Tore Voster i Trygve Stangeland AS
Budsjettet for et framtidig parkeringshus under Ruten kan bli en skikkelig kalddusj for byens næringsliv, innbyggere og politikere. Vanskelige grunnforhold gjør et slikt byggeporsjekt svært teknisk utfordrende, og kan fort komme opp i 250 millioner i merkostnader i forhold til et bygg over bakkenivå
- Hele Sandnes ligger på leire, og dette er vanskelig grunn å bygge på. Hadde det vært i Stavanger så hadde det vært fjell under, og da snakker vi om helt andre konstruksjoner, eller fundamenteringsmetoder, forklarer Tore Voster. Han er markedssjef og assisterende daglig leder i Trygve Stangeland AS.
- Et parkeringshus er en konstruksjon med en viss tyngde, og det må stå støtt og fast. Siden det ikke er fast grunn, så må det pæles til en viss dybde. Da får du en stabilitet som gjør at bygget ikke synker. Byggene på Forus er fundamentert på samme måten, sier Voster, men legger til at i forhold til Sandnes er det et stort ”men” som kompliserer situasjonen ytterligere:
Sjøen
- La oss si vi vil ha et parkeringshus med to etasjer. Da må vi gjøre det på denne måten, sier Voster, og begynner å skissere på et hvitt ark.
- Sjøen ligger her, og da går vannspeilet helt inn her, sier han, og tegner en rett linje fra sjøen og inn under Ruten.
- Det at avstanden mellom Ruten og sjøen er så kort, gjør at vi med sikkerhet kan si at vannspeilet går likt med overflaten på sjøen. Du kan ikke pumpe bort Gandsfjorden. Derfor blir vi ikke kvitt dette vannet. Dersom jeg støyper en ”firkantet båt” her som skal være parkeringshus, så må den ha helt tette vegger, altså like tett som en båt. I stedet for at den skal stå støtt på bakken, så vil denne båten flyte, sier Voster, og trekker fram Archimedes lov.
Den sier kort forklart at et objekt som senkes ned i væske går så mye ned i vekt som vekten av den fortrengte væsken.
- Et parkeringshus med to etasjer under Ruten vil få en enorm oppdrift, og faktisk flyte som en båt. Dette kan du løse på to måter. Du kan borre lange stag ned i fast grunn, og forankre hele konstruksjonen. Eller du kan lage bunnen ekstra tykk. Et vanlig parkeringshus ville kanskje hatt en bunn på 30 centimeter. For å få nok tyngde i et parkeringshus under Ruten så måtte vi kanskje hatt en bunn på tre meter, anslår Voster, og legger til:
- Archimedes fungerer like godt under bakken som på vannet.
Ingen bygg under sjøen
- Hva vil du anslå at budsjettet på et slikt prosjekt ville blitt?
Voster setter seg ved datamaskinen, og gjør noen kalkuleringer.
- Dersom du tar fem hundre biler som et eksempel, da trenger vi et parkeringshus som er 4500 kvadratmeter fordelt på to etasjer, sier han, og regner litt videre.
- For å si det sånn, det tykke gulvet som må til for at konstruksjonen ikke skal flyte opp tipper jeg alene vil koste rundt 160 millioner. La oss si du bruker 250 millioner kroner ekstra med å legget bygget under vann i stedet for å sette det over land.
- Hvor mye ville det ha kostet å bygge et slikt parkeringshus over bakkenivå?
Etter å ha rådført seg litt med en kollega på nabokontoret, anslår Voster at et slikt bygg ville ha kostet rundt 100 millioner.
- Det er klart at det hadde svart seg å bygget et høyt parkeringshus med mange etasjer på deler av Ruten. På flyplassen kommer det jo et slikt høyt parkeringshus.
- Hva synes du om ideen?
- Jeg vet ikke, men det er en dyr måte å bygge parkeringsplasser på. Det er ingen bygg i Sandnes som ligger under sjøen, minner Voster om.
Redaktør -