Jane Strand og Gaute Fjogstad frykter at nærbutikken skal forsvinne fra Høle. Det lokale samvirkelaget gjorde opp fjoråret med røde tall.
Kundene svikter Coop-butikken på Høle. Omsetningen faller og det blir røde tall i regnskapet for 2013. Men det er ikke mye som skal til for å redde nærbutikken.
– Det er sommermånedene som holder oss gående. Hyttefolket er trofaste mot dagligvarebutikken i bygda, konstaterer Gaute Fjogstad, som er bestyrer ved Coop Høle. Vintermånedene er begredelige, handelslekkasjen til Sandnes er formidabel. Omsetningen for 2013 lander på 12,5 millioner kroner. Det er en nedgang fra 2012. Man så at kundestrømmen sank mot slutten av året, og nedgangen fortsatte gjennom hele 2013.
– Det dukker stadig opp konkurrenter i Sandnes. Jeg tror at folk på Høle glemmer hvor viktig nærbutikken egentlig er for lokalmiljøet, sier Fjogstad, og peker på det som skjedde i Dirdal og Helle i Forsand da butikkene der ble lagt ned.
– Disse små bygdene forvitret. Dersom butikken forsvinner blir det mindre attraktivt å bo på stedet. Det var en kar her på Høle som skulle ha takst på huset sitt. Noe av det første takstmannen ville vite, var om det var langt til nærmeste butikk. Boligprisene påvirkes av slike ting.
Frykter detaljstyring
Det tradisjonsrike Høle Handelslag har en hundreårig historie å ta vare på. Laget har god egenkapital, men den spises fort opp dersom det blir røde tall i regnskapet. En måte å redde seg ut av knipa på kan være å slå seg sammen med andre samvirkelag i regionen. Mest aktuelt er Coop Sørvest, som er landets nest største samvirkelag. Coop Sørvest ble dannet etter en sammenslåing av Forbrukersamvirket Sør, Høyland og Jæren Forbruksforening og Coop Haugaland i fjor.
– Problemet med disse store samvirkelagene er at de detaljstyrer butikkene. Det første som vil forsvinne her på Høle er jernvareavdelingen. Det blir nok kutt i det øvrige sortimentet også. Og dersom butikken ikke sviver som de ønsker, blir det nedleggelse. Det har vi sett flere eksempler på tidligere, advarer Fjogstad.
Hater å handle på Sandnes
Jane Strand er trofast kunde hos Coop Høle.
– Jeg vil tippe at 95 prosent av innkjøpene mine er her i butikken. Jeg handlet til og med en del julegaver her før jul, sier Strand, som også gjør innkjøpene for eldresenteret på Høle.
– Jeg hater å handle på Sandnes. Var innom Obs! på Kvadrat i forrige uke, men måtte bare komme meg ut derfra. Det er mye bedre på Høle, smiler Strand.
– Jeg tror ikke folk forstår hvor alvorlig situasjonen er for handelslaget. Nå er det viktig at bygdas befolkning kommer på banen og bruker nærbutikken sin, understreker hun.
Jane Strand peker på at alt henger sammen med alt. Butikk, barnehage, skole. Samfunnet dør dersom disse funksjonene forsvinner.
Skaffer brudekjoler
Kundene etterspør lavere pris, mens Coop Høle kun kan konkurrere på service og utvalg. Butikkreolene bugner av alt fra dagligvarer til frimerker. Jernvarer, gaveartikler, medisiner og landbruksmateriell hører til sortimentet. For et par år siden ble det åpnet for kortbetaling på bensinpumpene. Butikken rommer også post i butikk, dog uten at dette har løftet omsetningen.
– Vi kan skaffe det meste. Til og med brudekjoler, fleiper Gaute Fjogstad, som for en tid tilbake hørte en hølebu si dette på radioen.
– Da kan datteren min gå her når hun skal gifte seg! sier Jane Strand entusiastisk.
Tidsklemme
Sambygding Silje Tokheim er egentlig fra Haugesund, men flyttet til Høle for tre år siden.
– Vi bodde i Stavanger, men ville flytte på landet da vi fikk barn. Her er det trygt og godt, sier Tokheim.
Hun er ikke blant de ivrigste kundene hos Coop Høle, men mener tidsklemma har noe av skylda for at kundene svikter handelslaget.
– Jeg jobber på Kvadrat og slutter kl 17. Da rekker jeg knapt hjem før butikken på Høle stenger. Mange er nok i samme situasjon, mener Tokheim. Samtidig er hun klar på at man må verne om den lokale dagligvarebutikken.
– Det flytter jo stadig folk til bygda. Da er det viktig å ta vare på butikken, mener hun.
Blant bygdefolkene er spesielt de eldre innbyggerne trofaste mot samvirkelaget, men de yngre søker seg bort.
– Tilflyttere er ikke like flinke til å bruke butikken. Samtidig merker vi godt hvis noen av våre trofaste kunder flytter ut av bygda, sier bestyrer Fjogstad.
En hundrelapp er nok
Priskonkurransen er knallhard, og mange vil spørre seg hvorfor ikke nærbutikken omprofileres til lavpris, for eksempel innen Coop-konseptet Prix.
– Vi har undersøkt dette, men kundegrunnlaget er for lite til å drifte en Prix-butikk. Marginene i Prix er mye lavere, og dermed må omsetningen nesten tredobles for vår del dersom vi skal få det til å svive. Det er urealistisk, sier Gaute Fjogstad, mens han drar frem kalkulatoren for å gjøre en liten regneøvelse.
– For å overleve må vi ha en omsetningsøkning som minst tilsvarer prisstigningen i samfunnet. Det er 350 husstander i Høle. Dersom hver husstand handler for 100 kroner ekstra hver måned hos oss, så vil nærbutikken overleve, sier bestyreren.
Tom Gaudland