Martin Oddsen i Multiconsult
Forarbeidet til grunnundersøkelsene under Ruten er ferdig. Det neste steget blir å få inn en større rigg som skal bore et tretti centimeter stort hull for å finne ut hvor stort vanninnholdet er i leiren under Ruten.
Ifølge kommunalteknisk sjef Odd Arne Vagle er dette helt avgjørende informasjon både for å finne ut hvordan en teknisk løser utfordringen med parkeringshus, og ikke minst hvor kostbart det kommer til å bli.
- Vi håpte å komme i gang med disse undersøkelsene nå før jul, men det skjer ikke før i januar. Da skal vi teste hvor fort vannet renner gjennom massen. Dersom vannet fosser gjennom, så har vi et problem. Da vil vi få stetningsskader på husene rundt dersom vi graver. Men dersom det er tykk leire, så kan vi ha bedre kontroll med vannet, forklarer Vagle.
Alt er mulig
- Vil det være uaktuelt med parkeringshus dersom prøvene viser at det er mye vann i massen?
- Nei, men da blir alt mye dyrere. Det er nokså sikkert at vi får det til, men det er prisen som avgjør. Jo mer vann, dess mer komplisert og dyrere metoder. Det er flere måter å bygge på. Dykkere kan gå ned og støpe under vann. Dette er veldig kostbart. Det absolutt billigste er å spunte, altså sette ned stålspunter for å holde massene på plass. Dette er halvmeter brede stålprofiler som slås ned. Når vi graver ned så må vi på forhånd vite at vi har kontroll på grunnvannet, sier Vagle, og trekker fram arbeid gjort i Oslo:
- I Bjørvika støypte de under vann. Der skal det jo gå veier under vann som nærmest er prefabrikert.
Forutsigbarhet
Valge sier videre at de kjenner til at det finnes et litt tettere lag på om lag ti meter dybde, men at de ikke vet hvor jevnt og tett dette laget er.
- Vi har en viss formening om hvordan massene er, men vi kan ikke gamble og overføre risikoen til entreprenøren. Det er kostbare undersøkelser vi holder på med, men vi vil gardere oss, og sikre oss mot færrest mulige overraskelser. Vi ønsker å bygge et sikkert beslutningsgrunnlag, sånn at det blir forutsigbarhet både for politikerne og framtidige investorer, forklarer han.
Det er Multiconsult som har gjort de foreløpige undersøkelsene, og så er det Seabroker som skal inn i januar og foreta de avgjørende målingene.
Redaktør -