Brit Sissel Todnem og Tor Stolt i Riska historie- og museumslag studerer vrakdelene etter bombeflyet som styrtet på Skjørestadfjellet november 1940.
Riska historie- og museumslag er interessert i å komme i kontakt med personer som har flydeler fra Heinkel-flyet som styrtet på Skjørestadfjellet november 1940.
Museumslaget har nå fått faste lokaler i det såkalte Lysehuset ved Stemmen, og her er det planer om å rigge en fast utstilling med gjenstander som det lokale historielaget har samlet inn gjennom en årrekke. Blant disse gjenstandene er motoren til det tyske bombeflyet. Men også andre flydeler kan være av interesse å stille ut, dersom museet får hånd om disse.
Bommet på flyplassen
Det var sent om kvelden 4. november 1940 at flyet med en besetning på fire kom ut av kurs og sneiet toppen av Skjørestadfjellet. Mannskapet omkom. Været var forholdsvis bra, men det lå lavt skydekke rundt fjellsidene. Flyet hadde vært på bombetokt mot industrielle mål i Skottland, og skulle lande på enten Sola eller Forus flyplass. Navigatøren har åpenbart bommet på flyplassen, for Heinkel HE-111-maskinen havnet for langt øst under innflygingen. Møtet med Skjørestadfjellet ble brutalt.
- Det var bare snakk om noen høydemeter i forskjell, så hadde de gått klar av fjellet og kanskje unngått å styrte, forteller Tor Stolt, som er medlem i historielaget. Stolt er med Riskaposten på fjelltoppen, hvor Riska historie- og museumslag har planer om å sette opp ei tavle med informasjon om de dramatiske hendelsene for mer enn 70 år siden.
Holdbare saker
Deler av flyvraket ligger fremdeles strødd på fjelltoppen.
- Her er en av vingene, sier Stolt, og peker på metalldeler som stikker opp fra bakken.
- Dette er holdbare saker. Tenk at de har ligget her i 70 år, men metallet er nesten like fint i dag som den gang, sier han.
Den andre vingen er nedgravd, men likevel synlig under myrvannet. Mange av de øvrige delene fra havariet er i tidens løp fjernet. Allerede før tyske hjelpemannskaper rakk frem til flyvraket, var lokalbefolkningen i området på stedet og forsynte seg. Det går rykter om at det i bygda fremdeles finnes en Mauser-rifle som lå slengt blant vrakdelene.
Tyske soldater tok seg opp til vraket og fant mannskapet på fire omkommet. Likene ble fraktet ned fra fjellet, mens en del av vraket ble gravd ned. Da tyskerne hadde gjort seg ferdig, tok mange riskabuer turen til fjellet for å forsyne seg.
- Krigsårene var preget av mangel på det meste. Derfor måtte folk ta det de kunne bruke til noe, forklarer Stolt.
Souvenirer med historisk sus
Etter krigen har Skjørestadfjellet vært et yndet mål for turfolk, både fordi turen byr på fin utsikt og flott landskap, men også på grunn av dets historiske sus. Vrakrester er hentet ned som souvenirer. Det betyr i praksis at det i kjellere og garasjer i hele distriktet ligger deler fra Heinkel-flyet. Og disse er museumslaget interessert i få kloa i.
- Oppfordringen til riskabuen er klar: De som har flydeler liggende hjemme, er velkommen til å levere dem til oss, slik at vi kan vise fram denne unike delen av bygdas historie, sier Tor Stolt.
Tom Gaudland