Plankoordinator Marco Zanussi og seniorrådgiver Sidsel Haugen i Sandnes kommune
Plankoordinator Marco Zanussi og seniorrådgiver Sidsel Haugen i Sandnes kommune har klokketro på at Masterplan for Sandnes øst utgjør skissene til det som vil bli et attraktivt bomiljø. En rekke kvaliteter ved utbyggingen vil forhindre dannelsen av en tradisjonell drabantbebyggelse.
- Det er dumt at det fester seg et inntrykk av at alle de gule områdene her skal bli utbygget med lavblokker, sier Haugen, og peker på kartet som skisserer utbyggingsplanene i Sandnes øst. Sammen med Zanussi understreker hun at kommunen legger opp til et boområde der alle de kvalitetene som er fraværende i en tradisjonell drabantby her vil være tilstede.
- Planen legger opp til en variert bebyggelse. Områdene rundt bybanen og stoppestedene skal romme senterområder med mange forskjellige funksjoner. Her kan vi for eksempel se for oss bygg med forretning i en etasje, omsorgsboliger i etasjen over, og kanskje en kafé nederst, forklarer Haugen.
Zanussi understreker videre:
- Tanken her er å skape en bydel som er nært knyttet til friluftsområdene rundt. Den vil i tillegg få en svært god betjening av kollektivtransport, og gode senterfunksjoner. Det vil si at vi her satser på høy bokvalitet. I tradisjonelle drabantbyer er det jo nettopp slike kvaliteter som mangler, understreker han.
- Se på bebyggelsen rett ved Nordmarka i Oslo. De kvalitetene kan vi også få ved Sandnes Øst. Hvis du ser på skissen så ser du at det er lagt inn store grønne korridorer både mellom boområdene og ut i den regionale grøntstrukturen, forklarer Haugen.
Tjenester samlet i familiens hus
Haugen forklarer videre hvordan kommunen ser for seg offentlige tjenester organisert.
- Det vi kaller familiens hus er en annen måte å tenke, bygge og legge til rette for offentlige tjenester på. I dag bygger vi skole en plass, barnehage en plass, og helsestasjon en tredje plass. Familiens hus handler om å samle de tjenestene kommunen skal gi i ett bygg, sier Haugen. Hun peker igjen på kartet for å illustrere at avstandene til tjenestene som regel ikke vil være lengre enn at beboerne kan ta beina fatt.
- Det handler om å gjøre ting enkelt. Se på arealskissen. Her er det korte avstander. Enten du bor her eller der, så skal du kunne gå eller sykle til banestoppen. På vegen skal du kunne gå innom familiens hus, sier Haugen, og legger til at huset veldig godt også kan romme private tjenester av forskjellig slag.
- Vi vil tilrettelegge for gode tverrforbindelser. Det skal helst ikke være mulig å kjøre privatbil inn. Her snakker vi om ganske tett bebyggelse, og da er det tanken at mestedelen av parkeringen kan ligge under bakken, sier Zanussi.
Unik plan
Plankoordinatoren understreker at Masterplan for Sandnes øst egentlig er en ganske unik plan.
- Denne fylkesdelplanen ble godkjent i 2000, og det var første planen av denne sorten. Det har ikke blitt laget slike planer på de siste 20-30 årene, der både overordnede myndigheter og kommunen har gått sammen. Jeg tror heller ikke det er mange planer som er laget med et så langt tidsperspektiv. Det er stor usikkerhet knyttet til et så langt tidsperspektiv, så dette er først og fremst en rammeplan for vider kommuneplaner. Neste kommuneplan vil ta for seg den første delen av utbyggingen. Deretter blir det en langsom og etappevis utbygging videre, sier Zanussi.
De to understreker at det er lagt ned et grundig arbeid i planen.
- Det er mange som har jobbet med de enkelte kapitlene her. Vi begynte med å søke på nettet, og lete etter gode eksempler på gode måter å bo tett på. Vi har hatt heldagssamlinger med 70 deltakere, både ungdomsråd, grunneiere og næringsforening. Vi samlet en brei gruppering for å dra opp ambisjoner, sier Haugen.
Bybane?
- Forutsetter utbyggingen av Sandnes øst etableringen av en bybane?
- Vi legger opp til at det skal være mulig å anlegge en bybane, og baserer oss på at dette blir hovedferdselsåren. Det vil si at dersom det ikke kommer bybane i en slik bydel, så kommer den i hvert fall ikke andre steder. Denne planen vil vi presentere som et innspill for overordnede myndigheter for å få enda mer tyngde bak planen om bybane, understreker Zanussi. Han sier videre at det sentrale vegnettet som det er i dag vil gå mot en skikkelig kollaps dersom det ikke blir satset skikkelig på kollektive løsninger som for eksempel en bybane.
Haugen legger til:
- Alternativet er at planene for Sandnes øst utgår, eller at det blir en utbygging i langt mindre skala. Den første utbyggingen vil nok kunne betjenes med buss, men det er begrenset hvor mye mer buss det er plass til i Sandnes sentrum, advarer Haugen.
Bro over Gandsfjorden?
- Hva med Gandsfjordkryssing da?
- Det ligger inne på fylkesdelplanen, og det jobbes nå med en kommunedelplan for kryssing av Gandsfjorden, sier Zanussi.
- Den skal være ferdig i løpet av begynnelsen av juni, og skal da ut på høring. Ulike alternativer for kryssingen har vært oppe, og vi sitter igjen med to alternativer. Det som kommer i kommunedelplanen vil være konkrete forslag på begge sidene. Det neste blir en reguleringsplan, og så blir det å skaffe penger, sier Zanussi.
- NTP (nasjonal transportplan) tenker at bompengefinansiering må til, i tillegg til statlige midler, sier Haugen.
- Kan høringsrunden resultere i noen bomber?
- Ja, utvidelse av riksveg 13 til Vatne i stedet for bro. Vi mener at med utbyggingen i dette området, så trenger vi begge deler.
Redaktør -