Dash 8-Q400 har kostet SAS dyrt på troverdigheten i Danmark.
I følge danske BT er hver tredje danske redd for å fly med SAS. De mange problemene selskapet har hatt med flytypen Dash 8-Q400 har kostet selskapet dyrt på troverdigheten.
Hvorledes har så disse hendelsene innvirket på det norske folk? Vi møtte flykaptein Johan Albert Bye, som i tillegg til å jobbe som flykaptein i Widerøe også arrangerer flyskrekkurs over hele landet. Han har 30 års erfaring som flyger og har i de siste 14 årene arrangert slike flyskrekkurs som er utarbeidet av 4 kapteiner fra Widerøe og SAS samt flypsykolog Grete Myhre.
- Når folk blir gjort oppmerksomme på slike ulykker, er det naturlig at redselen hos folk øker, forteller Bye. De som allerede har vært skeptisk til å fly, vil nok i større grad føle at de nok en gang har fått en bekreftelse ovenfor seg selv at det er farlig å fly.
Det som er viktig er med et flyskrekkurs er å bygge opp en kunnskapsplattform hos deltakerne. På den måten vil de kunne kjenne seg igjen i de ulike fasene på flyturen. Frykten for frykten er størst, sier Bye. Selve kurset er inndelt i 3 ulike faser, hvor den første fasen er utdanning. Deltakerne får et innblikk i aerodynamikk - hvorfor et fly kan fly. Det som er viktig er å presisere at et fly fortsatt er i stand til å fly dersom en motor skulle stanse. Selv forteller Bye at han aldri i løpet av sine 30 år som flyger har opplevd at en motor har stanset. Videre blir det gitt undervisning i flyets oppbygging og vedlikehold.
Andre fase under kurset gir et innblikk i psykologien – hvorfor er man redd for å fly? Gjennom evolusjonen har vi arvet redselen. Dersom man blir konfrontert med en trussel, er det naturlig at hørselen skjerpes, hjertet begynner å slå hurtigere, adrenalinet i kroppen øker for å kunne ta opp kampen eller å flykte fra trusselen. Når en person med flyskrekk sitter om bord i flyet skjer nettopp dette. De kommer inn i en følelsesmessig spiral, forteller Bye. Da man ikke har kontroll over situasjonen, eskalerer fantasien. Det som er fordelen med å følge et flyskrekkurs er selve gruppepresset – sammen blir gruppen sterk. Den som er mest redd før kurset, vokser som regel mest, sier Bye.
Alle han har hatt på kurs i de 14 årene han har drevet med dette, har vært med på flyturen – som er siste fase på kurset. I tillegg til selve flyturen får deltakerne også ta en titt i kontrolltårnet samt en gjennomgang inne i flyet. Kurset går over en helg og 80 % av de som har deltatt flyr regelmessig etterpå. Pris på kurset er ca 3000 kr, og dersom du skulle være interessert kan du sende en e-post til .
Redaktør -