Ole S. Trodahl mener vannbusser fra Dale til utvalgte kaier i Sandnes og Stavanger vil åpne østsiden av Gandsfjorden som ny bydel.
Arkitekt Ole S. Trodahl lanserte ideen om «vannbusser» som krysser Gandsfjorden for et år siden. Politikerne likte ideen. Byråkratene likte den ikke. Nå har politikerne grepet fatt i den på nytt.
Ole S. Trodahl peker på at løsningen med båter som frakter folk til jobb og handel er vanlig i byer som New York og København, og også under planlegging i Oslo.
-Det er helt naturlig å bruke sjøen som vei. Det har folk gjort til alle tider, og det er derfor det bor folk langs kysten. Men denne løsningen er nok for enkel til at den blir realisert. Det skal helst gjøres vanskelig, sukker han.
Kaiene står klare
Trodahl mener vannbusser fra Dale til forskjellige kaier på vestsiden av Gandsfjorden vil åpne østsiden av Gandsfjorden som ny bydel både for Sandnes og Stavanger. Han mener vannbussene vil ta unna mye av rushtrafikken på veiene og være en god løsning til det er bygget en bro over Gandsfjorden.
-Østsiden av Gandsfjorden er et veldig attraktivt område for framtidig boligbygging, og det er en stor bygningsmasse på Dale som snart blir ledig og kan brukes til boligformål. Det er stort behov for flere boliger. Her er det mulig å gjøre noe ganske kjapt. Det er både turområder og kveldssol på Dale, og området ligger ganske nær både Sandnes og Stavanger. Vannbussene kan gå til strategiske steder der folk jobber og handler. Det er kaier på de fleste slike områdene – enten vi snakker om sentrum i Sandnes og Stavanger, Jåttåvågen, Gausel eller andre steder. Det er også kaier i umiddelbar nærhet til flere eksisterende jernbanestasjoner. Det åpner også for å bruke båtene som tilbringertjeneste til annen kollektivtransport. Med av- og påstigning i baugen, slik tilfellet er med båtene som går i Ryfylke, er det ikke så store krav til kaier heller, sier Trodahl.
-Forslaget er ikke tenkt å erstatte planene om bro over Gandsfjorden eller andre trafikkløsninger, men det er en ordning som åpner for at Dale kan bygges ut som boområde før broen står klar, mener han.
Miljøvennlig løsning
Både lokale Sandnes-politikere og fylkespolitikere likte ideen til Trodahl da han lanserte den i fjor, men daværende fylkessamferdselssjef Gunnar Eiterjord var ikke like imponert. Han mente båtene ville være forurensende og dyre i drift. Ole S. Trodahl kjøper ikke argumentene.
-Det finnes miljøvennlige alternativ som for eksempel elektrisk drevne båter. I Japan er det til og med utviklet ferjer som går på strøm. Teknologien finnes i dag. Jeg tror heller ikke at det er dyrt eller forurensende for samfunnet å velge denne løsningen framfor å la stadig flere stå i stampe i rushtrafikken. Vi kan dessverre ikke unngå rushet. Veier dimensjoneres alltid for normaltrafikken, akkurat som at folk ikke bygger husene sine med tanke på datterens framtidige konfirmasjonsselskap, illustrerer Trodahl.
-Men båter som dette vil ta unna en del av rushet. Trafikken går også begge veier. Dale har flotte turområder som vil gjøres tilgjengelige for flere, sier han.
Selv om politikerne var positive til Trodahl sine tanker i fjor, skjedde det ikke så mye. Nå er planene lansert på nytt av Sandnes SV.
-Det er hyggelig at noen grep fatt i det, men jeg er redd for at det er for enkelt til å være interessant, sier Ole S. Trodahl.
Redaktør -