Carl Christian Norberg lover at de aller fleste får legetime på dagen hos Riska legesenter.
Riska legesenter endret systemet for timebestilling etter nyttår. Både bestilling, betaling og selve konsultasjonen har blitt effektivisert. Målet er at alle som ønsker det skal få time samme dag som de bestiller.
Situasjonen på Riska har vært som så mange andre steder de siste åra. Pasientene ringte inn og ba om å få en time en gang det passet legen. Og så måtte de smøre seg med tålmodighet.
-Nå har vi snudd på det. Vi vil gi folk muligheten til å bestille time samme dag som de vil snakke med legen sin. Det er mange som har opplevd at de får time i løpet av et par timer nå i januar, sier Carl Christian Norberg på Riska legesenter.
-Det er litt skummelt å kalle ordningen for «time samme dag», men for de fleste pasientene har det holdt stikk. Det har likevel hendt at vi har sagt at folk må prøve å bestille på nytt dagen etter, legger han til.
Pasienter som ønsker å bestille time til en fastsatt tid på en fastsatt dag, kan selvsagt fortsatt gjøre det.
-Vi skiller mellom de som vil bestille på denne måten og de som ønsker time samme dag, sier Norberg.
Effektivt i alle ledd
Norberg forteller at en innskjerping i fastlegeordningen sier at legene skal tilstrebe å gi alle pasienter time i løpet av maksimalt fem dager. Denne innskjerpingen gjorde at Riska legesenter måtte gjøre noe. De bestemte seg for å gå for «time samme dagen»-ordningen som er utprøvd flere steder.
-Noen steder har de lyktes, andre steder har det ikke gått like godt. Det krever at vi gjør ting mer effektivt. Her på Riska er det mange som har tatt i bruk timebestilling på SMS eller på nett. Mange betaler også for timen med kort. Dette gjør at våre ansatte bruker mindre tid til å sitte i telefonen eller gjøre administrative ting. Vi får frigjort mer tid til det vi skal jobbe med, sier han.
-Samtidig krever det at selve konsultasjonene også blir mer effektive. Vi setter av et kvarter til hver konsultasjon, og bruker tiden på å ta opp ett problem. Tidligere har det gjerne vært slik at pasienten har tatt opp både det ene og det andre når de først har fått en time hos legen etter lang ventetid. Der må vi være litt strengere, sier Carl Christian Norberg og legger til at de som trenger lengre samtaler med sin lege selvsagt får det fremdeles.
-Det holder vi utenom denne ordningen, opplyser han.
-Bruk nett og SMS
Han skryter av at pasientene er flinke til å bruke ny teknologi. I januar ble det sendt 550 bestillinger på SMS. Det er 250 flere enn i en vanlig måned i fjor.
-Det er nå mulig å bruke SMS eller internett når pasienter skal bestille kontrolltimer og øyeblikkelig hjelp også. Tidligere var det bare ordinære legetimer som kunne bestilles slik. Bruken av SMS er viktig for at de som må bestille på telefon i det hele tatt skal komme gjennom. Sentralbordet hadde vært sprengt hvis de fleste hadde ringt, sier Norberg.
Dersom pasientene skal kunne få time samme dagen, må også legene bli mer bevisste i planleggingen av sine arbeidsdager. Det er ikke alltid så lett for et legekontor som har oppgaver for kommune, skoler, legevakt og andre.
-Det er ikke til å unngå at det blir kollisjoner av og til. Folk kan oppleve at de må snakke med en annen enn sin fastlege av og til, men vi prøver å styre det så godt vi kan. Både egne og andres erfaringer tilsier også at det er litt flere som vil snakke med legen på mandager og tirsdager enn resten av uka. Det tar vi også høyde for, forteller Carl Christian Norberg.
Redaktør -