Aksjon 60 på Vatne

28.04.2008
Aksjon 60 på Vatne
vatne

Hvorfor går Riskabuen av skaftet på grunn av 30 sekunders lengre kjøretid til og fra bygda? Lederen for bydelsutvalget sier at det er ingenting som har engasjert folk på Riska mer enn denne knappe kilometeren med fartsputer og 40-kilometersgrense. Nå har de til og med stablet på beina en aksjonsgruppe.

Aksjonsgrupa har fått navnet ”Aksjon 60 på Vatne”, og er ute på nett med adressen www.60vatne.no.
Atle Maudal er en av personene som har engasjert seg mot fartsputene på Vatne, og han har tatt saken i egen penn..
- Jeg har sendt brev til ordføreren og utvalgte politikere i kommunen om fartsputene og fartsgrensen forbi Vatne. Vi opplever disse som svært urimelige, sier Maudal.
- Hvorfor opplever dere dette tiltaket som så urimelig?
- I brevet samler jeg argumentene i tre punkter: Det er mange ganger så dårlig vær at legehelikopteret ikke kan lande på Hommersåk, og med disse fartsputene taper ambulansen viktige sekunder som kan være helt avgjørende, sier Maudal, som understreker at han ikke har vært i kontakt med sykehuset om denne saken.
- For det andre vil disse fartsputene gi utilbørlig slitasje på bilene. Dette er fire kraftige humper som er unødig skarpe, de slår voldsomt i bilen når du kjører over dem. Jeg er selv nede i 10 km/t over humpene fordi jeg har kjøpt ny bil, og jeg vil ikke ødelegge forstillingen på den.
- Det siste punktet mitt er at alle jeg har snakket med opplever det som helt urimelig å måtte kjøre i 40 km/t her, som om det skulle vært midt i et byggefelt.
- Er ikke Vatne et byggefelt?
- Jo, men ikke der veien går. Byggefeltet ligger i skråningen, og dette er en riksveg som går nedenfor byggefeltet, sier Maudal.
- Med førti må du nesten ned i andre gir for å kunne holde denne grensen. Det som gjør Riskabuen så opprørt er at dette ikke oppleves som noen optimal løsning på en så trafikkert veg, sier Maudal bestemt.

Bro eller undergang
- Det jeg aller helst ville hatt var bro, undergang og 60 km/t. Men jeg ser at det er store utfordringer å få det til. Men å etablere to lysregulerte fotgjengeroverganger og male striper på veien mener jeg er den beste løsningen på problemet. Jeg kan også akseptere at farten bare blir oppjustert til 50 kilometer, sier Maudal.
- Men vegvesenet sier at farten til nå har vært for stor for lysregulerte fotgjengeroverganger, og at de derfor vil representere en større risiko.
- Det har jeg ingen forståelse for, sier Maudal, og viser til at det er anlagt slike overganger mange steder der fartsgrensen er 50 km/t.
Maudal sier at han heller ikke kjøper vegvesenets argumentasjon om at vegstrekningen er for uoversiktlig for fotgjengerfelt.

Bare en politiker har svart
Foruten ordføreren er det de fire politikerne Pål Morten Borgli, Elling Kåre Hansen, Aud Skjørestad og Sverre Hetland som har fått brevet til Maudal.
- Har du fått svar på brevet ditt?
- Det er bare en av politikerne som har svart, og det er Hansen, sier Maudal.
- Han sa at han satte pris på innspillet, og at han skulle prøve å følge det opp. Jeg har aldri vært en Ap-mann, men jeg vet at Hansen tar dette på alvor. Jeg håper derfor at vi kommer fram til en løsning som er levelig for både oss på Riska og for folk på Vatne, sier Maudal. Han legger heller ikke skjul på at politikernes håndtering av denne saken har direkte betydning for hvordan han selv kommer til å bruke stemmeseddelen ved neste lokalvalg.
- Jeg har tro på at det er fornuftige mennesker som sitter i bystyret, og jeg tror at de vil høre på folket og komme med en bedre og sikrere løsning enn den som er i dag.
- Men jeg vil nok en gang understreke at jeg ikke vil gå på kompromiss med sikkerheten, og at dersom det skulle vise seg at dagens løsning er eneste farbare vei, så kjører jeg gjerne i 40, sier Maudal.
- Folk på Vatne har bedt om trafikksikring, og det har jeg selvsagt full forståelse for. Det er virkemidlene jeg er uenig i.
Overingeniør Trond Åge Langeland ved Vegvesenet regner ikke med at denne strekningen noen gang vil få 60 kilometers fartsgrense igjen, heller ikke om den optimale løsningen med undergang og bro kommer på plass.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...