Bære eller briste for MS Riskafjord II

01.09.2010
Bære eller briste for MS Riskafjord II
Kjell Bjelland

Styreleder i Riskafjord A/S, Kjell Bjelland, er redd for at veteranbåten aldri kommer på kjøl igjen dersom de ikke klarer å samle inn nok penger til å utbedre skroget. Men han og mannskapet er optimistiske, og har nylig sendt båten til Dåfjord verft på Stord.

Bjelland kan informere om at 1,7 millioner innsamlede kroner til nå gjør at de satser på at de også vil klare å samle inn de resterende pengene som trengs. Anslåtte kostnader for utbedringen er på 2,5 millioner kroner. Det var Sjøfartsdirektoratet som satte foten ned for seiling med passasjerer etter at direktoratet selv skjerpet kravet til skrogets tykkelse fra seks til fem millimeter. Den hårfine endringen gjorde at 30-40 kvadratmeter med stål må skjæres bort og erstattes med nye plater, og at selskapet Riskafjord A/S kan ha tapt en omsetning på rundt halvannen million kroner for inneværende sesong.

 

Satser på Riksantikvaren

- Vi har ikke fått reparasjonen fullfinansiert, men vi må sette i gang arbeidet sånn at vi har båten klar til neste sesong som starter i mai neste år. Så får vi se om vi ikke klarer å skaffe resten av pengene underveis, sier Bjelland, som i siste instans satser på at Riksantikvaren vil trå til med noe mer penger.

- Riksantikvaren har allerede bidratt med en halv million, og han er jo opptatt at båten skal seile igjen. Men sånn som det ser ut nå så tror jeg vi skal klare å samle inn de pengene vi trenger, sier Bjelland, og legger til at Riksantikvaren kommer på befaring til verftet på Stord i midten av september. Det at skroget er klinkbygget gjør at utbedringen ikke kan gjøres av et hvilket som helst verft, og det gjør også operasjonen ekstra dyr. Verftet på Stord har spesialkompetanse på denne type arbeid.

 

Klar for neste sesong

- Hvor lang tid tror du dette arbeidet vil ta?

- Det er jeg litt usikker på, men det er alfa og omega at vi ikke taper en sesong til med seiling. Får vi den ikke klar for neste sesong, er jeg redd den aldri kommer på sjøen igjen. Vi har jo tross alt faste kostnader som løper om båten går eller ikke. For eksempel forsikring. Dersom vi ikke i neste år får inntekter, så er det mye som taler for at båten ikke kommer på sjøen igjen. Men jeg må si at styret er nokså sikre på at vi skal klare å skaffe pengene til veie, understreker Bjelland nok en gang optimistisk. Riskafjord A/S har sine primære inntekter fra charterturer med båten, og bedriftsmarkedet er den store melkekuen.

 

Aldri vært finere

Arbeidet som nå skal gjøres med skroget vil være det siste i en lang rekke utbedringer som har gjort at den gamle sliteren er bedre og vakrere enn på mange, mange år.

- Ja, båten er veldig bra nå, med nytt førerhus, nytt dekk over salongen, og nytrukne seter. Båten har aldri vært så god som nå. Får vi nå tatt skroget skikkelig, kan det gå 30 år før vi trenger å gjøre noe igjen, sier Bjelland. Han sier videre at det er vanskelig å anslå kostnadene på den forestående utbedringen av skroget, og at det verftet som har kommet med prisanslaget ikke selv har hatt anledning til å gjøre jobben.

- På hvilket grunnlag har de kunnet anslå kostnadene?

- De ha nok lagt på noe på grunn av usikkerheten. En sånn reparasjon er veldig vanskelig, og det kan dukke opp mange uforutsette ting. Men vi håper å ha tatt godt i når vi sier 2,5 millioner, så får vi se når båten blir tatt opp og inspisert, avslutter styreleder Kjell Bjelland.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...