Vår visjon er at vi skal ha de merkene som Ford har i sin stall. Det er nemlig Ford Company som eier Volvo, opplyser daglig leder Terje Fjogstad ved Kverneland bil.
Volvo er tilbake i Sandnes for første gang siden Rieber Thorsen ble solgt på midten av 90-tallet. I luftige og moderne lokaler i Stokkamyrvegen på Lura kan du skue de siste modellene fra den tradisjonsrike svenske bilprodusenten.
- Kverneland bil har kjøpt opp en del butikker i Norge, og vi er nå i både Oslo, Drammen Egersund, Bryne, Stavanger, Bergen, Trondheim og Steinkjer. Når vi kjøpte avdelingen i Trondheim i fjor, fikk vi også tilgang til merket Volvo. Dersom Kverneland bil hadde søkt om Volvo uten å ha en Volvobutikk før, så hadde vi nok fått avslag, mener daglig leder Terje Fjogstad ved Kverneland bil Sandnes/Stavanger.
Selv om det svenske bilmerket er nytt for Kverneland bil, har Fjogstad selv vært i Vovlo-systemet siden tidlig på nittitallet, både på Rieber Thorsen og Bilforum.
- Vår visjon er at vi skal ha de merkene som Ford har i sin stall. Det er nemlig Ford Company som eier Volvo, opplyser Fjogstad. Dermed kan bilforhandleren på Lura stolt vise fram det aller nyeste fra både Ford, Mazda og Volvo. Sistnevnte har fått andre etasjen for seg selv, og modellene står på rekke og rad på fin parkett.
- Her er det Volvo som har bestemt hvordan det skal se ut, og det er de som har tegnet utstillingslokalet. Butikkonseptet kaller vi ”Next Phase”, sier Fjogstad.
- Er dette vanlig i bilbransjen?
- Ja, en del merker har bestemte krav til hvordan butikken skal se ut, men det er jo litt forskjellig fra importør til importør.
Økt salg av bruktbil
- Hvordan ser du på bilbransjen i dag? Nå ser det ut som om til og med Volvo kan gå under i finanskrisen.
- Jeg er ikke bekymret over at en bilprodusent går konkurs. Det er alltid noen som kjøper det opp. Merket Volvo vil derfor eksistere uansett.
- Hva med stupende nybilsalg da?
- Det som kommer til å skje i bilbransjen er at du får en vriding av hvor inntektene kommer fra. Det vil gå fra salg av nye biler til verkstedsdrift og bruktbilssalg, spår Fjogstad.
- Bruktbilsalget tar seg naturlig opp når nybilsalget går ned. Dessuten velger folk den tryggheten det er å kjøpe bruktbil hos merkeforhandler.
- Hvorfor er det tryggest?
- Fordi her får du både garanti og tilstandsrapport på bruktbilene. Vi har gått grundig gjennom alle bruktbilene.
- Dessuten får du lån på timen hos oss, og det med noenlunde de samme rentebetingelsene som hos bankene, frister Fjogstad.
Volvo = trygghet
- Er kjerneverdiene til Volvo fortsatt familie og trygghet?
- Ja, Volvo tenker alltid sikkerhet, det er fortsatt det som er kjerneverdien. Det har de aldri lagt til siden. Du kan jo bare gå tilbake til 60-tallet når Volvo tok patent på tre-punkts sikkerhetsbelte. De frislapp patentet ganske raskt fordi de så at det ville spare mange liv. De sier at i 2020 så skal du ikke kunne krasje med en Volvo.
- Er ikke det litt vel ambisiøst?
- Nei, de er på god vei med de systemene de har til nå, sier Fjogstad, og trekker fram den nye Volvo XC60 som eksempel.
- Dette er ”bilen som stopper av seg selv”.
- Hva?
- Ja, dersom du kjører i kø i under 15 km/t og glemmer deg litt bort, eller du sovner, så vil bilen stoppe automatisk dersom bilen foran stopper. Dersom du kjører mellom 15 og 30 km/t så vil bilen bremse kraftig opp sånn at du våkner og når å tråkke på bremsepedalen selv. Volvo kaller systemet ”City Safety”, og er et resultat av at Volvo har tatt konsekvensen av at mange ulykker skjer under køkjøring.
- Så bilene blir stadig mer intelligente?
- Ja, det er nesten litt nifst, det blir vel snart fly ut av det. Så kan vi komme oss bort fra veiene, sier Fjogstad, og ler.
Test av ”City Safety”
- Kom her, sier Fjogstad, og går ut av kontoret sitt. Han plukker opp et par bilnøkler, så går vi ut.
- Du må prøve dette her selv, sier han, og låser opp en Volvo XC60.
Fjogstad kjører bilen en liten runde, stiller den opp, og overlater sjåførsetet til Sandnesavisen.
- Kjør sakte mot de stengslene der borte, sier han, og peker.
- Når du nærmer deg skal du lukke øynene, og ta føttene bort fra pedalene.
Det er ikke lett å gjøre som Fjogstad ber om. Det strir mot all sunn fornuft å holde øynene lukket og føttene i ro når du sitter bak rattet på en bil som er i bevegelse. Men Sandnesavisen er lydige, og gjør som vi får beskjed om. I noen ubehaglige sekunder har vi null kontroll før bilen selv hogger til på bremsepedalen rett foran stengslene. Vi er overbevist.
Redaktør -