Resignasjon eller optimisme

10.09.2012
Resignasjon eller optimisme
Jeg tror ikke det er dramatisk. Vi skal jobbe for fortsatt ferjedrift, men det meste av trafikken går uansett rett forbi. Når det gjelder butikken, er det vel så viktig at hyttefolk og fastboende på Høle slutter opp om den

Alle er enige om at Høle sin hverdag blir forandret om ferjetrafikken over Høgsfjorden forsvinner, men det er ulike syn på om det betyr kroken på døra eller ikke.

Kjøpmann Gaute Fjogstad er bestyrer på Høle handelslag. Han er klar på at butikken er avhengig av gjennomgangstrafikken som er der på grunn av dagens ferje.

-Jeg kan ikke se hvordan butikken skal overleve uten gjennomgangstrafikken. Omsetningen vår er tre ganger så stor om sommeren som resten av året. Vi ser for eksempel at vi selger mye bensin på kortautomat når butikken er stengt på søndager, men dette handler ikke bare om bensinsalg. Ferjetrafikken var stengt en periode da kaiene ble bygget om for et par år siden. Omsetningen vår gikk ned med 15 prosent i den perioden, og det var den tida på året da turisttrafikken var minst. I turistsesongen er det over 150.000 som skal besøke Preikestolen, og mange reiser denne veien. Det er også mange pendlere og andre som reiser denne veien, og de bruker butikken på Høle, mener Fjogstad.

-Gjennomgangstrafikken er livsviktig for butikken, og butikken er livsviktig for Høle. Butikk og skole må være på plass for at folk skal ønske å etablere seg og bo her, sier kjøpmannen.

 

-Ikke dramatisk

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er ikke enig i at gjennomgangstrafikken er så viktig for Høle.

-Nei, jeg tror ikke det er dramatisk. Vi skal jobbe for fortsatt ferjedrift, men det meste av trafikken går uansett rett forbi. Når det gjelder butikken, er det vel så viktig at hyttefolk og fastboende på Høle slutter opp om den, sier Wirak.

Han mener Høle har en lys framtid uansett hvordan det går med framtidig ferjedrift på Høgsfjorden.

-Det er viktig å legge til rette for utvikling på Høle, og alle forutsetninger er gode. Høle er framtidas bydel i Sandnes. Bygda har store arealer, og er ett av få steder i Sandnes hvor det ennå er mulig å bygge ut eneboliger. Det er planer om mange nye tomter i Hølelia. Sandnes Øst dras stadig mer mot Høle. Det er skole og barnehage og store muligheter på Høle, sier han.

-Det er viktig å snakke Høle opp i stedet for å overdramatisere situasjonen, understreker ordføreren.

 

Etterlyser initiativ

Gaute Fjogstad savner lokalt initiativ for å sikre at ferja fortsetter å gå etter at Ryfast er bygd. Han mener at både kommunen og lokalbefolkningen på Høle er for passive.

-Noen mener det blir fredelig på Høle om gjennomgangstrafikken forsvinner. Jeg bor nær hovedveien selv, og har ikke vansker med å se at det blir fredelig. Andre mener det er den største katastrofen siden krigen. Generelt er det for mange som ikke ser konsekvensene. Viktige tilbud i bygda vil forsvinne, og det er 25 kilometer til Sandnes sentrum, sier Fjogstad.

Han viser til at nabokommunen Forsand på andre sida av fjorden står altfor alene i kampen om å sikre fortsatt ferjedrift.

-Jeg skulle ønske at både Sandnes kommune og Høle bydelsutvalg var mer aktivt på banen. Dette er ikke bare Forsand sin kamp. Det er for taust fra denne sida av fjorden, mener han.

 

Bedre etter valget

Ordfører Ole Tom Guse (KrF) i Forsand kommune er frontgeneral i kampen for fortsatt ferjedrift. Han har savnet støtte fra Sandnes, men sier at det kommer seg.

