Bokhandlerne Sandnes Libris i Langgata og Kvadrat Libris på handlesenteret Kvadrat bytter i disse dager navn og logo. Libris-logoen byttes ut med merket til Norli-kjeden.
Kjedene Libris og Norli fusjonerte for halvannet år siden, og har hatt samme eiere og felles hovedkontor siden da. Bokhandler Ivar Viland, som driver begge butikkene, sier at det er de ulike profilene til de to kjedene som er årsaken til byttet.
-Norli-kjeden har en profil som passer best i en by som Sandnes. Libris-navnet har levd godt i Sandnes sentrum, først gjennom Dahle Libris, og så hos oss siden vi åpnet dørene i Langgata sommeren 2009. Det er ingen endring i eierforhold, så det er fortsatt lokale krefter som står butikkene, sier Viland.
-Libris sine butikker ligger gjerne på mindre steder, og har gjerne leketøy og andre varetyper tilknyttet butikken, mens Norli-butikkene er mer rendyrkede og urbane bokhandlere. Begge kjedene er veldig boktunge, så folk vil neppe merke noen forskjell, mener han.
Bokhandleren og de vel 20 ansatte merker endringen bedre enn kundene. De har svart telefonen med «Norli, vær så god» en stund, selv om det har stått Libris på skiltet utenfor butikkene.
-For oss er det selvsagt litt rart å skifte ut et navn vi har blitt svært fortrolige med, men vi skal fortsatt være bokhandel med stor B, understreker Viland, som mener Norli-kjeden gir dem stor frihet til å føre de titlene de ønsker i butikkene.
-Det er en base med rundt 1.000 titler i bunn, som alle butikkene skal ha i hyllene. De resterende 10.000 titlene vi har i butikkene har vi selv valgt å ta inn. Vi skal føre en god og fornuftig bredde samtidig som vi skal være flinke til å vise frem de bøkene som kundene etterspør. Boka er vårt fag, og vi ønsker å gi kundene våre gode leseopplevelser, sier han.
Ivar Viland ser optimistisk på bokhandlernes framtid, og lar seg ikke skremme av at bøkene er gjenstand for mange dystre spådommer.
-Selv om vi leser ukentlig i media at boksalget synker, ser vi hos oss at antall bøker vi selger stadig øker. Vi er svært takknemlige for den tilliten kundene viser oss ved å velge våre butikker. Vi er optimistiske på bokas vegne, men ser jo at vi må jobbe smartere for å drive butikkene godt i framtida, mener han.
Bokbransjen er nå på vei inn i sin absolutte høysesong. Julesalget utgjør en tredel av den årlige omsetningen hos Norli-butikkene på Sandnes, og Ivar Viland har forventninger til flere bøker i høst.
-Det er en helt fantastisk bokhøst i år, med usedvanlig mange gode bøker, og det bør absolutt være noe for en hver smak. Jeg håper folk finner inspirasjon til både å lese flere bøker, og gjerne også prøve en ny forfatter eller to, sier Ivar Viland og drar fram Ingar Sletten Kolloens biografi om Dronning Sonja som et av bokhøstens høydepunkter.
Redaktør -