Ikke akseptabelt

20.03.2009
Ikke akseptabelt
Strandgaten er overbelastet med trafikk. Her er det mildt sagt utrivelig for myke trafikanter.

Marita Folkvord hos Statens Vegvesen savner en grundig analyse av de trafika- le konsekvensene av alternativ to.

- Vår t uttalte standpunkt er baser t på en skriftlig beskrivelse av de to alternativene kommunen skisserer. Detaljplaner er ennå ikke utarbeidet. Slik saken  står  nå, så har  vi sagt  at vi ikke kan akseptere  innsnevring til ett kjørefelt slik kommunen  har skissert i alternativ  to. En  begrensning av trafikkmengden i Strandgata vil medføre at trafikken kanaliseres til andre gater, som Roald Amundsens  gate og Postveien. De  tre  skisser te  innsnevringene ligger dessuten så nær hverandre at  de  tilnærmet vil fungere  som èn lang innsnevring, sier Folkvord.

I en høringsuttalelse   peker også  Vegvesenet på  føringer  fra ny  håndbok i veg- og  gateutfor- ming som ble vedtatt i 2008. Her heter det at ”…ett kjørefelt  bare kan benyttes når far tsgrensen er 30 km/t, og årsdøgntrafikken (ÅDT) er under  300 kjøretøy. For en  veg  med   far tsgrense  på  40 km/t, og ÅDT på 4000 – 15 000 kreves  det  to  kjørefelt.” Strandgaten har i dag 12 – 15 000 kjøretøy per døgn. En framtidig bro over Gandsfjorden, og en framtidig bybane vil redusere trafikken noe, men Vegvesenet antar at disse utbyggingene ikke vil bidra til en tilstrekkelig  reduksjon i trafikken  til at de vil aksep- tere innsnevring og ett kjørefelt. I høringsuttalelsen konkluderer Vegvesenet:  ”Alternativ 2 er ikke et realistisk  alternativ  for Statens Vegvesen. Dersom Sandnes kom- mune velger å gå videre med dette forslaget,  vil vi varsle innsigelse.”

 

Kommunen kjenner trykket Byplansjef Jan Bekkeheien i Sandnes kommune er helt enig i at  det kreves grundige trafikale vurderinger av konsekvensene av de to alternativene. Men kommu- nen har ennå ikke bestemt når et slikt arbeid skal settes i gang. Bekkeheien understreker at arbeidet med  Strandgaten er  en del  av et  svær t komplekst saksforhold  som  må  behandles i forhold  til andre store utbygginger, som bybane, bro over Gandsfjorden  og  private utbygningsplaner.

- I denne saken er både  grunneiere,  kommunen, vernemyn- digheter  ved  fylket, Vegvesenet og    nabokommuner involver te par ter. Det gjør at det er vanske- lig å si noe bestemt om framdrif- ten,  sier  Bekkeheien, og  understreker at  politikere  og  administrasjon i Sandnes virkelig får kjenne  tr ykket på kroppen   i  denne saken.

-  Hvordan  forholder  du  deg  til

Vegvesenets syn?

- De har tilkjennegitt sitt syn, og det er greit.  Men jeg synes  de er litt bastante. Kommunen bør  ha siste  ord  i denne  saken.  Det  er byen selv som bør få avgjøre hvor mye trafikk vi vil ha gjennom dette området. Det  bør  ikke være sånn at vernemyndighetene ved fylket eller Vegvesenet får avgjøre utfallet av denne  saken.

- Betyr det at dere  kan overkjøre Vegvesenet?

-   Nei,  systemet er ikke sånn. Det er sentrale myndigheter som avgjør  det.  Vegvesenet kan  frata kommunen vedtaksmyndighet, og da blir det løftet opp på et høyere nivå. Men det er en lang prosess med innsigelser og mekling, sier Bekkeheien, og legger til at kommunen vil få innsigelser uansett hvilket alternativ de velger.

-  Dersom  vi hadde  gått  for tra- fikkalternativet så hadde  vi fått innsigelser fra vernemyndighe- tene.

-  Tror  du  saken  til syvende  og sist   blir  trukket  opp  på  statlig nivå?  

- Det vil ikke overraske meg.

 

Til endes

Vi har kommet helt nord i Strandgaten. På venstre  side vokser  det fram en stor betongmur som holder det nye dobbeltsporet på  plass.   På  høyre   side   setter Of fshore & Marine   et   endelig punktum for  alt  som  er  interessant å verne langs sjøsiden. Skjebnen   til Norestraen ligger  i hendene på mange  par ter med til dels  svær t motstridende interes- ser. Bare framtiden vil vise  om industribyen innerst   i Gandsfjorden klarer  å bevare  det som er igjen av sin egen for tid.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...