-Vi har fått bra støtte fra Høle, men har nok savnet mer initiativ fra Sandnes kommune. Det er fremdeles Forsand som må kjempe denne krigen, men etter valget i fjor høst har vi merket at det er mer støtte å hente fra Sandnes kommune – som også har vedtatt at ferja skal fortsette. Det forrige regimet diltet i for stor grad etter Stavanger i Ryfast-saken, og kom bare med halvhjertede protester om at ferja måtte fortsette å gå, sier Guse.

Årsaken til at ferjesambandet Lauvvik-Oanes skal stenges, er at trafikken må styres gjennom Ryfast for å sikre at det betales nok bompenger. Ole Tom Guse mener Høgsfjordsambandet er sterkt nok kommersielt til å drives uten penger fra det offentlige. Han ser to mulige løsninger for å sikre fortsatt ferjedrift.

-Den ene løsningen er å bruke jus. Vi har en advokat som undersøker om EU-regler gjør at det ikke er hjemmel for å nekte kommersiell ferjedrift fordi «pengene trengs et annet sted», og venter en juridisk vurdering i løpet av høsten. Den andre løsningen er at hvis Ryfast blir en så stor suksess som de varmeste tilhengerne tror, så vil det være rom for ferjedrift i tillegg til bompengene.

 

6 millioner i pluss

Guse er ikke i tvil om at det vil være lønnsomt med ferjedrift på Høgsfjorden. Det handler bare om å få lov til å gjøre det.

-Det er nok av ferjeselskap som ønsker å trafikkere fjorden her. Sambandet gikk med 6 millioner i pluss i fjor. De pengene gikk rett til Tausambandet. Etter Ryfast, vil det i tillegg være mulig å drive sambandet enda billigere. Ferja går i dag fra halv seks om morgenen til halv ett om natta. Det er ikke nødvendig å gå så lenge på kveldene når Ryfast har åpnet. Det er viktigst å ta unna for pendlere morgen og ettermiddag og nyttetrafikk på dagtid, understreker Guse.

Stanley Wirak understreker at Sandnes kommune ikke kan gå inn med penger til fortsatt ferjedrift, men han vil være med og trykke på for å få til kommersiell ferjetrafikk mellom Lauvvik og Oanes.

-Det er det vi må fokusere på. Vi har tapt kampen om bro over Høgsfjorden. Det er ikke aktuelt med noen omkamp om Ryfast, men vi har nylig vært på Forsand og diskutert hvordan vi sammen skal sikre fortsatt ferjedrift. Forsand kjører saken – vi støtter opp, sier Wirak.

 

Vurderer lenker

Serveringsstedet Bakernes Paradis har hatt sin første hele driftssesong i sommer. Avkjørselen til Bakernes Paradis ligger nesten i ferjekøen på Lauvvik, og husmor, Sonja Hargaut, mener det er viktig å beholde ferja over Høgsfjorden.

-Selv om hovedtyngden av vår drift er basert på grupper, og vi nok vil klare oss uten at ferja går, holder vi åpent hver dag gjennom hele sommeren. Vi har mange gjester som besøker oss tilfeldig fordi de reiser denne veien. Ferja gjør også at det har vært naturlig for oss å betale for å knytte oss opp til det øvrige reiselivet i Ryfylke, og vi har mange gjester som kommer innom med Ryfylkeguiden i hånda. Tilknytningen til Ryfylke forsvinner hvis ferja forsvinner. Det er ikke bare viktig for oss, det er viktig for Sandnes kommune å ha den linken til Ryfylke og den store massen med turister som besøker regionen, sier hun.

-Jeg vil nok vurdere å lenke meg fast den dagen ferja eventuelt skal gå sin siste tur, legger Hargaut til.

Hun mener at mange oppdager Bakernes Paradis etter et tilfeldig besøk, og siden bruker stedet når de skal ha et større arrangement. Også av den grunn er gjennomgangstrafikken viktig for Bakernes Paradis.

Hargaut er også opptatt av at ferja i dag er en naturlig port inn til turistmagneten Lysefjorden, Nasjonal turistveg Ryfylke og fjordlandskapet i Ryfylke. Det vil ikke Ryfast være.

