Sander Meling i Riska motorsykkelklubb kjørte inn til første plass i sin klasse under Norgescupens andre runde i trial. Nest beste plassering blant de lokale deltakerne stod Ole Bård Madsen for med sin tredje plass. De to elitekjørerne i klubben, Per Olav Nygård og Daniel Seldal, hadde ikke helt dagen under dette stevnet.
Femtenåringen Meling hadde mye å forsvare fra i fjor da han vant sammenlagt Norgescup, kretsmesterskap og Sørcup i klasse D. En kjempeprestasjon som han klarte å forsvare under stevnet på Riska lørdag 24. mai.
Det var tyngde over arrangementet til 22 år gamle Riska Motorsykkelklubb. Rundt 80-90 funksjonærer måtte til for å avvikle stevnet som hadde ca 150 deltakere i seks forskjellige klasser.
- Vi har holdt på med planlegging og tilrettelegging i fire uker, og vi har vært ute i skog og mark og lagd til løypene. Norgescup i trial er et svært arrangement. Og så var vi svært heldige med været, sier pressekontakt Oddvar Meling i klubben, men legger til at det fine været var best for tilskuerne.
- Egentlig så hadde faktisk deltakerne ønsket litt mer sleipt og vått føre for å gjøre det mer utfordrende.
På søndagen var rundt 50 deltakere med på Sørcupen. Denne cupen arrangerer Riskaklubben i samarbeid med motorsykkelklubber på Sørlandet.
Aktiv klubb
Meling forteller om klubben på Riska:
- Vi har et svært aktivt miljø med utøvere fra fem år og oppover. Du kan begynne å trene trial allerede når du er fem år gammel. Vi arrangerer kurs to ganger i året, et om våren og et på høsten. Det er både barneskole- og ungdomsskoleelever som deltar. Vi har et av de fineste områdene i Norge å kjøre trial, det er på Hesthammeren, rett bak den nye kirken på Hommersåk, sier Meling.
- Der har vi egne trialsykler som brukes i kurssammenheng. Kursene er svært populære, og alltid fullbooket. Vi trener hele året, og da er det treningstider på tirsdag, torsdag og lørdag.
- Når vi kommer til sommerhalvåret blir det mye konkurranser i helgene, både på lørdager og søndager, forklarer Meling ivrig.
Om trial
Trial er den eneste motorsykkelsporten der det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig. Trial er nemlig ferdighetsskjøring med sykkel. Poenget med trial er å kunne ta seg fram i terrenget uten å ha føttene i bakken, stoppe, velte eller kjøre utenfor løypa eller seksjonene i terrenget. Vanskeligheten på seksjonene varierer etter nivå og sylindervolum på motorsykkelen. Et løp arrangeres med et visst antall seksjoner som kjøres en, to eller tre ganger. Den som har færrest "fotinger", eller prikker, har vunnet. Det arrangeres NM med egen klasse for kvinner, NM for lag og Norgescup i trial. Trial med inntil 80 ccm kan du begynne å kjøre fra fylte 5 år. Fra det året du fyller 8 år kan du kjøre inntil 200 ccm. Større sykler kan du kjøre fra du er 13 år. Det er flere klasser i trial: Klasse D er for deltakere mellom 13-14 år, klasse D er opp til 15 år, klasse B opp til 16 år, og klasse A samt eliteklassen som ikke har noen aldersbegrensing.
Todelt klubb
Riska motorsykkelklubb driver ikke bare med balansekjøring i ekstremt ulendt terreng:
- Riska motorsykkelklubb er todelt. En del driver med trial, og en del driver med speedway, forklarer Meling.
- I august arrangerer vi et stort langbaneløp i speedway, og da kommer det deltakere fra hele Europa. Dette løpet vil bli arrangert på Forus travbane.
- Det viktige for oss i klubben er ungdommene som vokser til. Det er flere utøvere som trener sammen, og miljøet er svært godt både for barn og voksne. I og med at det er en barneidrett så krever det at det er voksne med. Barna har ikke lov å trene uten at det er voksne tilstede, sier Meling, og legger til at han er spent på om de to lokale heltene, Sander og Ole Bård, fra helgens turnering når målene sine om å nå opp til eliteklassen.
Redaktør -