Disse fornøyde elevene er blant mange som står i fare for å miste den trygge skolehverdagen sin ved Hommersåk skole
På Hommersåk skole går 84 trygge og fornøyde elever fra 1. til 4. klasse i sitt nærmiljø. Skolen ligger sentralt plassert på Hommersåk og har et pedagogisk godt og stabilt miljø. Elevene trives og foreldrene er fornøyde. For tredje gang foreslår likevel rådmannen i Sandnes å legge ned skolen for å spare noen kroner.
Dette til tross for at skolen er i sluttfasen av en kostbar renovasjonsprosess. Kostnadene på tett opptil fire millioner skattekroner finansieres delvis av den statlige tiltakspakken og delvis av kommunens eget driftsbudsjett. Konsekvensene av rådmannens forslag vil bli en flott og nyrenovert, men tom skole. Hvor er logikken?
Store konsekvenser, liten gevinst
Alternativet til Hommersåk skole er å flytte elevene til Maudland skole, som per i dag har kapasitet. Tall fra Sandnes Tomteselskap og utbyggerfirmaer viser imidlertid at det planlegges rundt regnet 350 boenheter på Hommersåk de nærmeste fem årene. Denne løsningen virker dermed kortsiktig og lite gjennomtenkt. Vi setter et stort spørsmålstegn ved om dette forslaget er grundig gjennomarbeidet og om konsekvensutredning er foretatt, eller om dette er eksempel på at utkantbydelen Hommersåk blir en salderingspost for å få i havn Sandnesbudsjettet. Som foreldre vurderer vi konsekvensene av en eventuell nedlegging som store og en økonomisk gevinst som liten i forhold.
Farlig skoleveg
Skoleveien til Maudland skole vil for mange av elevene oppleves som utrygg og farlig, uten at kommunen ser denne problematikken og tilbyr fri skoleskyss. En knapt tre kilometer lang skolevei på delvis mørk og bratt sti, forbi tjernet Stemmen og en tidvis stri elv, med ungdomsskoleelever syklende i full fart i mot, frister lite å tilby unger i alderen 6-10 år. Følgelig vil det bli en utbredt praksis å kjøre elevene til skolen. Dette medfører som kjent trafikale problemer og farlige situasjoner langs skoleveien.
Trygghet i praksis
Det pedagogiske tilbudet på Hommersåk skole er velfungerende og satt i system. Personalet er stabilt. Små forhold skaper trygghet i forhold til at personalet og elever kjenner hverandre på tvers av klassetrinn. Små konflikter og situasjoner som oppstår kan tas ved roten og løses. De små forholdene er i høyeste rekke også forebyggende i forhold til mobbing. Et veldig godt eksempel på dette er den såkalte ”Vennesteinen” på skolen. Den fungerer slik at elevene kan gå bort til en stor stein i skolegården hvis de ikke har noen å være med. Medelever og skolens personale ser dette, og vi vet av erfaring at noen kommer bort og trekker elevene ved steinen med seg i leken. Dette fungerer! De voksne som er ute får enkelt et overblikk over de sosiale relasjonene, og de kan dermed bidra til å skape et godt sosialt fellesskap. Slik fungerer lille Hommersåk skoles pedagogikk og trygghet i praksis!
Skån det kjæreste vi har: Barna
Hvis sentrumsskolen vår forsvinner, så forsvinner også sunne fritidstilbud som håndball og idrettskole i skolens gymsal med på kjøpet. I en bydel med sosiale utfordringer bør man stimulere til gode tiltak og sunn aktivitet i sentrum, framfor å sabotere disse, som vi opplever blir en konsekvens av rådmannens forslag. Når politikerne skal banke gjennom budsjettet den 14. desember har de store utfordringer med liten økonomisk frihet. Vi har forståelse for at prioriterningene er vanskelige, men ber dem tenke langsiktig og bruke fornuft. Spar penger der det er mulig, men skån det kjæreste vi har - ungene våre. Bevar Hommersåk skole!
Redaktør -