Forventningsfull stab

12.11.2014
Forventningsfull stab
Inger Uberg ved Forus Videregående skole vært med i planleggingen av den nye skolen. Hun synes hele prosjektet er eventyrlig

Lærere, avdelingsledere og andre tilsatte ved Lundehaugen og Forus videregående skoler legger ikke skjul på at de er både spente og forventningsfulle til den nye praktskolen som er i ferd med å reise seg innerst i Vågen.

Ingen vet per i dag hvem som kommer til å ta imot det første kullet med elever som entrer den nye skolen om ganske nøyaktig ett år. Skoleledelsen vil legge en ny kabal over tilsatte, men det er rimelig å anta at skolen i stor grad vil sikre seg en intern forflytning av tilsatte. Som avdelingsleder for utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon har Inger Uberg ved Forus Videregående skole vært med i planleggingen av den nye skolen. Hun synes arbeidet har vært både lærerikt og spennende.
- Vi har fått anledning til å se på en del andre skoler rundt omkring i landet, både i Trondheimsområdet, Oslo og Akershus, og i Kristiansand. Vi har prøvd å se inn i krystallkulen for å forutse endringer som vi tror kommer. Skolen er jo ikke statisk. Den nye skolen vil gi mange nye muligheter til å tenke ny pedagogikk, og den vil bidra til mye større fleksibilitet. Det blir mye åpnere, og det kreves mye samarbeid mellom fagmiljøer og lærere, sier Uberg.

Eventyrlig skole
- Skolen i Vågen blir en svært moderne skole, spesielt med tanke på de lokalene vi kommer fra, understreker hun, og viser til de gamle skolelokalene som blir brukt i dag.
- Vi er en liten og intim skole med bare 330 elever. Bygningene her var vel egentlig aldri tenkt som skolebygninger, sier Uberg, men understreker samtidig at Forus videregående alltid har vært preget av et svært godt miljø. Men:
- Vi ligger liksom midt ”på prærien”. Her er det ingen kiosk eller butikker, og ikke noe bymiljø. Så vi gleder oss virkelig til å komme ned til sentrum.
- Hvordan synes du skolen ser ut så langt?
- Den ser utrolig flott ut. Bygningen er jo så estetisk flott, og så påkostet med lekker arkitektur, nydelige materialer, og alt det tekniske utstyret. Og så har du beliggenheten til fjorden, og ånå som skal åpnes. Det er jo helt eventyrlig, sier en begeistret Uberg.

Romslig og sentrumsnært
Bjor Bohne er musikklærer ved Lundehaugen videregående. Han ser også fram til flyttingen.
- Vi som jobber her på musikk gleder oss veldig. Da Lundehaugen ble bygget i 1985, var den bare beregnet på en musikklasse per trinn, og i dag er det langt flere.
- Så dere har vokst ut av skolen?
- Ja, det gjorde vi for lenge siden. Vågen kommer også til å være åpnere og lysere, og så vidt jeg har forstått kommer det for eksempel ikke til å være personalrom i tradisjonell forstand. Det er store forventninger i kollegiet, og det råder en positiv tone knyttet til det nye bygget. Vi føler oss privilegerte som får et så moderne, stort og påkostet bygg å drive skole i. Men jeg tenker ofte at det er personene i bygget som lager skolen, og hvordan skolen blir, handler om samarbeidet mellom lærere, elever, administrasjon og foreldre. Men det gjør jo ikke noe om huset er så godt tilpasset, sier en forventningsfull Bohne. Han sier videre at plasseringen i sentrum er gunstig ut fra flere forhold.
- Mange av våre elever har vært nødt til å skifte buss i Sandnes sentrum. Vi har også sett at det er viktig for elever når de søker at skolen er sentrumsnær. Det er også bra å være så nær Sandnes kulturhus. Dersom vi for eksempel skal gjøre større produksjoner, så er det kort veg over til Sandnes kulturhus. Det går også litt andre vegen. Dersom de har små produksjoner, så kan de sette dem opp hos oss, sier Bohne.

Store forentninger
Trond Ole Paulsen deler kollegaens begeistring.
- Jeg tok meg en tur på byggeplassen, og kjente at jeg nesten fikk litt prestasjonsangst over det å fylle et slikt bygg med kvalitet. Det var nesten litt sånn skrekkblandet fryd. Det blir en fantastisk skole, så vi må gjøre en fantastisk jobb for å klare å leve opp til forventningene, sier Paulsen.
- Så du tror det er store forventninger til skolen?
- Ja, det blir jo landets største skole med musikk, dans og drama, og en sammenslåing med medie-fag og kunst og håndverk. Så det er jo et pionerprosjekt. Det bør bli en skole som blir lagt merke med både nasjonalt og internasjonalt. Det synes jeg i hvert fall vi bør ha ambisjoner om. Spesielt når vi får sånne rammer som vi får her, sier Paulsen bestemt.

Rom for dans
Hvis det er noen estetiske fag som trenger rom, så er det dans. På Lundehaugen er det bare en dansesal, og skolen må ty til både gymsalen og leide lokaler. Berit Aarrestad er danselærer.
- Nå får vi to egne dansesaler og en som vi skal bruke sammen med kulturskolen. Det blir flott. Så er det jo også dette med samarbeidet med de andre estetiske fagene. Det tror jeg blir spennende.
- Så du tror det blir mer samarbeid?
- Ja, absolutt. Forholdene ligger i hvert fall til rette for det. Vi har begynt å jobbe med en åpningsforestilling der vi allerede har begynt å samarbeide, sier Aarrestad, men vil ikke røpe for mye om det prosjektet.
- Det ligger i hvert fall store muligheter til å gjøre ting sammen når vi får en skole med bare estetiske fag.
- Har du sett på skolen?
- Ja, det ser veldig flott ut. Det er stort og åpent. Det blir sikkert også en utfordring, uten faste klasserom, og mer åpne arealer. Bygningen blir jo et kunstverk i seg selv, både utvendig og innvendig.
- Kjekt at den ligger i sentrum?
- Ja, det er helt perfekt i forhold til kulturhuset og andre kulturaktiviteter der nede, sier Aarrestad.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...