Sjansene for å få Riskafjord i drift allerede til neste sesong, er små.
Riskafjord 2 ligger fortsatt på land ved Dåfjord Verft på Stord i påvente av mer penger til utbedring av skroget. Det begynner allerede å se svart ut for drift i kommende sesong.
- Situasjonen er ganske krevende på den måten at det trengs to til tre millioner kroner ekstra for utbedring av skroget i henhold til retningslinjene fra Riksantikvaren. I tillegg så er motorblokken sprukket, så vi må nok også jakte etter en ny motor, forklarer styreleder Glenn Sæther. Han understreker at selskapet ikke har inntekter utover det båten tjener inn under sommersesongene når den er på kjøl, og at selskapet derfor må belage seg på tilskudd fra Riksantikvaren, og andre aktører som for eksempel fylkeskommunen.
- Det kan ta lang tid før vi får fullfinansiert utbedringene av båten, så vi blir nødt til å se på alternative måter å få inn penger på. Vi trenger hjelp fra andre støttespillere, sier Sæther, som helst skulle sett at båten kommer hjem til bygda så fort som mulig.
- Riskafjord er jo en perle som bygda er stolt av.
Lempe på vernekravene?
- Hvordan vurderer du mulighetene til å få Riskafjord i drift allerede til neste sesong?
- Slik som det ser ut nå, så er sjansen for det liten, med mindre vi da får inn mer støtte fra Riksantikvaren. Men vi jobber med saken, forsikrer Sæther.
- Hvor retter dere henvendelsene om mer midler?
- Vi prøver for eksempel i bankene, men generelt ser vi at pengene ikke sitter særlig løst, sier han. En annen løsning Sæther ser på er å få Riksantikvaren til å lempe litt på vernekravene:
- Vi skal ha et møte med Riksantikvaren og se om det går an å finne bedre løsninger for arbeidet. Det går på slike ting som om vi strengt tatt behøver å klinke hele skroget, eller om det kanskje holder å klinke den delen som er synlig over vannet.
Ny motor
Sæther forklarer videre at det er en liten gjeng på verftet på Stord som driver og får oversikt over den ødelagte motoren.
- Vi har fått oversikt over hvordan det ser ut, og det ligger nok en kostnad på rundt 100 – 150 tusen kroner for å få ny motor.
- Må det være en ny motor?
- Nei, vi er på jakt etter en gammel motor. Det er ikke så viktig hvor gammel motoren er. Det viktigste er å finne en motor som passer inn i Riskafjord, presiserer Sæther.
Svært få utgifter
- Hva betyr det for selskapet at båten ikke er i drift i en sesong?
- Det betyr jo at vi ikke vil få inntekter, eller i hvert fall lite inntekter. Et normalt overskudd i løpet av en sesong ligger på to til tre hundre tusen kroner. Selskapet kan fint leve videre uten overskuddet fra en sesong, så sånt sett er det ikke full krise om vi ikke klarer det neste år. Men i 2013 bør vi være på sjøen, sier Sæther. Han understreker imidlertid at selskapet har svært lave utgiftskostnader. På tampen trekker han fram en gladnyhet for Riskafjord AS:
- Vi er nå eiere av sjøhusene der Riskafjord ligger. Coop Mega har solgt husene til oss for en symbolsk sum. Dermed vil det på sikt ligge et inntektspotensial i bygningsmassen, understreker Sæther, og legger til at Coop Mega fortjener skryt for denne avtalen med Riskefjord.
Redaktør -