Med nytt øvre dekk, restaurert pipe og forhåpentligvis også nytt styrhus, går veteranskipet MS Riskafjord II en ny og travel sesong i møte. Til nå er det lagt ned over 650 dugnadstimer for å rehabilitere båten, og daglig leder i AS Riskafjord, Bjørn Haaland, forsikrer at publikum vil merke forskjell.
- Her kommer det til å bli mye lysere og finere, sier Haaland, og peker utover salongen som nå er ribbet for møbler.
- Vi holder på å trekke om møblene, og på govlet blir det nytt belegg. Her i taket har vi laget ny luke, sier Haaland, og viser oss luka der sollyset strømmer inn i salongen.
Taket i salongen der luka sitter er nyspikret treverk, og det er båtbygger Sverre Naustvik som står bak denne største delen av rehabiliteringen. Når vi klatrer opp en etasje ser vi at det nye taket i salongen er undersiden på et helt nytt øvre dekk.
- Det gamle dekket bestod av et grønt lag med glassfiber som dekket treverket under, forklarer Haaland, og sier videre at treverket var råttent og måtte bort.
- Det har ikke blitt skiftet siden en gang på 50-tallet, sier han, og sikter til den jobben som ble gjort da båten ble bygget om fra damp til diesel.
Den jobben var det Sagen Båtbyggeri som i sin tid gjorde.
- Og så blir det ny pipe, forklarer Haaland. Den gamle var så rusten at du kunne se gjennom den, sier han. - Men vi bevarer den originale pipen. Den har stått på båten siden den var ny, så vi vil ikke bytte ut den, forsikrer han.
Ferdig til 1. mai
- Rehabliteringen startet i oktober, og siden den gang har det vært rundt tre mann på dugnad hver dag, forklarer Haaland.
Vi møter ham og resten av dagens dugnadslag på Hundvåg, hvor Riskafjord er trukket opp på land. Pensjonert skipper, Gunnar Borg Vatne, og Thoralf Fossan sørger for at hele nabolaget hører at rusten blir hakket bort fra skroget.
- I morgen skal den på sjøen, så alt arbeidet under sjølinjen må gjøres ferdig i dag. Derfor har vi det litt travelt med å fjerne alle rustflekker, og ellers gjøre alt arbeidet med kjølen ferdig.
- Hele restaureringen skal være ferdig til 1. mai, forklarer Haaland.
- Det første oppdraget har vi den 2. mai, sier han, og sier videre at interessen for å leie Riskafjord er stor.
- Båten er snart fullbooket for sommeren.
Sesongen for Riskafjord er fra 1. mai til 1. oktober. De mest travle månedene er mai, juni og august.
Det koster
Restaureringen har et budsjett på 1,2 millioner kroner, og ilsdjelene bak Riskafjord har måttet gjøre en stor jobb for å få midlene i havn. De har søkt støtte fra både offentlige og private instanser, alt fra kommuner til redere, og Haaland antyder at de fortsatt trenger mer midler om Riskafjord også skal få byttet ut sitt gamle styrhus.
Riskafjord ble bygget i 1864, og kom til Hommersåk i 1927. Siden den gang har den gått i regulær rutetrafikk hovedsaklig mellom Hommersåk og Stavanger. Det var først i 1996 at den ble byttet ut. Nå blir den brukt til utleie, og den går på sightseeing inn Lysefjorden.
Redaktør -