Alle er enige om at Høle sin hverdag blir forandret om ferjetrafikken over Høgsfjorden forsvinner, men betyr ferja et være eller ikke være?
Kjøpmann Gaute Fjogstad er bestyrer på Høle handelslag. Han er klar på at butikken er avhengig av gjennomgangstrafikken som er der på grunn av dagens ferje.
-Jeg kan ikke se hvordan butikken skal overleve uten gjennomgangstrafikken. Omsetningen vår er tre ganger så stor om sommeren som resten av året. Vi ser for eksempel at vi selger mye bensin på kortautomat når butikken er stengt på søndager, men dette handler ikke bare om bensinsalg. Ferjetrafikken var stengt en periode da kaiene ble bygget om for et par år siden. Omsetningen vår gikk ned med 15 prosent i den perioden, og det var den tida på året da turisttrafikken var minst. I turistsesongen er det over 150.000 som skal besøke Preikestolen, og mange reiser denne veien. Det er også mange pendlere og andre som reiser denne veien, og de bruker butikken på Høle, mener Fjogstad.
-Gjennomgangstrafikken er livsviktig for butikken, og butikken er livsviktig for Høle. Butikk og skole må være på plass for at folk skal ønske å etablere seg og bo her, sier kjøpmannen.
-Ikke dramatisk
Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er ikke enig i at gjennomgangstrafikken er så viktig for Høle.
-Nei, jeg tror ikke det er dramatisk. Vi skal jobbe for fortsatt ferjedrift, men det meste av trafikken går uansett rett forbi. Når det gjelder butikken, er det vel så viktig at hyttefolk og fastboende på Høle slutter opp om den, sier Wirak.
Han mener Høle har en lys framtid uansett hvordan det går med framtidig ferjedrift på Høgsfjorden.
-Det er viktig å legge til rette for utvikling på Høle, og alle forutsetninger er gode. Høle er framtidas bydel i Sandnes. Bygda har store arealer, og er ett av få steder i Sandnes hvor det ennå er mulig å bygge ut eneboliger. Det er planer om mange nye tomter i Hølelia. Sandnes Øst dras stadig mer mot Høle. Det er skole og barnehage og store muligheter på Høle, sier han.
-Det er viktig å snakke Høle opp i stedet for å overdramatisere situasjonen, understreker ordføreren.
Etterlyser initiativ
Gaute Fjogstad savner lokalt initiativ for å sikre at ferja fortsetter å gå etter at Ryfast er bygd. Han mener at både kommunen og lokalbefolkningen på Høle er for passive.
-Noen mener det blir fredelig på Høle om gjennomgangstrafikken forsvinner. Jeg bor nær hovedveien selv, og har ikke vansker med å se at det blir fredelig. Andre mener det er den største katastrofen siden krigen. Generelt er det for mange som ikke ser konsekvensene. Viktige tilbud i bygda vil forsvinne, og det er 25 kilometer til Sandnes sentrum, sier Fjogstad.
Han viser til at nabokommunen Forsand på andre sida av fjorden står altfor alene i kampen om å sikre fortsatt ferjedrift.
-Jeg skulle ønske at både Sandnes kommune og Høle bydelsutvalg var mer aktivt på banen. Dette er ikke bare Forsand sin kamp. Det er for taust fra denne sida av fjorden, mener han.
Bedre etter valget
Ordfører Ole Tom Guse (KrF) i Forsand kommune er frontgeneral i kampen for fortsatt ferjedrift. Han har savnet støtte fra Sandnes, men sier at det kommer seg.
-Vi har fått bra støtte fra Høle, men har nok savnet mer initiativ fra Sandnes kommune. Det er fremdeles Forsand som må kjempe denne krigen, men etter valget i fjor høst har vi merket at det er mer støtte å hente fra Sandnes kommune – som også har vedtatt at ferja skal fortsette. Det forrige regimet diltet i for stor grad etter Stavanger i Ryfast-saken, og kom bare med halvhjertede protester om at ferja måtte fortsette å gå, sier Guse.
