Christian Sjøthun har nok en gang tatt et dypykk i lokalhistorien. Med tilgang til en mengde artikler fra både Rogalands Avis, Stavanger Aftenblad og aviser som ikke lenger finnes, er han nå klar med sin andre bok: Historier fra Riska.
Det var Kårleif Fløysvik, vaktmesteren på Bryggen senter, som i sin tid oppfordret Sjøthun til å systematisere det rikholdige materialet han satt på.
- Han ville jo ha litt blest over sentrum, og ønsket å se på hvordan forretningslivet i bygda var før i gamle dager. Jeg er jo oppvokst med forretning. Det var faren min, Sofus, som startet Lauvås Landhandel i 1941, altså i begynnelsen av krigen. Vi evakuerte fra Stavanger hvor vi bodde, og inn til hytta på Lauvås da krigen brøt ut. Da var det ingen butikk her ute, og far gikk i gang, forklarer Sjøthun som selv gikk i første klasse da han og familien flyktet fra hjemmet i Lysegata på Storhaug. Den første boka, ”Christian Sjøthun forteller”, kretser mye rundt livet ved landhandelen. Med den nye boka løfter han blikket utover butikken til faren, og ser på livet i Hommersåk i et større perspektiv.
Mølledriften
- Kan du trekke fram noen historier fra boken, Sjøthun?
- Ja, vi kan ta det med mølledriften. Det var jo et tjuetalls kvernhus i Bjellandsbekken, sier Sjøthun, og trekker så fram Stavanger for å kaste lys over mølledriften på Riska:
- Stavanger har jo ikke alltid vært by. Det var garder helt ned til Domkirken og Fiskepiren. De hadde både poteter og grønnsaker, men også småflekker med korn. Det skulle jo males, og det ble fraktet til Hommersåk og malt til mjøl. Det var ikke noen båt som het Riskafjord den gang, så de måtte ro kornet inn med såkalte ”mellarbåter”. Det var veldig store robåter som de kunne både ro og seile. Denne frakten var faktisk grunnlaget for at selskapet AS Riskafjord ble etablert i sin tid.
Stor båtulykke
- Det var nemlig en stor båtulykke med en av disse ”mellarbåtene” i 1893. Båten hadde vært i byen og hentet korn, og hadde ti personer om bord. Blant dem var det to personer som hadde tatt ut lysing i byen fordi de skulle gifte seg. Båten var tungt lastet, også med handlesvarer. Folk hadde nemlig anledning til å fylle opp båten med varer. Det var to båter i følget på hjemturen. Vinden kom ut fra Gandsfjorden i veldige råser. Da de kom ved Marøy førte tung sjø til at den ene båten tok inn vann og sank. Alle ti om bord omkom. Det ble mye skrevet om ulykken i avisene på den tiden.
Bøndene kjøper båt
- Og dette var altså opptakten til dannelsen av selskapet AS Riskafjord?
- Ja, ulykken førte til at bøndene i Riska gikk sammen i et allmøte, og bestemte seg for å kjøpe en egen båt og starte selskap. Rett etter ulykken ble båten Strand satt inn. Den gikk mellom Tau, Hjelmeland, og en tur innom Hommersåk av og til. I 1913 ble det nye selskapet etablert, og det ble kjøpt en båt. Bøndene opprettet en melkerute som også tok med passasjerer. Dette var starten på AS Riskafjord, forklarer Sjøthun.
Forfatteren tar også for seg både foreningslivet, gamlehjem, vanførehjem og skole i den nye boka som kommer ut i disse dager.
Redaktør -