En stor arkitektkonkurranse i 1987 ga støtet til mye av den byutviklingen vi har sett de siste årene i og rundt Vågen. Ruten var en del av konkurranseområdet, men den er fortsatt bare en stor parkeringsplass. Kan 2010 bli det store året for Ruten?
Kommuneadministrasjonen foreslår nemlig en budsjettpost på to millioner kroner for å utrede og planlegge den framtidige utformingen av en festplass i hjertet av byen. Byplansjef Jan Bekkeheien forklarer:
- I løpet av 2010 skal vi legge fram et forslag for politikerne om et framtidig Ruten. Da skal vi ha avklart de tekniske mulighetene, spesielt med tanke på parkeringsplass under Ruten. Dette er teknisk utfordrende, ikke minst med tanke på inn- og utkjøringen. Det som er helt klart er at folk vil at Ruten skal være en framtidig festplass, og det er det også politisk og faglig enighet om, forklarer Bekkeheien.
- Betyr det at det blir en ny arkitektkonkurranse?
- Ja, vi vil bringe arkitekter på banen så tidlig som mulig i 2010, sier han, og legger til at bystyret vil vedta økonomiplanen den 15. desember. Der er det altså foreslått en post på to millioner kroner for Ruten.
Parkering
Bekkeheien understreker at nye byggeprosjekter i Sandnes ikke må gå på bekostning av parkeringsplasser.
- I dag er det fokus på Ruten som et ressursområde. Parkeringen skal bort, og vi skal få en festplass og en bypark. Men før vi bestemmer oss for hva som skal skje over bakken, må vi ha klargjort det under bakken, sier han.
- Er det teknisk utfordrende og kostbart å bygge parkeringsplass under Ruten?
- Ja, men det er også kostbart å ikke ha parkering i byen. Dersom vi tar bort parkeringsplassene på Ruten, så må vi ha dem et annet sted.
- Det er liksom litt upopulært det med parkeringsplasser?
- Ja, parkeringsplasser er upopulære, men privatbilen er populær. Uten tilgang til privatbil, så dør byen, sier Bekkeheien, og legger til at byen må tilrettelegges for både buss, tog, bil og sykkel.
Størrelsen på Ruten
Bekkeheien tar fram et ark som viser hvilket potensial Sandnes har for en framtidig festplass i sentrum. Skissen på arket sammenligner sentrale utearealer i fire forskjellige byer, og viser at Ruten er ganske nøyaktig seks ganger større enn torget i Stavanger. Den er rundt dobbelt så stor som Torvalmenningen i Bergen, og bare hakket mindre enn Eidsvollsplass, eller ”Spikersuppa” mellom Stortinget og Nationalteateret i Oslo. Rutebilstasjonen er riktig nok inkludert i denne sammenligningen, men den gir likevel en pekepinn på dimensjonene på det fellesarealet Sandnes har ”sløst bort” på parkerte biler.
Bekkeheien forklarer at han først kom faglig i kontakt med Ruten i forbindelse med nevnte arkitektkonkurranse i 1987. Det var også dette året han begynte som byplansjef. Han mener at utviklingstrekk helt siden da kan forklare hvorfor Ruten fortsatt bare er en parkeringsplass.
Tradisjonell industri forsvant gradvis
- Konkurranseområdet strakte seg fra jernbanen i vest til Gravsarsvegen og Hanavegen i øst og helt til Gjesdalvegen i sør. Ruten var altså en del av området. Dette var rett før krakket i økonomien, og alle konjunkturene pekte oppover. Konkurransen hadde to fokusområder, det ene var Vågen, der blant annet kulturhuset ligger i dag, og det andre var Ruten, sier han. I dag er byen som kjent godt i gang med å utvikle Vågen-området, og det var arkitektkonkurransen i 87 som ga støtet til mye av det som har skjedd der, blant annet plasseringen av kulturhuset.
- I 1992/93 var det også en arkitektkonkurranse, og det kom inn flere forslag, men da hadde krakket kommet, og vi var ikke i nærheten av å kunne åpne en kommunal pengesekk for å komme i gang, sier Bekkeheien, og fortsetter med å skissere hva som har skjedd i og rundt Ruten siden den gang:
- Så fikk vi Jærbanen, og nye Sandnes stasjon. Da måtte vi også ha et nytt terminalbygg. Glassbygget var et resultat av Jærbanen. Men det var bare to underganger under jernbanen, den helt i nord og den helt i sør. Så ble det bygget to nye mellom disse. Så brant Ullvaren, og vi fikk Vågen 33. Støperiet forsvant og vi fikk parkeringshus. Poenget mitt er at øst for jernbanen har det tradisjonelt vært industri, sier Bekkeheien.
- Ruten har derfor ligget litt i dvale, mens det har skjedd mye rundt den store plassen. Men i de senere årene har Ruten fått økt fokus, og den fikk hele byens oppmerksomhet i 2008 da den midlertidig ble grønn over natten, sier Bekkeheien, og sikter til prosjektet der store deler av området ble dekket med rulleplen.
Redaktør -