Arne Idland er leder i Sandnes Sentrum
- Ruten er det utviklingsprosjektet i byen som bør prioriteres først og høyest. Det er det punktet med størst potensial, og per i dag er det bare en grå asfaltørken. Det blir sikkert dyrt, men vi må ta det som et spleiselag.
Det sier Arne Idland i Sandnes Sentrum.
- Sett i lys av alt det som skjer på Vågen, så vil Ruten bli et helt naturlig midtpunkt, og da kan ikke en by være betjent med å ha en asfaltørken der, sier Idland videre.
- Det er derfor viktig at det skjer noe der nå. Samtidig er det viktig å ha parkering, og det må på plass under Ruten. Mange av de porsjektene som er under oppseiling er helt avhengige av parkeringsplasser, og det er i dag en underdekning av parkering i byen, sier Idland.
Evne og lyst til å betale
- Entreprenører Sandnesavisen har snakket med påpeker at grunnforholdene gjør bygging av parkeringsplass under bakken svært kostbart og krevende. Kan det bli for dyrt?
- Det er klart det vil koste penger. Det må bli et spleiselag mellom private og offentlige, og det er mange som vil måtte kjøpe seg inn i anlegget, sier Idland, og trekker fram noen eksempler på prosjekter som vil øke behovet for parkeringsplasser:
- Du har utbyggingen i Vågsgaten 16-18. Det blir også satt i gang et prosjekt i Slakthuskvartalet. Jeg lurer på om ikke også Amfi har underdekning på parkering, spekulerer Idland. Han legger videre vekt på at et prosjekt på Ruten også vil kunne trekke midler ut av det såkalte anleggsbidraget, altså en fast sum per kvadratmeter som både nye boliger og nye næringsbygg må betale. Dette er midler som skal finansiere fellestiltak i sentrum.
- Fra de private sin side er det nok både evne og lyst til å betale for et prosjekt som Ruten, anslår Idland, og viser til det løftet det vil være både når det gjelder byens visuelle utforming, og parkeringen.
Umoderne å bygge i høyden
- Dersom det skulle vise seg å være for komplisert og kostbart å få parkering under Ruten, finnes det da slik du ser det noen alternativer?
- Dersom det ikke er mulig, må vi bygge i høyden. Grunnforholdene er jo like over hele byen. Men det å bygge i høyden er jo ingen moderne løsning. I alle byer i dag forsøker en å bygge under bakken, og få bilene bort. Det bør vi også få til i Sandnes. Men vi må bare erkjenne at det vil koste penger. Spørsmålet blir om det er mulig å få det realisert selv om prisen er høy, slår Idland fast.
Han sier videre at det har kommet noen gode innspill om Ruten. Det ene var da parken for en liten stund ble grønn under Barnas By. Idland trekker også fram forslaget fra JAJA Architects i Danmark.
Redaktør -