Ole Petter Søllesvik i Kulturkompaniet
I fire dager etter åpningen av byjubileet vil Vandreteateret framføre forestillingen ”Bak byen drømmer damene”. Forestillingen vil bringe skuespillere og dansere ut i gatene, og publikum vil bli ledet rundt til de utvalgte stedene. Helt sentralt står tørkeloftet i Havnegaten.
Ole Petter Søllesvik i produksjonsselskapet Kulturkompaniet forklarer:
- Dette er et prosjekt om Sandnes, i Sandnes og for Sandnes. Tanken med vandreteateret er å ikke spille på en plass, men å ta med publikum på ulike lokasjoner. Dette har flere hensikter. Den ene er å børste litt støv av glemte steder som har hatt en historisk betydning for byen, men som folk ikke lenger har så langt framme i bevisstheten. I tillegg så prøver vi også å løfte fram enkeltpersoner som har betydd mye for byen, sier Søllesvik og trekker fram Julie Ege som et eksempel. Et annet eksempel er Hanna Simonsen.
- Kjenner du til henne?
- Nei
- Det var en dame som bodde i et bitte lite hus i Langgaten, og så utvandret til Amerika og slo seg opp. I dette prosjektet så blåser vi liv i historien hennes, hedrer henne og løfter henne fram. Det gjør vi blant annet med et kor, forklarer Søllesvik.
Enormt mange elementer
- Hvilke steder har dere valgt ut for vandreteateret?
- Jeg vil ikke avsløre alle stedene, men vi starter på parkeringsplassen til Europris ved Ruten. Så går vi under jernbanen og opp ved Warehouse. Der skal vi bruke vinduene og ha en forestilling. Alt du ser i vinduet kommer til å gå i loop, og vil vise fraksjoner fra de ulike seksjonene.
- Film altså?
- Nei, levende skuespill.
- Så skal vi innom et gammelt pianoverksted og blåse liv i det. Vi kommer videre til å bruke Sykehusparken, og Bøndenes Hus. Dessuten skal vi bruke veteranbusser til å frakte deltakerne rundt. Det er i det hele tatt enormt mange elementer i teateret. Hele tanken vår er at folk skal få bevege seg fritt og styre tiden sin selv. Og hele forestillingen vil bli kjørt i sin helhet fire kvelder på rad, sier Søllesvik fornøyd.
En kjærlighetshistorie
Han forklarer videre at forestillingen grovt kan deles inn i to elementer. Foruten vandreteateret som består av frivillige amatører, og som er gratis for publikum, vil det til hver framføring være en forestilling i Tørkeloftet i Havnegaten. Til denne forestillingen må publikum kjøpe billett, og her vil det være profesjonelle aktører på scenen. Om selve innholdet sier Søllesvik:
- Dette er en kjærlighetshistorie mellom to ungdommer, og du vil se elementer av historien i vandreteateret. Men det spiller ingen rolle hva du ser først. Det betyr at det som skjer på tørkeloftet kan ses på som både opptakt og finale, sier Søllesvik, men anbefaler publikum å oppleve hele arrangementet i sin helhet, og kronologisk.
- Vi vil gå ut i forkant og anbefale et par starpunkt, men utover det så vandrer du fritt. Det vil være verter som forteller hvor du bør gå videre, og bidra med informasjon. Dersom du synes dette er veldig fascinerende, men at du ikke får med deg alt, så kan du gå dagen etter. Men jeg vil anbefale publikum å sette av de to timene, og også få med forestillingen på Tørkeloftet.
Ikke noe ”småpottel”
- Hvor mange er involvert i arrangementet?
- Det er jo en variabel som er i bevegelse, men sånn som det ser ut nå så vil jeg si et sted mellom tre og fire hundre. Lundehaugen Videregående skole er tungt inne. Så er det en del frie teatergrupper i byen som er med, samt Bondekvinnelaget, Forus Videregående, og mange andre skoler. Det er i det hele tatt veldig mange unge med, sier Søllesvik.
- Hvilke profesjonelle artister har dere fått med til Tørkeloftet?
- Det er ikke offentlig ennå fordi vi er ikke ferdige med kontraktene. Men det er proffer som jeg tror de fleste vil kjenne igjen. Og så er det Kulturskolen sitt orkester Saus, og også et stort kor som er sammensatt for anledningen. Det er ikke noe ”småpottel” ser du. Det er et stort prosjekt som involverer mange. Og jeg er sikker på at det vil sette spor i publikum, sier en optimistisk Søllesvik.
Tidsaktuell historie
Det er Hanne Sandnes som har initiert prosjektet, og det har med tiden blitt koblet sammen med miljøer som for eksempel Lundehaugen og Kulturskolen.
- Med bakgrunn i ideen har det blitt engasjert en regissør som heter Franzisca Aarflot. Hun har i tillegg skrevet hele historien. Hun er en anerkjent dramatiker som blant annet har jobbet som leder for Det Åpne Teateret i Oslo. Hun er en veldig fascinerende dame, og hun har jobbet mye med dette prosjektet, forsikrer Søllesvik.
- Hvor langt har dere kommet i arbeidet?
- Vi har alle lokasjoner på plass, manuset er på plass, men vi er ikke helt i mål med alle aktørene. Det er litt formelt som gjenstår. Nå er det mye scenografi og teknisk planlegging, mye på detaljnivå, sier Søllesvik.
- Blir innholdet lett håndterlig for folk, eller er det veldig abstrakt?
- Det er jo laget for at alle, og byen skal ha glede av det. Men på den annen side så skal ikke teater være for forutsigbart heller. Så noen overraskelser og refleksjoner må vi påberegne oss. Men sånn som jeg ser det så er både historien og mange andre elementer i stykket veldig tidsaktuelt, lokker Søllesvik med avslutningsvis.
Redaktør -