-Porten inn til fjordlandskapet vil bli dramatisk forringet. Det er nok tunneler. Turistene ønsker ikke flere, slår hun fast.

 

Voksende paradis

Bakernes Paradis ligger på en gammel husmannsplass som for vel 90 år siden ble kjøpt av Bakerlauget i Stavanger. Det ble kalt Bakersvennenes feriested, og ble flittig brukt av bakerne i mange år. Kronengruppen overtok stedet i 2010. Da hadde det stått ubrukt i en del år, og var i kraftig forfall. Restaureringen ble satt i gang, og Bakernes Paradis kunne ta imot sine første gjester i fjor sommer. Men det var bare ett av husene som var klart i fjor. I år er kapasiteten økt, og flere av husene på gården er restaurerte.

-Men vi er fortsatt bare i oppstarten. Vi har en kapasitet på 200 gjester i dag, men har planer om å øke kapasiteten betraktelig. Vi har 70 mål å boltre oss på. I dag har vi telt hvor vi tar imot større grupper, men på sikt ønsker vi å bygge et større lokale, sier Sonja Hargaut.

Bakernes Paradis har også hundre meter strandlinje og egen dypvannskai, og Sonja Hargaut jobber med å komme inn på cruisemarkedet.

-Vi ligger i porten til Lysefjorden og porten inn til Ryfylke. Dette er Sandnes sin sjanse til å ta del i både cruisetrafikken og turismen til Preikestolen og Nasjonal turistveg Ryfylke. Men det siste fordrer at trafikken fortsatt går denne veien. Sandnes kommune bør virkelig være interesserte i å beholde ferja over Høgsfjorden, mener hun.

 

-Opp til Høle selv

Ole Tom Guse er ikke bekymret for Høles framtid, uansett hvordan det går med ferja. Men han mener det er mye opp til folk på Høle.

-Vi opplever at folk fra Stavanger etterspør tomter på Forsand, fordi det er landlig og fordi prisene er lavere, selv om folk vet at Ryfast vil komme og ferja si framtid er høyst usikker. Høle er sånn sett i en bedre situasjon enn oss. De ligger bare 20 minutter fra Sandnes sentrum. De mister gjennomgangstrafikken, men de beholder veien til byen. Forsand mister begge deler, konstaterer Guse.

Han vil likevel ikke dramatisere virkningen av Ryfast – verken for Forsands eller Høles del.

-Vi kan fokusere på hvor galt alt kommer til å bli. Da er sjansen stor for at vi blir sannspådde. Men vi kan også ta utfordringen og legge til rette for å motvirke det. Høle bør satse på å ha attraktive tomter, gode fritidsaktiviteter og holde på bussforbindelsene til Sandnes, foreslår Guse.

 

Vil ikke spå

Guse mener at Høle og Forsand har en annen, felles utfordring dersom ferja består.

-Vi er ikke flinke nok til å få turistene til å stoppe. Vi snakker om gjennomgangstrafikk. Det er i altfor stor grad bare det det er. Vi må gi dem flere gode grunner til å stoppe, sier han.

-Tør du spå hvordan det går med ferja?

-Nei, men jeg kan håpe. Fylkespolitiker Ellen Solheim (KrF) har sagt at vi skal få lov til å drive ferja hvis det ikke koster det offentlige noe. Fylkesordfører Janne Johnsen (H) har sagt at all trafikk skal gjennom Ryfast. Det beste vil være om det viser seg at det er rom for begge.

-Og hvordan går det med Høle?

-Hvis de går løs på utfordringene, og ikke tenker at ferja er et være eller ikke være, så går det bra med Høle. For min egen del, må jeg si at det er mer spennende å drive med politikk i Forsand når vi vet at Ryfast kommer. Nå kan vi snu fokuset bort fra den kampen, og heller være offensive og innovative og tenke på hvordan vi skal utvikle Forsand, sier Ole Tom Guse.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...