Ove Braut viser hvordan elbilen lades opp. –Det tar 12 timer via stikkontakten, 8 timer via hjemmelader eller en halvtime på en ladestasjon, forklarer han. Helge Kjellevold følger med.
Ålgårds Auto hadde regnet med at elbilen Nissan Leaf skulle selge bra, men de hadde ikke regnet med at den skulle bli deres aller mest solgte modell.
Rundt 250 eksemplarer av Nissan Leaf har trillet ut dørene siden bilen ble lansert for folk på Sandnes for 11 måneder siden. Elbilen er allerede bestselgeren hos Ålgårds Auto. På landsbasis er den nummer 16 på lista over mest solgte modeller.
-Vi hadde nok ventet oss litt mer skepsis blant folk flest i starten. Miljøentusiastene, teknikknerdene og de som ville spare penger hadde vi ventet. De skapte stort salg helt i starten. Så flatet det ut. Nå stiger det igjen, sier bilselger Ove Braut.
-Nå kommer de som ikke er spesielt interesserte, men som har prøvd bilen eller hørt andre si at det å kjøre elbil er som å kjøre andre biler, bare mer behagelig, legger daglig leder, Helge Kjellevold, til.
Dekker de fleste behov
Den skepsisen folk har til elbiler, handler som regel om rekkevidde, usikker andrehåndsverdi og om det føles som å kjøre «ordentlig» bil. Erfaringen til Ålgårds Auto er at elbilene ofte kjøpes inn som bil nummer to, men ender opp som bil nummer en.
-Nissan Leaf har en rekkevidde som gjør at den dekker behovet de fleste dager i året. Skal man på bilferie noen uker på sommeren, lønner det seg å leie en stasjonsvogn til turen og bruke elbilen ellers i året. Det å prøve elbil er i seg selv ganske spennende, så det er heller ikke så vanskelig å bytte bil med noen ei helg hvis man trenger lengre rekkevidde, sier Helge Kjellevold.
Selv bor han på Jørpeland og jobber på Sandnes. Han regner med at han sparer 40.000 – 50.000 kroner i året på å pendle med elbil. Nissan Leaf har en offisiell rekkevidde på 175 kilometer, men det varierer noe etter kjøremønster. Det holder for eksempel greit til tur/retur Sandnes-Egersund.
-Norge er ett av landene som har gode insentiver når det gjelder kjøp og bruk av elbil. Lave avgifter gjør at bilen koster 100.000 mindre enn tilsvarende utstyrte biler i samme klasse i innkjøp. Strømforbruket til ladingen av batteriene tilsvarer en drivstoffkostnad på en krone per mil – omtrent en tidel av andre biler. Legger du til gratis parkering og bompenger, og muligheten til å bruke kollektivfelt, så er elbilen veldig økonomisk, understreker Ove Braut.
Han legger til at elbilene er mer driftssikre og krever mindre vedlikehold enn andre biler. Kjørekomfort og utstyrsnivå er bra. Alt tyder på at interessen vil øke og at andrehåndsverdien blir bra, og at batteriene vil ha minst like lang levetid som bilen for øvrig.
Ingen direkte konkurrenter
Nissan Leaf er en bil som ikke har så mange direkte konkurrenter ennå. Andre elbiler er enten småbiler eller av «mopedbil»-typen. Nissan Leaf er en bil i den såkalte Golf-klassen, og er i dag den eneste elbilen som gjør jobben som familiebil. Biler med hybridmotorer er heller ikke konkurrenter til Nissan Leaf, som kun går på strøm.
-Fordelen med Nissan sine elbiler, er at de er utviklet som elbiler fra bunnen av. Det er ikke ombygde versjoner av ordinære bensin- eller dieseldrevne modeller, understreker Ove Braut.
-Er det behagelig å selge en bil som er uten konkurrenter?
-Jeg vil heller si at det er behagelig å representere et bilmerke som er innovative og ofte er først ute med nye ting. Vi venter ingen konkurrenter dette året, men flere konkurrenter vil bare skape større marked og mer trøkk, så vi ønsker dem egentlig velkomne, sier Helge Kjellevold.
Nissan jobber også med en sju-seters familiebil med elmotor, som etter planen skal lanseres i 2014.
Mer brukervennlig
Ladingen av batteriene kan gjøres på flere måter. Med vanlig stikkontakt, tar det omtrent 12 timer å lade batteriene. De fleste som kjøper elbil, kjøper også en fast lader til å ha i garasjen. Denne lader batteriene på åtte timer. Dessuten bygges det ut et nett med hurtigladestasjoner som lader batteriene til 80 prosent på en halvtime.
-Nettet med hurtigladere er allerede på plass mellom Stavanger og Bergen. Det er ikke mer enn fem-seks mil mellom hver ladestasjon. Det jobbes også med å få det på plass mellom Stavanger og Kristiansand. Det er viktig at ladestasjonene etableres ved veikroer eller andre steder der det er naturlig å stoppe, og der det er noe å finne på den halvtimen det tar å lade batteriene, mener Ove Braut.
Foreløpig er ladestasjonene gratis, men Braut regner med at det vil komme betalingsordninger der man betaler for strømmen man bruker.
Redaktør -