Kortere ventetid på legesenteret

08.02.2012
Kortere ventetid på legesenteret
Dr. Carl Christian Norberg og dr. Sidra Akhtar

Timebestilling via sms og betaling i egen betalingsautomat skal sikre kortere ventetider ved Riska legesenter. Samtidig trer 27 år gamle Sidra Akhtar inn som vikar mens man venter på ny fastlege.

Sidra Akhtar har siden august hatt turnustjeneste ved legesenteret, men er ferdig utdannet lege i disse dager. Etter at Alf Midtskog sluttet som fastlege for å ta en post ved attføringssenteret i Rauland, har amerikaneren Chris Shepard vikariert i stillingen. Nå er det ansatt ny fastlege, men hun kan ikke starte før om halvannet år. I mellomtiden skal Sidra Akhtar fylle hennes sko.

- Jeg trives veldig godt her på Riska legesenter, så jeg er glad for å få bli her selv om turnustjenesten er avsluttet, smiler Akhtar, som opprinnelig er fra Lillestrøm. Ektemannen kommer fra Sandnes, og derfor var det naturlig å flytte hit. Hun tok den seks år lange legeutdannelsen i den polske byen Warszawa, sammen med mannen sin. Han jobber på universitetssykehuset i Stavanger. Akhtar er heller ikke ukjent med sykehusarbeid.

- Ett år av turnustjenesten er på sykehus. Arbeidet der er ganske annerledes enn på et fastlegekontor. På legekontoret får man mulighet til å gjøre en grundigere jobb, påpeker Akhtar.

 

Alt fra skrubbsår til alvorlig sykdom

Hun får ansvaret for  dr. Midtskogs pasienter.-i alt ca 1350 mennesker. Carl Christian Norberg, som styrer den lokale legepraksisen, er overbevist om at hun kommer til å gjøre en god jobb. Selv begynte han som turnuskandidat i Riska i 1986, og har blitt værende i bygda siden.

- Arbeidet er variert og inspirerende, det er en utrolig fin jobb. Her behandler vi alt fra enkle skrubbsår til alvorlig syke pasienter. Med fem faste leger og en turnuskandidat får vi et faglig miljø som fungerer, påpeker Norberg.

Fastlegene ved Riska legesenter har totalt 5750 pasienter i sine registre.

Fra august 2013 skal Midtskogs permanente erstatter begynne på legesenteret. Hun heter Nina Thorsen Wikene, og har tidligere jobbet som allmennpraktiserende lege ved Forusakutten. Hun skal ha fødselspermisjon før hun tiltrer stillingen neste år.

-Vi har tro på at hun kommer til å bli en stabil og god fastlege i Riska, påpeker Norberg. Han legger til at Thorsen Wikene har lukket listene sine, det vil si at hun foreløpig ikke tar inn flere pasienter. Det samme gjelde de andre legene ved legesenteret, så det er for øyeblikket ikke mulig for nye pasienter å finne en fastlege i Riska.

 

I forkant av fastlegereformen

I 2010 ble bemanningen ved legesenteret øket fra fire til fem fastleger. Målet var å korte ned ventelistene. Arbeidsbyrden for landets allmenleger har endret seg dramatisk de siste årene, blant annet fordi kravene til hvordan man skal jobbe med enkeltpasienter er skjerpet. I tillegg er det en ny fastlegereform på trappene, og den vil stille ytterligere krav til legene, blant annet i forhold til møtevirksomhet og oppfølging. Dette er tidkrevende.

- Vi forsøker å være i forkant, målet er å få ned ventetidene, og samtidig være forberedt på fastlegereformen, som kan bli innført allerede i 2012, forklarer Carl Christian Norberg. Timebestilling via sms og internett er en viktig faktor i det hele. Man har tidligere hatt en forsøksordning med timebestilling via internett. Resultatet herfra har vært såpass vellykket, at konseptet utvides. Legesenteret får nå egen nettside, med adressen www.riskalegesenter.no, hvor det er mulig å booke legetime online. De som ikke har tilgang til internett, kan sende en tekstmelding med kodeordet RISKA-+ fødselsdato, navn og eventuelt annen informasjon til telefonnummer  2097 for å bestille time eller fornye resepter.

- På denne måten vil vi spare mye tid i telefonen, noe som forhåpentlig også vil gi kortere svartid for de som forsøker å ringe oss, sier Norberg.

Målet er at så mye som 70 prosent av timebestillingene skal skje via internett eller sms i fremtiden.

 

Automatisert betaling

Også betalingsrutinene ved legesenteret skal fornyes, blant annet for å spare tid hos doktoren, og for å spare tid i skranken. I dag er det slik at legen tar imot kontantbetaling, mens de som ønsker å betale med kort, må henvende seg i skranken for å bruke betalingsterminal. Stikkordet i fremtiden blir en betalingsautomat, som skal være svært enkel i bruk.

- Betalingsautomaten blir plassert på venterommet. Etter legetimen kan pasienten taste inn fødselsnummeret sitt. Dernest kommer regningen fram på skjermen. Selve betalingen skjer med kort, sier Norberg.

Han legger til at folk selvsagt skal få mulighet til å betale kontant også i fremtiden, men at man sterkt vil oppfordre pasientene til å bruke betalingsautomaten.

- Dette vil frigi tid hos legen og i skranken. Resultatet blir forhåpentlig kortere ventetid for andre pasienter, sier Norberg.

Tom Gaudland

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...