Redd for å fly?

01.11.2007
Redd for å fly?
Dash 8-Q400 har kostet SAS dyrt på troverdigheten i Danmark.

I følge danske BT er hver tredje danske redd for å fly med SAS. De mange problemene selskapet har hatt med flytypen Dash 8-Q400 har kostet selskapet dyrt på troverdigheten.

Hvorledes har så disse hendelsene innvirket på det norske folk? Vi møtte flykaptein Johan Albert Bye, som i tillegg til å jobbe som flykaptein i Widerøe også arrangerer flyskrekkurs over hele landet. Han har 30 års erfaring som flyger og har i de siste 14 årene arrangert slike flyskrekkurs som er utarbeidet av 4 kapteiner fra Widerøe og SAS samt flypsykolog Grete Myhre.

 

- Når folk blir gjort oppmerksomme på slike ulykker, er det naturlig at redselen hos folk øker, forteller Bye. De som allerede har vært skeptisk til å fly, vil nok i større grad føle at de nok en gang har fått en bekreftelse ovenfor seg selv at det er farlig å fly.

 

Det som er viktig er med et flyskrekkurs er å bygge opp en kunnskapsplattform hos deltakerne. På den måten vil de kunne kjenne seg igjen i de ulike fasene på flyturen. Frykten for frykten er størst, sier Bye. Selve kurset er inndelt i 3 ulike faser, hvor den første fasen er utdanning. Deltakerne får et innblikk i aerodynamikk - hvorfor et fly kan fly. Det som er viktig er å presisere at et fly fortsatt er i stand til å fly dersom en motor skulle stanse. Selv forteller Bye at han aldri i løpet av sine 30 år som flyger har opplevd at en motor har stanset. Videre blir det gitt undervisning i flyets oppbygging og vedlikehold.

 

Andre fase under kurset gir et innblikk i psykologien – hvorfor er man redd for å fly? Gjennom evolusjonen har vi arvet redselen. Dersom man blir konfrontert med en trussel, er det naturlig at hørselen skjerpes, hjertet begynner å slå hurtigere, adrenalinet i kroppen øker for å kunne ta opp kampen eller å flykte fra trusselen. Når en person med flyskrekk sitter om bord i flyet skjer nettopp dette. De kommer inn i en følelsesmessig spiral, forteller Bye. Da man ikke har kontroll over situasjonen, eskalerer fantasien. Det som er fordelen med å følge et flyskrekkurs er selve gruppepresset – sammen blir gruppen sterk. Den som er mest redd før kurset, vokser som regel mest, sier Bye.

 

Alle han har hatt på kurs i de 14 årene han har drevet med dette, har vært med på flyturen – som er siste fase på kurset. I tillegg til selve flyturen får deltakerne også ta en titt i kontrolltårnet samt en gjennomgang inne i flyet. Kurset går over en helg og 80 % av de som har deltatt flyr regelmessig etterpå. Pris på kurset er ca 3000 kr, og dersom du skulle være interessert kan du sende en e-post til

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...