Silkemyk forbenning

08.09.2008
Silkemyk forbenning
hanasand motor

Svein Einar Hanasand satt på legekontorets venterom og bladde i et blad. Der kom han over en annonse for silkemotorprodukter. Det var det som skulle til for at han startet firmaet Kraft og Miljø. Han påstår at han kan få motoren i bilen din til å male silkemykt som en katt.

- Hva er det egentlig for slags produkter du forhandler?
- Det er produkter som får forbrenningsmotorer av alle sorter til å gå rimeligere, renere, roligere, og til og med mer effektivt.
- Det høres jo bra ut, men kan du være litt mer konkret?
- Ja, først har du sparemagneten. Den lader molekylene i drivstoffet, både på diesel- og bensinmotorer. Sparemagnetene er fysiske magneter som du fester på drivstofftilførselen, altså rett på rørene eller slangene som fører drivstoff til motoren. Molekylene blir likt ladet magnetisk, og når de får lik magnetisk spenning, så vil det føre til at de sprer seg raskere i sylinderen, og dermed får du bedre forbrenning, forklarer Hanasand.
- Er dette en ny oppfinnelse?
- Egenlig ikke, sparemagnetene har vært i bruk i mange år, men det er relativt nytt i Norge, og det er ikke mange som driver med det. Jeg har forhandleravtale med importøren som holder til i Oslo, sier Hanasand, og legger til at denne magneten bare er en av delene som inngår i hans ”motor-SPA”:

Tilsetning i drivstoff og olje
For å gi motoren i gressklipperen, motorsagen, mopeden eller bilen din maksimal effekt, har Hanasand noen dråper som han anbefaler at du tilsetter i både drivstoff og motorolje.
- Disse produktene renser og beskytter motorene mot rust og avleiringer av karbon. Totaktertilsetningen inneholder litt boron, et natursalt som binder seg til overflatemetallet i motoren på en så bra måte at det kan sammenlignes med legering. Boron er også tilsatt i motoroljen, og virker på samme måten med å binde seg til overflatemetallet. Det blir et nano-tynt lag som får 85% av hardheten til en diamant, og det får en motstandskoeffisient på 0,01%.
Nå blir Hanasand akkurat så teknisk spissfindig at det kreves en litt mer folkelig forklaring:
Det han i virkeligheten sier er at dette stoffet gjør overflatene inni motoren så glatte at de bevegelige delene får mindre motstand i sin bevegelse. Motoren blir rett og slett glattere innvendig, og får dermed mindre å stri med. Og med mindre motstand: Mindre drivstofforbruk og lengre brukstid på motoren.
- Denne oljen er så god at det er ingen syntetiske oljer som kan oppvise noe i nærheten en gang, påstår Hanasand.
- Hele konseptet reduserer avgasser fra eksosen med inntil 50%, og det reduserer drivstofforbruket med inntil 25%. Det vil også redusere vedlikeholdskostnadene på alle typer motorer. Det blir brukt av Chrysler, hele bilparken i Mexico City police dept. og hele bussparken til Disneyworld. Jeg vet også at Robert Bosch bruker det i maskinene sine, sier Hanasand, og legger til at det kan brukes i alle typer kjøretøy.

Billige miljøtiltak
- Betyr det at jeg kan ha det i den gamle Toyotaen min fra 1990?
- Ja, det kan du.
Dersom produktene til Hanasand innfrir løftene til forhandleren selv, så betyr det at Riskabuen sitter på et effektivt spare- og miljøtiltak for alle bilister som ikke koster mer enn i overkant av tusen kroner.
- Kan jeg montere denne magneten og fylle på tilsetningsstoffene selv?
- Ja, det er så enkelt at til og med bestemor kan gjøre det. Jeg har selv sparemagnet på bilen min. Jeg vet at jeg i hvert fall sparer 20% drivstoff.
- Har virkelig drivstofforbruket gått så mye ned?
- Ja, men da bruker jeg alle tre tiltakene, sier Hanasand, og sikter til sparemagneten, og tilsetningsstoff i både bensin og motorolje.
- Du vil også merke at motoren går lettere, roligere og at den svarer raskere når du trår på gasspedalen. Det blir en naturlig følge av at motoren sliter mindre.

I startgropen
- Hvordan har markedet mottatt tilbudet ditt?
- Jeg er fremdeles i startgropen, men jeg har hatt noe salg. På Riskadagene fikk jeg flere interesserte potensielle kunder, både bedrifter og organisasjoner. Og jeg har også fått installert produktene i motorer til privatkunder, sier Hanasand.
Ellers har han produkter til behandling av alle typer overflater: Metall, glass, billakk, felger, og til og med skinnmøbler.
Og som om ikke det var nok, så har han også produkter til kroppens egen motor:
- Dette er Agel kosttilskudd, sier Hanasand, og holder opp en bitte liten pose som du kan rive av toppen på og suge ut innholdet.
- Disse kosttilskuddene er et nytt konsept som begynte i USA for drøye to år siden. De er godkjent av statens legemiddelkontroll og WADA, altså dopingkontrollen, og av direktesalgsforbundet og det mosaiske trossamfunn.
- Hvorfor må det godkjennes av så mange instanser?
- Det er en bekreftelse på at det er bra saker uten kunstige tilsetningsstoffer og uten bivirkninger. EXO for eksempel inneholder veldig mange antioksidanter, og er veldig bra for å kvitte kroppen med ”frie radikaler”.
Før Hanasand rekker å bli veldig teknisk spissfindig i beskrivelsen av kroppen, velger vi å avslutte intervjuet, og heller gå utenfor og ta en kikk på sparemagneten i bilen hans.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...