For Erik Johan Sæbø i Spinn Sykkelshop er Sandnes fortsatt en sykkelby. Men for at denne identiteten skal opprettholdes for folk flest kreves det politisk bevissthet og handling, mener han.
For Erik Johan Sæbø i Spinn Sykkelshop har ”Sykkelbyen Sandnes” aldri opphørt å eksistere. Han opplever at stadig flere bruker sykkel, og butikken går godt. Men for at byens identitet fortsatt skal være knyttet til det tohjulte framkomstmiddelet kreves det noen grep.
I Gravarsvegen 36 har den store sykkelbutikken administrasjon og engros. I møterommet står det noen sykler som vi tipper koster en gjennomsnitts månedslønn. Sæbø kan fortelle at disse syklene faktisk koster det dobbelte av vårt anslag.
- Er den ikke her fortsatt?, spør Sæbø tilbake når vi spør ham om hvor det ble av ”Sykkelbyen Sandnes”.
- Den er her fortsatt, men kanskje ikke så tydelig som den en gang ga uttrykk for. Vi som selger sykler, selger mye, og det er enormt mange syklister der ute, og stadig flere som sykler til jobb, påpeker Sæbø. Han understreker imidlertid at enkelte grep som en gang ble gjort for å bedre sykkelforholdene i byen ikke har blitt gjennomført skikkelig. Han trekker fram de røde sykkelstiene i sentrum som et eksempel.
- Det ble bygget mange sykkelstier, men det mangler fortsatt en del for at det skal være komplett. Når du skal sykle fra Sandnes og til jobb på for eksempel Forus eller Kvadrat, da må du ta Roald Amundsens gate eller Strandgaten, og ingen av dem er gode å sykle på. Det er mange flotte stier, men nord-sør og øst-vest-aksene må på plass for å få det komplett, sier Sæbø.
- Du kan ikke forvente at alle skal bruke det når du bare gjør det nesten ferdig, påpeker han.
Sæbø synes ordningen med utleiesykler i byen har fungert sånn noenlunde bra. De tankene som har versert i det siste om en framtidig ”sykkelmotorveg” mellom Sandnes og Stavanger synes Sæbø høres veldig lovende ut.
Genuint for Sandnes?
- Selv om sykkel er populært for tiden, så er det vel ikke genuint for Sandnes?
- Nei, og sånt sett kan jeg si at spørsmålet om hvor det ble et av sykkelbyen er et godt spørsmål. Jeg mener at det fortsatt er liv i fenomenet, men dersom du skal få folk til å si ”sykkel” når de sier ”Sandnes”, så mangler det nok noe på det, sier Sæbø. Han sier videre at det i sin tid var fra Rådhuset ideen om å spinne på historien til Øglænd og DBS oppstod, og at det er herfra det bør komme et initiativ for å videreføre fenomenet. Han vil imidlertid ikke komme med noen konkrete forslag utover de nevnte behovene for å ferdigstille sykkelvegene i byen.
Proff sykkellag i Sandnes
- Men nå skal jeg vise deg noe, sier Sæbø, og spretter opp fra stolen og ut av møterommet. Han kommer tilbake med et bilde av et knippe syklister med sponsormerker på fantomdraktene sine.
- Dette laget hadde utgangspunkt i Bergen tidligere. Nå har vi flyttet det til Sandnes. Laget har noen millioner i budsjett, og vi har ansatt en sportsdirektør. Vi har lastebil med mye utstyr, blant annet vaskemaskin og tørketrommel. Det er ti syklister i troppen, og noen av dem er tatt ut til VM som skal gå i Sveits, sier Sæbø engasjert, og trekker spesielt fram Håvard Nybø som har vært med i mange profesjonelle lag.
- Dette er nok litt ukjent for folk i Sandnes, men det er ganske stort. Laget ble også norgesmestere i lagtempo. Dette er kanskje ikke nok til å gjøre Sandnes til en sykkelby, men det er et element i saken, mener Sæbø.
DBS er mest kjent i Norge
Det var sykkelproduksjonen til Jonas Øglænd A/S som i sin tid la grunnlaget for ”Sykkelbyen Sandnes”. Spinn og andre sykkelbutikker selger fortsatt DBS-sykler, og Sæbø sier at dette fortsatt er det mest kjente sykkelmerket i Norge. Sånt sett lever sykkelhistorien til byen videre bare i merkenavnet.
- Er DBS fortsatt gode sykler?
- Ja, den holder fortsatt høy kvalitet.
- Hvor blir den produsert i dag?
- Noe blir produsert i Danmark, noe i Sverige, så blir noe laget i Kina og Taiwan. Det er sånn alle sykkelprodusenter gjør i dag. Men det er klart at når hele produksjonen var her så var det noe særegent med det, sier Sæbø nostalgisk.
Spinn har blitt store
Sæbø har selv syklet profesjonelt. Han har blitt både norsk og nordisk mester, og han har deltatt i OL. Det var utgangspunktet for at han og broren, Frode Sæbø, startet opp med butikk for 27 år siden. Siden den gang har det bare ”ballet på seg” som han selv sier, og de to brødrene har i dag syv butikker, fordelt i byene Sandnes, Stavanger, Bryne, Haugesund, Sandefjord og Oslo. I tillegg til det så driver de engros.
- Har dere planer om å bli enda større?
- Det viktigste for oss er kvaliteten, at vi er en fagbutikk innen sykkel. At vi har et godt utvalg, og kan yte god faglig hjelp. Vi har også service og verksted i alle butikkene. I tillegg støtter vi også en del av disse sykkelklubbene, blant annet det profflaget som jeg nevnte, sier sykkelsjefen.
Redaktør -