Butikkene i Sandnes hadde en omsetning på rundt 2 milliarder kroner i fjor. Sandnes Sentrum-leder Ådne Berge ser lyst på utviklingen i byen som øker mest i Rogaland – både i folketall og handel.
Både nasjonale og lokale myndigheter er klare på at det er i bysentrene det skal legges til rette for mer handel, og ikke på store «handlemaskiner» langt utenfor byene. Sandnes har tatt opp hansken. Flere kjøpesentre er på gang midt i bykjernen.
-Utvidelsen som alt er gjort på Maxi, og de nye sentrene som er planlagt eller påbegynt i sentrum, vil bety en dobling av handelen i Sandnes sentrum. Kjøpesentrene er lokomotiver som drar folk til byen, men gatehandelen med småbutikker, spesialbutikker og kafeer er like viktig. Det gjør byen levende. Sentrene og gatehandelen er avhengig av hverandre hvis folk skal få lyst til å besøke Sandnes, mener Ådne Berge.
Mer enn shopping
Shopping skal være en opplevelse. Store kjøpesentre som er bygd på et jorde langt utenfor byen – slik trenden har vært i mange år – kan aldri tilby det samme, mener Ådne Berge.
-Du går inn i et stort hus, kjøper det du skal ha og drar hjem igjen. Mange vil ha noe mer enn det. Handel er ikke det eneste som skal trekke folk til Sandnes sentrum, men det er den viktigste magneten, sier han.
Den samlede handelen i Sandnes er litt lavere enn Stavanger sentrum og Kvadrat, men ikke mye. Og Sandnes haler innpå. Tar man hensyn til folketall, blir bildet et litt annet.
-Det er flere som drar inn til Sandnes for å handle enn det er folk som drar ut. Sentrumshandelen er 136 prosent av hva folketallet skulle tilsi. I Stavanger er tallet akkurat 100 prosent. I Sandnes øker også folketallet fort, og vi har et sentrum med plass til mer handel. Parkering er ikke noe problem, og sentrum skal gjøres mer grønt og attraktivt.
-Kan det bli for mye når det er snakk om å doble omsetningen?
-Noen butikker vil nok merke konkurransen når de nye sentrene som bygges har åpnet, men det kan bare møtes med bedre service og bedre tilrettelegging, mener han.
Utelivet henger etter
Om Sandnes er flinke på handel, er utelivsbyen Sandnes ikke på kartet på samme måten. Avisoppslag nå i vår viser at Stavangers mest populære pub selger mer øl enn alle konkurrentene i Sandnes til sammen. Folk fra Sandnes reiser også til Stavanger for «å gå ut». Bransjen jobber med saken.
-Vi har en jobb å gjøre, men det bildet som har blitt presentert er ikke helt riktig. Vi kaller det heller serveringsbransjen enn utelivsbransjen, og suksessen kan ikke bare måles i antall liter øl. Vi må skape vår egen profil – dette skal ikke være en kamp mot Stavanger. Stavanger er hovedstaden i fylket. Det vil den være i mange år. Det må vi akseptere og forholde oss til, sier Berge.
-I Sandnes havn har 15 utbyggere planer om å bygge for 15 milliarder. 5.000 mennesker vil ha arbeidsplassen sin i dette området. Det gir muligheter for en annen type serveringsvirksomhet, og på andre tider på døgnet enn det man gjerne forbinder med uteliv, legger han til.
Størrelsen på serveringsnæringen i en by henger ofte sammen med hvor mye turisme byen har. Sandnes er ikke kjent som noen turistby.
-Sandnes trenger flere hoteller som er store nok til å konkurrere om konferanser, kongresser og store møter. Nå er det konkrete planer om tre store hoteller. Det vil være veldig viktig for den øvrige serveringsbransjen. Det vil gi Sandnes flere gjester, og det vil bety at det blir viktigere å definere Sandnes som et attraktivt reisemål. Det har aldri blitt gjort mye for å markedsføre turistbyen Sandnes, men vi er en ganske stor by som har klart å beholde et koselig småbypreg. Det er dessuten veldig kort vei fra sentrum til naturopplevelsene. Turistbyen Sandnes har mye ugjort, mener Berge.
Sommerbyen Sandnes
Organisasjonen Sandnes Sentrum AS er det eneste selskapet som jobber direkte med utvikling av byens sentrum. Ådne Berge, som tok over som daglig leder i år, mener brobyggerrollen er den viktigste.
-Både butikker og kommune er blant våre samarbeidspartnere. Vi får signaler fra flere hold, og ser det som vår oppgave å skape møteplasser og være et mellomledd. Vi vil gjerne ha med andre typer bedrifter enn dem som driver med handel, for eksempel utbyggere. I tillegg til denne rollen som mellomledd, er vi også direkte involvert i markedsføring av byen og som arrangør av aktiviteter – gjerne sammen med kulturlivet, sier Berge, som mener Sandnes er en bedre sommerby enn mange kommer på.
-Denne sommeren er Nordsjørittet, sommerrevyen, Sandnesuka og Blink-festivalen de største arrangementene. Vi er ingen typisk ferieby, og i ferietida i juli er det ikke så mye som trekker folk, men det skjer likevel litt av hvert i løpet av sommeren, understreker han.
Redaktør -