De fleste lederne for bydelsutvalgene i Sandnes stemte for forslaget om ”Det blå bånd”, et sammenhengende grøntområde som skal strekke seg fra Sandnes til Ims. Soma og Figgjo stemte mot.
Lederen for Soma bydelsutvalg, Audun Stokka, forklarer stemmegivningen sånn:
- Siden 1983 har vi kjempet for å få skikkelig gang- og sykkelvei langs Årsvollveien fra Stangeland og mot Tjelta. Og ingenting har skjedd.
Stokka understreker at vegen sånn som den er i dag verken har fortau eller sykkelsti, og at trafikken på strekningen har økt kraftig. Det handler om å få en sikker skoleveg.
- Når vi ikke får bevilget penger til et så enkelt prosjekt, da synes vi det går for langt. Det er en av årsakene til at vi stemte mot.
Stokka sier videre at bydelsutvalget han leder hadde stilt seg langt mer positive dersom planene hadde inkludert hans bydel. Han mener at et sammenhengende grøntområde med tilhørende sykkelveg også burde ha omfattet strekket ut mot Solastranden og Ølbergstranden. Stokka understreker at det er flere vegstrekninger i hans bydel som burde blitt utbedret, og at det underbygger det standpunktet de tok i saken. Men han legger til at bydelen er fornøyd med at riksveg 509 endelig har blitt oppgradert.
- Men det er nok på grunn av at TS Maskin har etablert seg der, sier han.
Prioritering også for Figgjo
Erling Eknes er leder for Figgjo bydelsutvalg. Han stemte mot ”Det blå bånd” av samme grunn som kollegaen på Soma.
- Hvis det er snakk om noe kommunen skal putte penger i, så mener vi de bør ta de viktigste tingene først. Vi hadde en ferdig reguleringsplan for fortau gjennom Figgjo allerede i 1998. Nå er den ute av alle planer, og skrinlagt. Samfunnsøkonomisk så var det visst ikke forsvarlig, sier en oppgitt Eknes, og fortsetter.
- Nå har de åpnet på Skurve og fått ny godsterminal på Ganddal. Det har ført til en stor økning av trafikken over fylkesveg 220 fra Kverneland til Figgjo. Det går altså dundrende lastebiler og vogntog gjennom her ustanselig. Vi føler vi blir helt oversett, og at utgangsstrøk liksom ikke er noe å prioritere. Dette er jo også skoleveg, og det er krysningspunkter langs hele vegen. Skolen ligger jo på andre siden av vegen, så det er veldig utrygt å gå her. Folk må gå lange omveger for å komme trygt hjem. Det er helt uakseptabelt sånn som det er nå. Vi føler oss rett og slett nedprioriterte, uansett hvor mye vi har dokumentert av trafikktellinger, sier en oppgitt leder for Figgjo bydelsutvalg.
Redaktør -