Avtalen med Elvstrøm Sails vil bidra til økt aktivitet på seilloftet i sentrum av Hommersåk.
Sammen med kompanjong Alf Frafjord har amerikaneren Paul Serrie startet Hommersåk Seilmakerservice. Nå har de fått agenturet på merket Elvstrøm Sails.
De to har siden oppstarten forsøkt å knytte til seg et kjent seilmerke, og Elsvstrøm Sails på sin side har vært på utkikke etter et seilloft her i distriktet som kunne stå for salg og reparasjon av det kjente kvalitetsseilet.
- Vi har i lengre tid forsøkt å knytte til oss en kvalifisert seilmaker i Stavanger-området, og nå har vi kommet i mål. Det er et stort antall seilbåter i denne delen av landet som nå kan få utført service på et profesjonelt plan, sier Espen Kamperhaug i Elvstrøm Sails Norge.
Frafjord er fornøyd med avtalen, og sier at alle seilbåter av merkene Bavaria og Beneteau bruker Elvstrøm som standard seil.
Ankret opp i Hommersåk
Seilmaker Serrie har over 20 års erfaring fra seilloft over hele verden. Han har vært i Shore Sails i Miami, Sobstad i St.Petersburg, og Hodd Sails i Brisbane. Han har seilt jorden rundt, og endte til slutt opp i Stavanger i 2006 hvor han har arbeidet hos Seilmaker Mathisen.
Han er ikke helt sikker på hva han skal svare når vi spør om hvor i USA han kommer fra.
- Jeg er vel opprinnelig fra Connecticut og Florida, anslår mannen, og vi forstår at han har reist mye.
Når vi spør ham om hva som førte ham i land akkurat i Hommersåk, får vi en lang historie fra de syv verdenshav, og vi bestemmer oss for å la den historien ligge. Nå skal vi nemlig fokusere på forretningen. Frafjord forklarer:
- Vi startet nå i juli. Maskinene kom i august, og da startet vi sånn gradvis opp.
- Og hva er din bakgrunn?
- Jeg har ingen bakgrunn relatert til seilmaking, så dette er helt nytt for meg.
- Så det er din amerikanske kompanjong som står for kompetansen?
- Ja, jeg står for salg og markedsføring. Vi trenger to mann til mange ting. Jeg har hatt forskjellige forretninger, og har bakgrunn fra både bygningsbransjen, eiendomsbransjen, bilbransjen og hotellbransjen, forklarer Frafjord.
Få skikkelige seilmakere
- Hvorfor akkurat seil?
- Det var noe som kom over meg. Det er færre som reparerer og syr nye kalesjer enn for bare få år siden, og det er få skikkelige seilmakere, sier Frafjord, og Serrie bryter inn:
- Jeg tror ikke det er noen egentlig. Jeg vil ikke fornærme noen, men jeg vet ikke om noen skikkelige seilmakere som har brukt veldig mye tid på seil, sier amerikaneren.
Når han seilte jorden rundt, tjente han penger på å reparere seil om bord i båten.
- Teknologien innen konkurranseseil har forandret seg drastisk bare på de siste ti årene, og jeg har ikke møtt noen seilmakere i dette området som er i takt med denne utviklingen. Jeg har selv jobbet for Mathisen seilmaker, men han har satset mer innen oljebransjen, og det var litt utenom mitt område. Du trenger egentlig ingen seilmaker for å lage en presenning. Det kan hvem som helst som har en symaskin gjøre. Men når du skal forme et stykke flatt tøy i tre dimensjoner, da blir det noe helt annet, forklarer Serrie om operasjonen med å lage kalesjer til båter.
Aero- og hydrodynamikk
Kompetanse innen seilmakeri krever naturligvis kunnskaper om aerodynamikk. Men det kreves også kunnskaper om hydrodynamikk, altså hvordan ting oppfører seg i vann. Den allsidige amerikaneren har praktisk erfaring fra begge områdene. Foruten å være en aktiv seiler, har han i tillegg jobbet i amerikansk flyindustri.
De to legger stor vekt på god kundebehandling, og understreker at det ikke alltid er sånn at kunden skal komme til dem.
- Vi har både båt og bil sånn at vi kan dra ut og treffe kunden der han er.
Markedsføring
- Hvordan har dere tenkt å gjøre dere kjent i distriktet?
- Vi har trykket opp flyveblader og laminerte plakater som vi leverer ut og henger opp rundt på havnene. Så tar vi selvsagt også kontakt med de forskjellige båtforeningene. Men det tar jo litt tid å bli kjente i markedet.
- Har dere allerede litt å gjøre?
- Ja, det kommer inn jobber. Men vi kan ta mer, sier Frafjord, og legger til at de på sikt ikke ser bort fra at de må ansette flere. De to ser ikke bort fra at avtalen med Elvstrøm Sails vil bidra til økt aktivitet på seilloftet i sentrum av Hommersåk.
Redaktør -