Sarah Hetland (i grå genser), Vilje Lauvsnes og Kristina Brekke (blå skjorte) i 9B er godt fornøyd med å slippe ut av klasserommet og for eksempel lære å bruke kart og kompass i stedet for GPS.
På Riska ungdomsskole bruker elevene naturen som klasserom hver 4. uke. ”Kjekt! Og så lærer vi noe også”, sier elevene.
– Det har vært litt prøving og feiling, og vi er fremdeles i utvikling for å gjøre det best mulig faglig, sier inspektør og initiativtaker til prosjektet, Remi Heimlund. – Det første året var en nyttig erfaring som ga mange konstruktive tilbakemeldinger, både fra lærere, foreldre og elever. Sistnevnte syntes for eksempel det var dumt at uteskolen kun varte en halv dag, så nå har vi utvidet det til en hel, forklarer Heimlund.
Fag i bevegelse
Uteskolen har nå snart eksistert i tre år, og inspektørens hjertebarn ble unnfanget fordi han syntes skolen var blitt litt vel teoretisk.
– I tillegg sitter ungdommene i dag veldig mye inne foran pc-en og mange driver minimalt med fysisk aktivitet. Så for å kunne ha dette faget ”stjal” vi litt timer og kompetansemål fra naturfag, kroppsøving, matte og så videre. Dette skal altså ikke være en ren turdag, men ha et faglig preg. Jeg tror ungdommene profitterer på det, understreker Heimlund.
Sarah Hetland, Vilje Lauvsnes og Kristina Brekke i 9B er enige i mye av det inspektøren sier.
– Vi unge er ikke så ofte ute ellers, så da er det kjekt å gjøre det på skolen. Og så slipper vi å sitte inne i et klasserom hele dagen, forteller Lauvsnes.
Hetland synes det er fint å få oppleve nye steder og gjøre annerledes ting.
– … som å lære å lage bål, legger Brekke til.
Det finnes ikke dårlig vær …
Opprinnelig var uteskolen for alle elevene, men nå er det 8. og 9. klassingene som benytter både nærmiljøet og andre regionale arenaer til læring hver fjerde uke – uansett vær og vind.
– Det medførte en del skepsis i begynnelsen, og flere elever – spesielt jentene – måtte erfare at korte topper og høyhælte sko ikke egner seg for turgåing, smiler Heimlund.
Men nå begynner de å finne formen, og initiativtakeren mener både elever og voksne er blitt flinkere til å tilpasse seg.
– Det kjekkeste er å gå på tur om sommeren og bade, sier Lauvsnes.
– Men vi har badet om vinteren også, i stilongs, ler Hetland. – Og vi lærer mye også, som matte og om naturen.
– Orientering på Neset var veldig gøy, istemmer Brekke.
Heimlund mener at dette totalt sett er blitt et veldig bra fag, mye takket være stort engasjement blant staben som har lagt både sjel og arbeid i prosjektet.
– Vi har også et flott samarbeid med Lions, som blant annet bidrar med nødvendig utstyr fra ”lånebua” de driver, forteller Heimlund.
Lærerike erfaringer
Opplegget for utendørsundervisningen har skolen sydd sammen selv.
– Jeg hadde litt kompetanse og innsikt på området fra lærerskolen og undervisningsstilling i Bodø. Eller søkte jeg en del på nettet for og fant noen tilsvarende opplegg, for eksempel hos Friluftsrådet.
Skolen har også investert en del i utstyr, som kajakker og curlinginstruktørkurs for et par lærere.
– Da kan vi besøke flerbrukshallen Sørmarka Arena, og har blant annet hatt utflukter til Vitenfabrikken i Sandnes og Geoparken i Stavanger. Vi har også arrangert vårt eget ”Amazing Riska-race”, sier Heimlund.
Unikt tilbud
En av utfordringene med uteskolen er hvordan gi faglige vurderinger og tilbakemeldinger.
– Vi prøver ut ulike metoder, for eksempel korte, enkle prøver via It’s Learning om de aktuelle temaene. Eksempelvis om ernæring og helse når de skal lage mat på bål, eller om allemannsretten og naturmiljø når de skal på fisketur.
Heimlund mener at uteskolen er kommet for å bli.
– Og så vidt jeg vet, er det ingen andre ungdomsskoler i Rogaland som kan tilby det samme. Vi ser også at den nye ungdomsskolemeldingen vil gjøre skolen mer praktisk – og da er vi jo litt i forkant.
Siri Helstrup