Mange kjører med den samme oljen i tre og fire år. Da er oljen for lengst blitt for gammel.
Er det ok å vaske bilen med høytrykksspyler? Hvor ofte bør du skifte olje? Er det en myte at vanlige folk stort sett ikke kan utføre reparasjoner på sin nye bil lenger? Disse og flere spørsmål tok vi med oss til Gann Bilverksted i Sandnes.
I en krok på verkstedet sitter Egil Jåsund, Eirik Amundsen og Aleksander Kristiansen og har en liten kaffepause. Jåsund er raskt på banen med innspill om bilvask.
- Vær veldig forsiktig med motorvask. Det er ikke bare å åpne panseret å spyle i vei. Dette kan fort føre til startproblemer eller skade ømfintlige komponenter i motorrommet. Det beste er å gå forsiktig frem med en spritvæske eller annet motor rensemiddel som fordamper. Tørk rent og la være å spyle med vann etterpå, understreker Jåsund.
- Er det ok å vaske bilen med høytrykksspyler?
- Det funger helt utmerket på karosseriet, men folk må ikke glemme at bilen også har en underside, sier Jåsund. Det er vel så viktig å få spylt vekk sand og skitt for ikke å si salt under bilen, og i alle hjulbuene. Bruk eventuelt hageslangen til dette for å komme godt til. Amundsen skyter inn at bilvaskemaskinene på bensinstasjonene i dag er veldig bra konstruert, og vasker bilen på en nesten mer skånsom måte enn du selv klarer med såpevann og svamp. Her får du også en god underspyling av bilen.
- Er det andre ting det er viktig å huske på med bilstellet ?
- Husk å smøre alle dørpakninger. Frosten kan føre til at de kleber seg fast til karosseriet, og blir skadet når du åpner døra. Det er fornuftig å skifte vindusviskerne en gang i året. Amundsen minner videre om at mange også glemmer å vaske vinduene på innsiden. Nikotin og andre stoffer setter seg på glasset og danner et belegg som skaper dårlig sikt.
Kristiansen er læregutt på verkstedet og nevner at dørlåsene i dagens biler kan skape problemer. - Folk bruker stort sett bare fjernkontrollen i dag, og når denne plutselig ikke virker kan låsesylinderen ha irret seg så fast at du ikke får låst opp bilen. Bruk nøkkelen i blant og husk på å smøre låsen av og til.
Oljeskift
- Hvor ofte bør en egentlig skifte olje?
- Her er det forskjellige meninger ute og går, sier Jåsund.
- På dagens biler heter det ofte hver 30.000 km eller hvert andre år. Problemet er bare at mange som kjører lite ender opp med å kjøre på den samme oljen i kanskje tre og fire år før de når 30.000 km. Da er oljen for lengst blitt for gammel. Gammel olje er ikke bra for motoren. Du kan påføre motoren skader som langt overstiger prisen på et oljeskift. På eldre biler vil vi uansett anbefale et fast årlig oljeskift for å sikre at oljen holder god kvalitet, sier Amundsen som skyter inn at en også bør sjekke oljenivået minst to ganger pr år.
En bil kan faktisk bruke opptil 5 liter olje mellom to oljeskift. Hvis du da i mellomtiden ikke har passet på å sjekke oljenivået, kan du ende opp med skade på motoren. Det er også viktig å være oppmerksom på at dagens biler bruker mange forskjellige oljetyper. Sjekk med forhandler eller instruksjonsboka hvilken olje akkurat din bil trenger hvis du har tenkt å skifte eller fylle på selv.
Riktige bolter på hjulet
- Hva med dekk og hjulskift, er det ting en kan gjøre feil her ?
- Det er lett å bruke feil hjulbolter eller mutter når en skifter dekk. Mange har sommerdekkene på aluminiumsfelger og vinterdekkene på stålfelger. Da trengs det ofte lengre eller kortere hjulbolter. Gjør man feil her kan det føre til at hjulet ikke sitter skikkelig fast eller i verste fall at en for lang bolt går inn i bremsesystemet bak hjulet og skader dette, sier Jåsund.
- På felger som skal festes med mutter er det også viktig at denne skrues på riktig vei, det vil si at hvis mutteren er konet på ene siden, så skal denne normalt vendes innover mot hullet i felgen for å sikre at felgen låses skikkelig fast, forklarer Jåsund.
- Etter hjulskift er det også viktig å ettertrekke boltene etter noen kjørte mil, spesielt med aluminiumsfelger. Hvis dette ikke blir gjort kan felgene løsne eller i verste fall falle av. Husk å reagere hvis du plutselig hører rare lyder under kjøring, det kan være signal på at felgene er i ferd med å løsne, advarer Jåsund.
Ungdommen prioriterer dyre stereoanlegg
- Hvem er flinkest til å passe på bilen sin, ungdommen eller de eldre?
Amundsen trekker litt oppgitt på skuldrene.
- Ungdommen bruker kanskje mye penger på bil, men de prioriterer gjerne stereoanlegg og annet utstyr som pynter opp bilen, og glemmer å passe på bremser og andre sikkerhetsdetaljer. Folk som har hatt bil noen år har erfart og forstått hva som er viktigst, og er derfor flinkere til å ta vare på bilen og sørge for at den er trygg.
- Er det riktig at nyere biler er bygget på en slik måte at vanlige folk ikke lenger kan utføre reparasjoner selv ?
- Det har nok blitt slik etter hvert, ja. På noen Mercedeser må du eksempelvis i dag ha eget datautstyr bare for å skifte bremseklosser.
- Det er vel allikevel en fordel rent sikkerhetsmessig at folk flest ikke kan skru så mye selv lenger. Vi ser en del rare eksempler på ting som går galt når folk forsøker å reparere bilen selv. Det kan ofte bli en dyr affære. En typisk ”gjør det selv’er” skifter gjerne olje, viftereim og andre enkle deler på bilen, men glemmer ofte ut viktige ting som for eksempel pollenfilteret i bilens ventilasjonssystem. Et tett filter reduser varmeapparatets kapasitet, og kan føre til at vinduene til stadighet dugger, forklarer Jåsund.
Eu kontroll
- Er folk flinke til å bestille EU-kontroll i god tid?
- Jeg vil anslå at ca 80% av kundene er ute i god tid. De øvrige kommer gjerne løpende i siste liten, eller til og med når fristen er gått ut. Vi kan ikke gjøre annet enn å forsøke å hjelpe dem så raskt som mulig, men det ville klart være en stor fordel for både oss og kunden om han bestiller kontroll tidlig. En Eu kontroll kan som kjent avdekke mangler som må tas før bilen kan endelig godkjennes. Hvis kunden da har vært sen med å bestille tid, sier det seg selv at han kan få et problem, avslutter Amundsen.
Gann Bilverksted feirer i år 20 års jubileum som frittstående bilverksted, og har erfaring på de fleste bilmerker.
Redaktør -