Ikke akseptabelt

20.03.2009
Ikke akseptabelt
trandgaten er overbelastet med trafikk. Her er det mildt sagt utrivelig for myke trafikanter.

Marita Folkvord hos Statens Vegvesen savner en grundig analyse av de trafika- le konsekvensene av alternativ to.

- Vårt uttalte standpunkt er basert på en skriftlig beskrivelse av de to alternativene kommunen skisse- rer. Detaljplaner er ennå ikke utarbeidet. Slik saken står nå, så har vi sagt at vi ikke kan aksep- tere innsnevring til ett kjørefelt slik kommunen har skissert i alternativ to. En begrensning av trafikkmengden i Strandgata vil medføre at trafikken kanaliseres til andre gater, som Roald Amundsens gate og Postveien. De tre skisserte innsnevringene ligger dessuten så nær hverandre at de tilnærmet vil fungere som èn lang innsnevring, sier Folkvord.
I en høringsuttalelse peker også Vegvesenet på føringer fra ny håndbok i veg- og gateutfor- ming som ble vedtatt i 2008. Her heter det at ”…ett kjørefelt bare kan benyttes når fartsgrensen er
30 km/t, og årsdøgntrafikken (ÅDT) er under 300 kjøretøy. For en veg med fartsgrense på 40 km/t, og ÅDT på 4000 – 15 000 kreves det to kjørefelt.” Strandgaten har i dag 12 – 15 000 kjøretøy per døgn. En framtidig bro over Gandsfjorden, og en framtidig bybane vil redusere tra- fikken noe, men Vegvesenet antar at disse utbyggingene ikke vil bidra til en tilstrekkelig reduk- sjon i trafikken til at de vil aksep- tere innsnevring og ett kjørefelt. I høringsuttalelsen konkluderer Vegvesenet: ”Alternativ 2 er ikke et realistisk alternativ for Statens Vegvesen. Dersom Sandnes kom- mune velger å gå videre med det- te forslaget, vil vi varsle innsi- gelse.”


Kommunen kjenner trykket Byplansjef Jan Bekkeheien i Sandnes kommune er helt enig i at det kreves grundige trafikale vurderinger av konsekvensene av de to alternativene. Men kommu- nen har ennå ikke bestemt når et slikt arbeid skal settes i gang. Bekkeheien understreker at arbeidet med Strandgaten er en del av et svært komplekst saks- forhold som må behandles i for- hold til andre store utbygginger, som bybane, bro over Gandsfjorden og private utbygningsplaner.
- I denne saken er både grunneiere, kommunen, vernemyn- digheter ved fylket, Vegvesenet og nabokommuner involverte parter. Det gjør at det er vanske- lig å si noe bestemt om framdriften, sier Bekkeheien, og under- streker at politikere og administrasjon i Sandnes virkelig får kjenne trykket på kroppen i denne saken.


Hvordan forholder du deg til Vegvesenets syn?
- De har tilkjennegitt sitt syn, og det er greit. Men jeg synes de er litt bastante. Kommunen bør ha siste ord i denne saken. Det er byen selv som bør få avgjøre hvor mye trafikk vi vil ha gjennom det- te området. Det bør ikke være sånn at vernemyndighetene ved fylket eller Vegvesenet får avgjøre utfallet av denne saken.
- Betyr det at dere kan overkjø- re Vegvesenet?
- Nei, systemet er ikke sånn. Det er sentrale myndigheter som
avgjør det. Vegvesenet kan frata kommunen vedtaksmyndighet, og da blir det løftet opp på et høyere nivå. Men det er en lang prosess med innsigelser og mekling, sier Bekkeheien, og legger til at kommunen vil få innsigelser uan- sett hvilket alternativ de velger.
- Dersom vi hadde gått for tra- fikkalternativet så hadde vi fått innsigelser fra vernemyndighetene.
- Tror du saken til syvende og sist blir trukket opp på statlig nivå?
- Det vil ikke overraske meg.

Til endes
Vi har kommet helt nord i Strandgaten. På venstre side vok- ser det fram en stor betongmur som holder det nye dobbeltsporet på plass. På høyre side setter Offshore & Marine et endelig punktum for alt som er interessant å verne langs sjøsiden. Skjebnen til Norestraen ligger i hendene på mange parter med til dels svært motstridende interesser. Bare framtiden vil vise om industribyen innerst i Gandsfjorden klarer å bevare det som er igjen av sin egen fortid.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...