Skipsverftet på Stord hadde nå ledig kapasitet til å fortsette restaureringsarbeidet av Riskafjord 2 i god tid før neste sommersesong.
Sommersesongen er over og Riskafjord er klar for et nytt opphold på skipsverftet på Stord.
Den ærverdige damen MS Riskafjord II har lagt ut på sesongens siste reis innover Lysefjorden.
- Nå er hun på plass på verftet i Stord, sier Magne T. Frøyland, styreleder i Riskafjord AS.
Spleiselag
Dette er tredje etappe i et betydelig restaureringsarbeid på skroget til båten anno 1864.
- Vi håper det kan sluttføres i denne runden, forteller Frøyland. - Riskafjord vil da være tilbake i Hommersåk i november – og vi får god tid til å planlegge sommersesongen for neste år.
Årsaken til at restaureringsarbeidet må gjøres i etapper, er de store kostandene.
- Etter at Riskafjord ble fredet, er riksantikvaren hovedsponsor. I tillegg bidrar fylkeskommunen, banker og andre lokale aktører til den økonomiske dugnaden, forklarer Frøyland.
Når skroget er ferdig, fortsetter arbeidet med å restaurere andre deler av det folkekjære fartøyet.
Jubileum
MS Riskafjord II feirer 150-årsjubileum i år. Båten ble opprinnelig bygget som oppsynsbåt ved et verft i Gøteborg, men gikk på sjøen i området rundt Halden da AS Riskafjord kjøpte fartøyet til rutefart mellom Hommersåk og Stavanger i 1927. Båten het den gang «Olava», men ble omdøpt til «Riskafjord II» etter en omfattende ombygging. Den ble sertifisert for 164 passasjerer og utrustet med en moderne dieselmotor på 165 hestekrefter. Noen år senere ble MS Riskafjord II igjen bygget om og utrustet med ny motor. Sommerturistene stod i kø for å komme til hyttene sine på Hommersåk og Usken. Riskafjord II var i ferd med å bli et begrep på Riskafjorden. I 1996 var det imidlertid slutt for rutefarten. Da overtok hurtigbåtene. Den gamle traveren gikk inn i pensjonisttilværelsen som utleiebåt. AS Riskafjord fungerer i dag mer som en frivillig stiftelse enn et aksjeselskap, og målet er å bevare og drifte veteranbåten på beste vis.
Siri Helstrup