ukeavis.
- Da var vi mer spisset på nyheter, og hadde med trafikkuhell og branner. Det blir ikke aktuelt denne gang.
Annonser som blir lest
Riskaposten er en gratisavis som fullfinansieres av annonsesalg.
- Blir det en utfordring å få inn nok annonsekroner til å holde avisen flytende?
- Ja, det er jo ikke altfor mange bedrifter der inne. Men dersom alternativet er såkalt direkte markedsføring, altså reklamemateriell rett i posten, så vil jeg påstå at Riskaposten er en langt mer effektiv og billig markedskanal. Folk må jo nærmest bruke pulk for å få inn alt papiret fra postkassen, fleiper Gaudland, og fortsetter.
- Annonsene i Riskaposten blir både lest og de er rimelige. Spesielt for bedrifter som henvender seg til Riskabuen så vil jeg påstå at Riskaposten som annonsekanal nok er bedre enn noen annen, sier han, og sikter da til konkurransen fra de større avisene. Gaudland minner om at Riskaposten har et relativt stort nedslagsfelt som foruten Hommersåk og omegn også inkluderer Vatne og Høle.
Redaktør -