Gandsfjord bro og indre ring

10.06.2009
Gandsfjord bro og indre ring
Leder for kommuneplankomiteen i Sandnes, Olav Birkeland

Leder for kommuneplankomiteen i Sandnes, Olav Birkeland, har vært med og diskutert broforbindelse over Gandsfjorden siden åttitallet. Han sier nå at en indre ringveg med bro over fjorden er en helt klar forutsetning for den planlagte utbyggingen av Sandnes øst.

- Fjordkryssing har blitt mer og mer festet som en forutsetning for å bygge ut i Sandnes øst. Vi må ha en lett tigjengelighet til befolkningssentrene og arbeidsplasser over til Forus. Samtidig så er en indre ringveg rundt byen viktig for å få bukt med trafikkproblemene i Sandnes sentrum. Fra ringvegen kan vi ha ”spiler” inn mot sentrum, sier Birkeland.

Han sier videre at planene for Sandnes øst ikke bare er viktig for Sandnes, men for hele regionen.

- Til og med Randaberg spør om når vi skal komme i gang med Sandenes øst, sier han for å illustrere at befolkningstrykket kjennes på hele regionen.

- Dersom vi ikke kommer i gang så vil trykket øke på de andre bydelene. Vi har bygget ut voldsomt på Ganddal og på Bogafjell, og det har muligens blitt bygget for fort, spekulerer han.

- Vi får problemer med å tilfredsstille den sosiale infrastrukturen, med for eksempel barnehager og skoler. Når barna vokser til, så forskyves problemene, og vi får typiske ungdomsproblemer. Det å bygge ut bydeler fort har sin pris, minner Birkeland om.

 

Bro i Jæren pakke 2?

- Når tror du vi vil se en ferdig bro over Gandsfjorden?

- Den må i hvert fall være på plass før vi setter inn trykket på boligbyggingen i Sandnes øst, og det vil i realiteten si rundt 2014-16. Før vi setter i gang første etappen av utbyggingen, så må vi ha forsikringer fra overordnede myndigheter om at broen kommer. Det må altså ligge inne beslutninger om at den kommer, understreker Birkeland.

Første etappen i utbyggingen av Sandnes øst vil inkludere rundt 10 000 innbyggere.

- Skal vi stå med vår forpliktelse i Sandnes, og gjøre den jobben vi er pålagt av regionen med tanke på boligbygging, så må vi har forsikringer om at broen kommer på plass, sier Birkeland. Han venter i spenning på både konseptutredning for bybanen og en Jæren pakke 2.

- Det er det som er kampen nå. Det er jo ikke penger til alle disse overordnede vegprosjektene. Men mye av dette vil nok bli avklart med en Jæren pakke to, og den er jo på trappene nå. Vi forventer at broen er med i den pakken, sier Birkeland.

 

Landbruk i by

- Og hvis ikke?

- Hvis den verken er tatt med i konsekvensutredningen for bybanen eller i Jæren pakke to, da tror jeg planene for Sandnes øst faller bort. Og da er det heller ikke sikkert at den videre utbyggingen vil sikre så mye landbruksjord, advarer Birkeland.

- Men ikke alle er enige om at Masterplanen for Sandnes øst tar tiltrekkelig vare på dyrket jord.

- Det er etter min oppfatning et spørsmål om vi skal drive med jordbruk i en by. På sikt så kan vi ikke det. Vi hadde møte med kommuneplankomiteen i går, og da var vi enstemmige om utbyggingen i Sandnes øst. Det grepet som er gjort med å bygge tett langs en bybane gjør at det er begrenset hvor mye jordbruksjord som går med, sier Birkeland, og understreker samtidig at langt mindre jord går med enn det som ble gjort disponibelt i fylkesdelplanen.

- Ingen var uenige om å gå videre med Masterplanen, understreker Birkeland, men innrømmer at det er uenighet om noen av arealene.

 

Bybane?

- Er vedtak om å bygging av en bybane like viktig for Masterplanen som fjordkryssing?

- Det viktigste er å få kollektivtraseen fastlagt, så kan vi kjøre høyfrekvent buss inntil det er grunnlag for å legge ned skinner, svarer Birkeland, og viser til gode eksempler på egne busstraséer som er anlagt på Jåsund i Sola.

- Jåsund er en bydel som litt kan sammenlignes med et første utbyggingstrinn i Sandnes øst.

- Ved bybanekontoret i Stavanger har de registrert Sandnespolitikere som har uttrykt mål om femti prosent kollektivreisende. Det mener de er urealistisk. Hva synes du?

- Det er viktig å ha en høye ambisjoner. Men samtidig må vi også sørge for å ha tilgjengelighet for bil. Det nytter ikke å ekskludere den. Bilen vil uansett være et viktig framkomstmiddel i Norge i overskuelig framtid, avslutter lederen for kommuneplankomiteen.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...