Skipper Gunnar Borg-Vatne forteller at Riskafjord må føye seg etter nye regler fra Sjøfartsdirektoratet.
Som en følge av bestemmelser fra Sjøfartsdirektoratet blir det ikke mange nautiske mil på Riskafjord 2 denne sesongen. Målinger viser nemlig at skroget på enkelte steder er fem millimeter tykt. Kravet er seks millimeter.
Skipper Gunnar Borg-Vatne kan informere om at kravet fra direktoratet tidligere var på fem millimeter, men at de nå har justert det opp en skarve millimeter ekstra. Det betyr at utvalgte områder på den gamle sliterens skrog må skjæres bort og erstattes.
- Vi må skjære ut 30 til 40 kvadratmeter med stål og erstatte med nye plater. Det var ingen som hadde kapasitet til å ta denne jobben nå i høst, så vi søkte om dispensasjon til å gå bare denne ene sesongen, sier Borg-Vatne. Han legger til at søknaden ble avslått.
Spesiell jobb
Som følge av at båten er vernet kan ikke hvem som helst utføre dette arbeidet.
- Båten ligger under riksantikvaren som verneverdig, og da forlanger riksantikvaren at det som er klinket skal klinkes. Mesteparten av det som skal skiftes er klinket.
- Og det vil si?
- Det vil si at skroget er naglet sammen i stedet for sveist.
- Hadde det vært lettere om dere kunne sveist i nye plater?
- Ja, da kunne hvem som helst ha gjort det, sier Borg-Vatne.
Dagen før vårt møte hadde Borg-Vatne vært på Dåfjord Slipp på Stord. Der har de spesialisert seg på å fikse gamle båter, og anlegget egner seg godt til å gjøre de nødvendige utbedringene med Riskefjord 2. Men de hadde ikke anledning til å ta inn båten før til høsten.
Målt i desember
- Er det ingen andre som kan gjøre jobben slik at båten blir klar for sesongen?
- Det er en slipp på Tau. De kunne ha løfte oss på land med flytekrane og gjort jobben sammen med Tau Mekaniske. Men det hadde ikke vært den beste løsningen. De har nemlig ikke klinkere selv, og måtte i så fall fått leid inn noen. Dessuten er vi litt skeptisk til å løfte denne gamle båten med krane. Dersom det ikke blir gjort riktig, så risikerer vi at dekket hopper av, sier Borg-Vatne.
Skipperen forklarer videre at det ble foretatt målinger av skrogets tykkelse i etterkant av forrige sesong, men at målingene da var litt for lite grundige. Det var etter en ny måling i desember at det ble slått fast at skroget var for tynt enkelte steder.
På Gladmat og byjubileum
Selv om båten ikke får lov å seile med passasjerer i år betyr ikke det at Hommersåks flytende stolthet ikke blir tilgjengelig for publikum.
- Vi har lov å ha folk om bord når vi ligger til kai, og kommer derfor til å være til stede i Sandnes under byens jubileum. Vi vil også ligge til kai i Stavanger under årets Gladmatfestival, forsikrer Borg-Vatne.
- Hva betyr dette for driften av AS Riskafjord?
- Det betyr at vi taper driftsinntekter, men vi reduserer jo også utgiftene litt, så det blir vel ikke det store tapet. Vi regnet heller ikke med at 2010-sesongen ville blitt den beste med tanke på tidene, sier Borg-Vatne, og sikter til finanskrisen.
- Det er jo bedrifter som leier oss, og de reduserer jo på sine utgifter.
Trenger 2,5 millioner
Vi får videre vite at kostnadene med utbedringene av skroget er stipulert til 2,5 millioner kroner. Det betyr at Borg-Vatne har hendene fulle med å kontakte potensielle velgjørere.
- Vi har søkt riksantikvaren og venter på svar derfra. Vi har også sendt søknader til flere legat, blant annet Bergesen sitt fond. Der har vi fått tilsagn på 150 000 kroner under forutsetning av at arbeidet blir utført, sier skipperen, og legger til at fondet tidligere har bidratt med fem hundre tusen kroner til nytt styrhus.
- Tror du dere klarer å samle inn nok penger?
- Ja, det må vi bare klare, sier Borg-Vatne optimistisk.
Han og resten av mannskapet planlegger å seile til Dåfjord Slipp på Stord etter Gladmatfestivalen. Der er de allerede i gang med å lage en ny slipp for anledningen. Arbeidet med skroget er beregnet å ta rundt tre måneder. Riskafjord 2 har gått gjennom en serie rehabiliteringer.
- Når er båten ferdig oppusset?
- Når vi nå får på plass stålet, skal vi bruke en sommer til å slipe ned fordekket. Etter det vil båten være i ”ship shape” form, og den skal da vare i mange flere år, forsikrer Borg-Vatne.
Redaktør -