For smalt på Kinokino?

16.09.2009
For smalt på Kinokino?
Prosjektkoordinator Nils-Thomas Økland

Sandnesavisen tok en liten tur innom Kinokino. Foran en av videoskjermene kunne vi slå fast at videokunst kan være svært irriterende. Hva er det egentlig som skjer her?

En mann løper opp en snødekt skråning bak en hund i bånd, han faller, stønner, og kommer seg opp til slutt. Så begynner loopen en gang til, og slik fortsetter det. En annen skjerm viser et hus som brenner, og på en tredje ligger en kvinne halvegs slengt oppå en seng. Hunder bjeffer i bakgrunnen, og vi lurer på om noe kommer til å skje. Men kvinnen rører seg ikke av flekken. Er det en sammenheng mellom filmene? Ligger kvinnen i det huset som kommer til å brenne. Løper mannen med hunden opp bakken for å redde henne? Hva er dette?

 

Stol på egne opplevelser

I kaffebaren Benk møter vi prosjektkoordinator Nils-Thomas Økland. Han stiller seg spørrende til hvorfor publikum nærmest forlanger at kunsten skal bli forstått.

- Kan vi ikke bare la kunsten virke inn på oss, og akseptere det som skjer med oss? Jeg tror det handler litt om å åpne seg opp for å opplevelsen. Vi må ikke sammenligne dette med den typiske narrative historien vi får i en langfilm. Videokunst spiller på helt andre strenger enn den tradisjonelle filmen. I stedet for å forstå må du stole på egen referanser, ideer og følelser. Jeg mener at alle har forutsetninger for å se og oppleve kunst. Noen har større kunnskaper og flere referanser, men sånn vil det være med alle uttrykk, sier Økland.

 

Ikke vær ”detektiv”

- Med å presentere kunst og film i mange forskjellige varianter, håper vi å skape nysgjerrighet. Med flere forskjellige innfalsporter ønsker vi å se på video, kunst og film, og se hvordan de forholder seg til hverandre, sier Økland.

Han sier videre at Kinokino selvsagt ikke ønsker å irritere folk, men legger til:

- Hvorfor du blir irritert er kanskje et interessant spørsmål. Ligger irritasjonen i kunsten eller hvordan du oppfatter den? Psykiateren Tor K. Larssen har skrevet et fint innlegg om dette i avisen vår, sier Økland, og holder opp første eksemplar av senterets avis.

- Han stiller seg kritisk til å møte kunsten som en ”detektiv”. Dersom en da ikke finner noe, at det ikke oppstår en dialog mellom verket og deg, hvem er da en bløff? Du eller verket? Er det fordi du egentlig ikke helt stoler på din egen opplevelse, og derfor blir irritert og heller vil distansere deg? Dette er i hvert fall slik jeg forstår ham, sier Økland, og kommer med en oppfordring:

- Dersom irritasjonen din ligger i at kunsten ikke er narrativ, slik du er vant med i en film, så synes jeg du skal ta en runde til, og oppleve det på dine egne premisser, avslutter Økland

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...