Sverre Haga planlegger en travel sommersesong med turer til mange reisemål over hele Europa.
Konkurransen om bussreiser har blitt stadig hardere de siste årene. Sverre Haga møter konkurransen med å være best på å gi turene innhold og kvalitet.
-Vi har store konkurrenter – blant annet halvoffentlige selskaper – som har råd til å gå i minus. Prisene på mange tjenester er de samme nå som da jeg startet for 14 år siden, men likevel er det andre som er billigere. Det er også flere og flere utenlandske selskaper som tilbyr turer i Norge. De har lavere lønnsnivå for sjåførene sine og slipper norske bil- og veiavgifter. Vår styrke er dyktige sjåfører med mye kunnskap om rutene og reisemålene. Sjåførene er like mye guider, turledere og underholdere. Turene må være mer enn bare transport fra A til B. Jeg skulle ønske at bedriftsledere, lag og organisasjoner og andre kunder også tenkte litt på det, men det er mye fokus på pris. Det hender vi mister turer på grunn av en femmer per turdeltaker, selv om kundene i utgangspunktet ville bruke oss. Det er knappe marginer, sier den lokale bussveteranen Sverre Haga, som holder til på Hommersåk.
Til Danmark i 46 år
Det er faste kunder og de populære sommerturene som er det viktigste for selskapet med 12 busser – hvorav fem er eid av sjåførene selv. Busser med Haga-navnet i en eller annen variant langs siden har også kjørt weekendturer til Aalborg i 46 år.
-Den første turen gikk i 1967. I mange år var det faste weekendturer med avgang hver fredag. Mange sa de foretrakk å reise med buss i stedet for fly, men etter at Norwegian kom på banen med billige flyreiser, forsvant flyskrekken hos mange, sier Haga.
-Men vi ser fortsatt at det er mange som ønsker å ta bussen til Danmark. Det gjelder både unge og eldre. Turene er godt innarbeidet, og vi tar ferja fra Kristiansand slik at vi kan plukke opp folk langs veien nedover på Sørlandet, legger han til.
Sommeren er også høysesong for korte og lange turer både innenlands og nedover i Europa. Sommerprogrammet til Sverre Haga AS er en god blanding av nye turer og gamle travere til kjente reisemål.
-Turene til Østerrike har vært populære i mange år. Generelt er det vanskelig å selge turer som varer mer enn 10 dager, men vi har lange turer til reisemål som Istanbul, Sør-Frankrike og det tidligere Jugoslavia på programmet. Vi har også temareiser til flere reisemål. Det er viktig å fornye oss hele tiden, samtidig som vi holder på det som er godt innarbeidet og etterspurt, mener Sverre Haga.
Humor på tur
Dagsturer til mer lokale reisemål er blant turene som er vanskeligere å fylle opp. Det er langt enklere hvis det er grupper som deltar.
-Folk har lettere for å bli med på tur hvis de vet at det er kjente på bussen. En organisasjon som Skipper Worse er med på mange turer. Kundene er fra hele sørfylket – både private og organisasjoner – og det er mange spennende reisemål, sier Haga, og trekker blant annet fram turene til «Indre Erfjord» med Han innante (Torolf Nordbø) som guide.
-De reisende liker at det er underholdning på turen. Den siste tilveksten blant lokale reisemål er Tyskerhålene på Vignes på Finnøy. Her var det tyske kanonstillinger i andre verdenskrig, og eierne av gården har lagt til rette med både informasjon, servering og en humoristisk dramatisering av historien der folk får møte både tyske soldater og lokale helter fra 40-tallet, forteller Sverre Haga.
Dyr busslapp
Sverre Haga bruker lokale sjåfører. Han liker ikke trenden med at stadig flere bussjåfører blir rekruttert fra utlandet.
-Det er dessverre et yrke som ikke blir nok verdsatt. En bussjåfør har stort ansvar, men tjener mindre enn lastebilsjåførene han møter på veien. I tillegg har førerkortet blitt veldig dyrt, og det er strenge krav til kurs og etterutdanning for å beholde det. Det gjør at det blir stadig vanskeligere å få tak i lokale sjåfører. Det er færre og færre som tar lappen. Hos oss er vi så heldige at mange av sjåførene er barn av tidligere sjåfører. Det er en styrke, mener Haga, som synes kravene til bussjåfører er i strengeste laget. Både for selskapet og for sjåførene selv.
-Det koster meg 300.000 kroner å ha 10 sjåfører på kurs i en uke og betale for å få inn vikarer mens de er borte. Det er tunge løft for et lite selskap, sier han.
Redaktør -