60-sone mellom Vatneleiren og Vatnekrossen vil ikke være særlig klokt, mener bussjåfør Trygve Haga. Han får støtte av mange som daglig trafikkerer strekningen.
Før var det fornuftige fartsgrenser på veiene i Norge, og da var det god flyt i trafikken. Men når myndighetene stadig setter ned fartsgrensene blir dette oppfattet som urimelig av trafikantene. Dette fører til at flere bryter fartsgrensene og det blir flere forbikjøringer, påpeker Haga til avisen Hanaposten.
Det er etter det Bryggeposten forstår en nabo langs Rv. 13 som har forlangt redusert fartsgrense fra 70 til 50 på strekningen mellom Vatneleiren og Vatnekrossen. Hana Idrettslag har hengt seg på, og begrunner sin støtte med at idrettsområdet i Vatneleiren brukes til fotballtreninger.
- Flere tusen bilister på Hommersåk får svi fordi noen hundre fra Hana vil spille fotball, sukker Trygve Haga.
Haga har trafikkert veiene i Norge og Europa i 50 år og mener lavere fartsgrenser fører til farligere kjøring. Han bruker 50-sonen fra hovedinngangen på Vatneleiren ned til Dybingen som et godt eksempel:
- Her var det 60-sone i alle år. Men etter at sykkelstien ble bygget og det kom opp gjerde mellom hovedveien og sykkelstien, så ble farten satt ned til 50. Det er jo helt latterlig! Det samme gjelder 70-sonen mellom Vatne og Hommersåk, som før var 80. Trafikantene mener det er en urimelig lav og unaturlig fartsgrense, med det resultat at den ikke respekteres. Jeg har ved flere anledninger sett håpløse forbikjøringer på Vatne fordi farten er så lav, tordner Haga.
Galskap
Bryggeposten har mottatt telefoner fra flere fortvilte bilister.
- Dette er galskap, og vil bare føre til køer, sier Kristen Rasmussen.
- Tull å redusere farten. Helt idiotisk. De ulykkene som skjer skyldes som regel promille. Da betyr fartsgrensen lite, kommenterer Gabriel Haga.
- Å redusere fartsgrensen mellom Vatneleiren og Vatnekrossen er lite gjennomtenkt, påpeker Geir Arntsen, som daglig trafikkerer den aktuelle strekningen.
Men bilistene blir ikke hørt av Statens Vegvesen. Overingeniør Rolf Øveland holder fast på at farten må ned, og skal før påske legge saken ut for høring.
- Vi vil foreslå 60 mellom Vatneleiren og Vatnekrossen, sier Øveland, som kan opplyse at saken blir liggende ute på høring i to måneder før endelig vedtak fattes.
Tom Gaudland