Veteranskipet “MS Riskafjord II” fremstår flottere enn noen gang.
Etter rundt to tusen timer med iherdig dugnadsinnsats framstår nå Riskafjord 2 i all sin fordums prakt. Det er nesten to år siden arbeidet ble påbegynt, og det har blitt mer omfattende enn først planlagt.
Arbeidet begynte med å fjerne det øvre dekket. Et lag med glassfiber hadde i sin tid blitt lagt ned for å forhindre lekkasje nedover i båten. Men tredekket under hadde aldri fått tid til å tørke skikkelig, så restauratørene måtte nærmest spa bort mold under den gamle glassfiberduken. Det er båtbygger Sverre Naustvik som har stått bak byggingen av det nye dekket. Under arbeidet oppstod nye behov. Jernet som holdt taket oppe var rustet, og måtte også forbedres.
Nytt styrhus
Med halvannen million kroner fra skipsreder Bergesens fond kunne dugnadsgjengen, nok en gang med hjelp fra skipsbygger Naustvik, gyve løst på helt nytt styrhus til den gamle rutebåten. Det gamle styrhuset måtte fjernes, og bare litt av teaken og noen ventiler stod til å redde. Retningslinjene fra riksantikvaren sier at båten skal tilbakeføres til sånn den så ut da den ble tatt ut av ordinær rutetrafikk i 1996. Gjengen bak restaureringen fikk imidlertid tillatelse til å fjerne plater av metall som tidligere dekket teaken rundt brovingene, selv om disse ble montert på før 1996. Båten framstår derfor i dag omtrent sånn som den gjorde etter den virkelig store ombyggingen fra damp til diesel i 1951. Daglig leder i Riskafjord AS er svært godt fornøyd med det arbeidet som er gjort. Ryggraden i dugnadsarbeidet har bestått av maskinist Alf Fredriksen og skipperne Gunnar Borg-Vatne og Toralf Fossand.
Redaktør -