Årsaken til at ferjesambandet Lauvvik-Oanes skal stenges, er at trafikken må styres gjennom Ryfast for å sikre at det betales nok bompenger. Ole Tom Guse mener Høgsfjordsambandet er sterkt nok kommersielt til å drives uten penger fra det offentlige. Han ser to mulige løsninger for å sikre fortsatt ferjedrift.
-Den ene løsningen er å bruke jus. Vi har en advokat som undersøker om EU-regler gjør at det ikke er hjemmel for å nekte kommersiell ferjedrift fordi «pengene trengs et annet sted», og venter en juridisk vurdering i løpet av høsten. Den andre løsningen er at hvis Ryfast blir en så stor suksess som de varmeste tilhengerne tror, så vil det være rom for ferjedrift i tillegg til bompengene.
6 millioner i pluss
Guse er ikke i tvil om at det vil være lønnsomt med ferjedrift på Høgsfjorden. Det handler bare om å få lov til å gjøre det.
-Det er nok av ferjeselskap som ønsker å trafikkere fjorden her. Sambandet gikk med 6 millioner i pluss i fjor. De pengene gikk rett til Tausambandet. Etter Ryfast vil det i tillegg være mulig å drive sambandet enda billigere. Ferja går i dag fra halv seks om morgenen til halv ett om natta. Det er ikke nødvendig å gå så lenge på kveldene når Ryfast har åpnet. Det er viktigst å ta unna for pendlere morgen og ettermiddag og nyttetrafikk på dagtid, understreker Guse.
Stanley Wirak understreker at Sandnes kommune ikke kan gå inn med penger til fortsatt ferjedrift, men han vil være med og trykke på for å få til kommersiell ferjetrafikk mellom Lauvvik og Oanes.
-Det er det vi må fokusere på. Vi har tapt kampen om bro over Høgsfjorden. Det er ikke aktuelt med noen omkamp om Ryfast, men vi har nylig vært på Forsand og diskutert hvordan vi sammen skal sikre fortsatt ferjedrift. Forsand kjører saken – vi støtter opp, sier Wirak.
-Opp til Høle selv
Ole Tom Guse er ikke bekymret for Høles framtid, uansett hvordan det går med ferja. Men han mener det er mye opp til folk på Høle.
-Vi opplever at folk fra Stavanger etterspør tomter på Forsand, fordi det er landlig og fordi prisene er lavere, selv om folk vet at Ryfast vil komme og ferja si framtid er høyst usikker. Høle er sånn sett i en bedre situasjon enn oss. De ligger bare 20 minutter fra Sandnes sentrum. De mister gjennomgangstrafikken, men de beholder veien til byen. Forsand mister begge deler, konstaterer Guse.
Han vil likevel ikke dramatisere virkningen av Ryfast – verken for Forsands eller Høles del.
-Vi kan fokusere på hvor galt alt kommer til å bli. Da er sjansen stor for at vi blir sannspådde. Men vi kan også ta utfordringen og legge til rette for å motvirke det. Høle bør satse på å ha attraktive tomter, gode fritidsaktiviteter og holde på bussforbindelsene til Sandnes, foreslår Guse.
Vil ikke spå
Guse mener at Høle og Forsand har en annen, felles utfordring dersom ferja består.
-Vi er ikke flinke nok til å få turistene til å stoppe. Vi snakker om gjennomgangstrafikk. Det er i altfor stor grad bare det det er. Vi må gi dem flere gode grunner til å stoppe, sier han.
-Tør du spå hvordan det går med ferja?
-Nei, men jeg kan håpe. Fylkespolitiker Ellen Solheim (KrF) har sagt at vi skal få lov til å drive ferja hvis det ikke koster det offentlige noe. Fylkesordfører Janne Johnsen (H) har sagt at all trafikk skal gjennom Ryfast. Det beste vil være om det viser seg at det er rom for begge.
-Og hvordan går det med Høle?
-Hvis de går løs på utfordringene, og ikke tenker at ferja er et være eller ikke være, så går det bra med Høle. For min egen del, må jeg si at det er mer spennende å drive med politikk i Forsand når vi vet at Ryfast kommer. Nå kan vi snu fokuset bort fra den kampen, og heller være offensive og innovative og tenke på hvordan vi skal utvikle Forsand, sier Ole Tom Guse.
Redaktør -