I forslaget fra JAJA-architects i Danmark har Ruten blitt rammet inn av et femten meter bredt belte som er kledd i gress.
Selv om grunnforholdene under Ruten er vanskelige, er det inspirerende at kreative sjeler allerede har konkretisert en visjon for hvordan Ruten kan se ut på bakkenivå. Innspillet fra det danske arkitektbyrået JA-JA Architects ble veldig godt mottatt av politikerne for rundt et år siden.
Modellen i isopor stod lenge utstilt i lokalene til Sandnes Sentrum. Nå står den i atelieret til kunstner Nils-Thomas Økland. Det var han og kompisen Jakob Christensen som satte i gang arbeidet med ideen etter at de hadde opplevd et grasdekt Ruten under Barnas By i fjor. Christensen er bosatt i København, og jobber i nevnte arkitektbyrå. Økland forklarer:
- Debatten om Ruten har pågått lenge. Den har alltid vært et ”ikke-sted”, eller et slags urbant vakuum. Sandnes som by har alltid vært delt av toglinjen. Den har vært en sperre mellom handel og bolig på den ene siden, og industri på den andre. Nå har det blitt bedre siden det er to ekstra underganger, men det er fortsatt en slags psykologisk sperre. Og da hjelper det ikke at dette urbane vakuumet av en stor forblåst parkeringsplass ligger der. Dersom vi skal ha en kobling mellom det historiske handelssenteret og det nye Sandnes innerst i Vågen, så må vi få en forbindelse, slår Økland bestemt fast.
Rulleplenen gav støtet
Han forteller om hvordan de to opplevde den ”forgjengelige parken” på Ruten i fjor.
- Vi hadde kjøpt en kaffe og satt på gresset. Det var helt fantastisk! Det yrte av liv, og folk tok i bruk det offentlige rommet på en helt annen måte. Det ga et glimt av en mulighet midt i sentrum, og vi ble veldig inspirert. Når ”parken” forsvant igjen, ble det mye mer tydelig hvor grå og trist denne plassen er. Vi følte at debatten var på veg tilbake igjen, og at det var tid for en ny runde, minnes Økland. Han legger til at 2008-prosjektet Neighborhood Secrets, og tankene om å plassere en stor Trojansk hest på Ruten, også satte i gang lignende tanker. Etter denne opplevelsen satte kunstneren og arkitekten i gang med idearbeidet.
Park, parkering og plaza
Tre elementer har stått sentralt i utviklingen av ideskissen: Park, parkering og plaza. Økland forklarer prosessene i arbeidet.
- I motsetning til å ha park på hele området, ville vi beholde en stor åpen plass. Alle byer har åpne og urbane plasser. Vi ville bevare det Ruten kan være når du tar bort alle bilene, sier han, og viser til åpningen av kulturbyåret 2008 da hele plassen var full av folk.
- Men vi ville også ha dette med park og det grønne. Det var jo det som hadde inspirert oss under Barnas By. Dersom du ser på hva kommunen selv definerer som sentrum, så eksisterer det nesten ingen grøntområder her. Bare en liten bit av Sandvedparken er med. Så har du Kirkeparken, Øglændsparken, og litt ved det gamle sykehuset. Den lille beplantningen som finnes på Ruten kan knapt kalles parkområde. Det vi ville gjøre var å gi et betydelig bidrag med grønstruktur, forklarer Økland. Parkeringsplassene ønsket de to å erstatte ved å legge dem under bakken.
Et grønt bånd
- Vi valgte å legge grøntstrukturen som et femten meter bredt bånd som rammer inn plazaen. Fra utsiden vil du dermed først møte en frodig og grønn beplantet plass, og på innsiden vil den store og åpne plazaen ligge. Dermed får du også en dialog mellom det grønne og det urbane, forklarer kunstneren engasjert.
- For å få beltet eller grønstrukturen litt mer dynamisk, valgte vi å løfte den opp noen steder. Da får du også et nytt rom under det grønne. Her kan det være både butikk, markedsboder eller kafé. Disse forhøyningene tillot oss også å lage store og romslige innganger ned til en eventuell underjordisk parkering. Det er viktig at tilkomsten til parkeringen ikke er trange, skumle og utrivelige trappeoppganger, understreker han.
Følger kvartalstrukturen
For å virkelig passe på at nye Ruten knytter sammen byens øst og vest, har Økland og Christensen sørget for at åpningene inn til plazaen følger strukturen i kvartalene. Et system av stier er også en logisk forlengelse av gatene og undergangene under jernbanen. De to har også lekt seg med mulighetene elementet vann utgjør, og Økland trekker linjene tilbake til gamle dager.
- Ruten ble jo kaldt ”fjærå” før. Vannstanden skiftet ved høyvann og lavvann, og hele Ruten var bare et stort og udefinert område med sorpe før de fylte det ut. Vi tenkte at det kunne være interessant å bringe inn igjen vannelementet, og hvordan vannet kom og forsvant med fjæren. Derfor har vi lagt inn definerte områder i stinettet, og ser for oss at vi kan leke oss med forskjellige vannspeil, sier Økland, og eksemplifiserer:
- På syttende mai kan vi for eksempel tømme området helt for vann. Om vinteren kan vi ha skøytebane på deler av området ved å ta i bruk fryseelementer. Vann er jo veldig samlende. Og fontener er et populært og flott element i en bykjerne, sier Økland, og legger til at systemet med forskjellige vannspeil kan kontrolleres fra et datastyrt maskineri.
Håper på åpen konkurranse
Økland har foreløpig ikke fått noen signaler om hvordan en framtidig arkitektkonkurranse om Ruten vil bli organisert.
- Den har jo ikke blitt utlyst ennå, så vi må bare vente og se. Spørsmålet er om det blir en åpen eller lukket konkurranse, sier han.
- Hvordan ble ideen mottatt når dere presenterte den for rundt et år siden?
- Det var kjempebra respons fra politikerne, og det ble en del skriverier både i Sandesposten og Aftenbladet. Så det virker som det endelig er vilje til å gjøre noe med Ruten, avslutter Økland.
Redaktør -