privat
Sverre Haga (1899- 1989)
Furenesveien bør døpes om til Sverre Hagas vei, mener etterkommerne etter den kjente bussgründeren. Ikke alle er like begeistret for forslaget.
Da Sverre Vilhelmsen Haga (1899-1989) fikk førerkort som 25-åring i 1924, hadde han neppe seg for seg at han noen år senere skulle drive et stort rutebusselskap med turbussvirksomhet til alle utkanter av Europa. Han begynte å kjøre drosje som et supplement til gårdsdriften på Haga, og dette ga ham ideen til det fremtidige busseventyret som skulle sette Hommersåk på kartet en gang for alle. For 5 kroner sikret han seg konsesjon på rutekjøring på strekningen Hommersåk - Sandnes. Og dermed var Sverre Haga Bilruter en realitet.
– Min far var i en årrekke den største arbeidsgiveren øst for Vatnekrossen. Han har i stor grad vært med på å gjøre både Hommersåk og Sandnes-distriktet kjent gjennom sin virksomhet både utenlands- og innenlands. Han stilte til og med opp i Stortinget for å tale passasjerenes sak da politikerne ville presse billettprisene opp, forteller Trygve Haga, som er eldste sønn etter Sverre og Ingebjørg Bergine Haga.
Motstandsmann
Sammen med søsknene Gabriel, Ernst Magne og Bjørg har Trygve Haga tatt til orde for å endre navnet på veien som snor seg forbi Haga-gården, inn mot Alsvik og Fureneset. Det var fra denne gården busselskapet ble drevet de første årene, før man flyttet inn til Hommersåk og bygde Haga-garasjene ved Stemmen, der Rimi og Helsehuset holder til i dag.
– Veien inn til Haga ble tidligere kalt Hagaveien. Men så ble den plutselig omdøpt til Furenesveien, uten at noen tok seg bryderiet med å spørre folk som bor langs strekningen. Vi mener at Sverre Haga har betydd så mye for distriktet at han bør hedres med et eget veinavn, fremhever Trygve Haga.
Han forteller at faren var motstandsmann under krigen. Da hjalp han til med å skjule to spioner i området og fôret disse med opplysninger om blant annet transport- og samferdselsrelaterte forhold. Tyskerne straffet denne type kollaboratørvirksomhet hardt, men Sverre Haga slapp fra det – bokstavelig talt – uten en ripe i lakken.
Behandles i mars
Navnesaken har vært et langt lerret å bleke. Søskenflokken sendte brev til Sandnes kommune allerede i 2010, men mottok til tross for purringer bare unnvikende svar. Så våknet omsider kommunen, og rådet Haga-familien til å innhente støtte fra Hana bydelsutvalg. Hana bydelsutvalg hadde saken oppe til behandling i fjor, uten å komme til noen konklusjon.
– Vi savnet dokumentasjon på hvorfor Furenesveien en gang i tiden ble hetende Furenesveien, sier leder Ellen Karin Moen (Frp) i Hana bydelsutvalg.
– Hvordan var saksgangen? Hva lå til grunn for navnevalget? Dette er spørsmål som må avklares før vi kan ta stilling til å døpe veien om på ny. Derfor ble det egentlig ingen stor diskusjon på møtet, forklarer Moen. Hun kan opplyse at bydelsutvalget bestilte en utredning fra kommunen, og denne ventes å ligge klar til navnesaken skal opp til ny behandling blant politikerne i Hana i midten av mars.
Dersom bydelsutvalget er positiv til navneendring, har Haga-familien fått den drahjelpen de trenger for å sende ny søknad om navneendring til kommunen.
Delte meninger
Blant beboerne i Furenesveien er det delte meninger. Trond T. Furenes (H) sitter i Hana bydelsutvalg og er samtidig beboer ved strekningen. Han ønsker ikke å si hva han personlig mener om saken, men kan røpe at han har drøftet spørsmålet med flere av naboene.
– Det er mildt sagt delte meninger om saken. Jeg har fått presentert begge ytterpunktene, fra de som mener at Haga ikke har gjort noe som helst for den aktuelle veistrekningen, til de som mener at det så absolutt er på sin plass å døpe om veien, forteller Furenes.
Han regner med at hans egen habilitet i spørsmålet må avklares før bydelsutvalget skal stemme over saken.
– Folk jeg har snakket med peker på hvilken policy som er vanlig når man døper veier. Svært ofte får veier navn etter endepunktene på veien, som for eksempel Hommersåkveien, sier Furenes.
– Men det er også ofte slik at man i tilfeller hvor det er ønskelig å hedre noen med veinavn, så er det vanligst å kalle opp nye veier etter vedkommende, påpeker bydelspolitikeren.
Tom Gaudland