Bryggedagene står for døren for femte året på rad, og på lørdag vil Riskabuens maritime ingeniørkunst bli avdekket under den årlige ”Ta sjansen”. Farkoster i alle farger, fasonger, og med alle mulige rare navn vil bli sluppet i sjøen med dristige våghalser om bord.
- Det første arrangementet var i 2004, så dette er altså den femte gangen, sier vaktmester Kårleif Fløysvik på Bryggen senter.
- Det har vært en kjempefin dag her på Bryggen med mange spennende farkoster og våghalser som hopper i sjøen. Bare det med navnene på båtene gjør det interessant. Det er litt forskjellig hvor mange som stiller, men vi håper at det i hvert fall blir tjue båter, sier Fløysvik, og minnes fjorårets tilstelning:
- I fjor hadde vi en stor flåte med speaker, og vi hadde både sang og musikk. Dessuten hadde vi forskjellige salgsstander med salg av alt fra malerier til båtutstyr. Vi regner med å få til en tilstelning i samme gaten som i fjor. Vi ønsker også å takke de som bruker tid på å lage båter.
Flere priser
For de som ikke har vært med på ”Ta sjansen” gir Fløysvik en liten innføring:
- Det blir bygget et platå med en sklie. Båten står på en plattform, og blir sluppet ned sklien og ut i sjøen. Femten meter fra land er det en sauebjelle. Det gjelder altså å få tak på sauebjellen så fort som mulig. Den ene prisen går til den båten som er raskest.
- Så blir det også pris for den fineste båten, den det er gjort mest flid med. Og så har vi selvsagt fiaskoprisen, sånn at mange har en mulighet til å vinne.
- Hva er det dere ser etter på fiaskoprisen.
- Det er vel den som lager mest show, den det blir mest ”lått og løye” av. Den som gjerne kommer ned til sjøen, men ikke stort lenger, sier Fløysvik.
”Ta sjansen” byr altså på mange utfordringer. Du kan sørge for å lage underholdning med å gjøre deg til allmenn latter, eller du kan imponere med maritim ingeniør kunst.
- Er det noen gjengangere som er med hvert år?
- Ja, det er noen som går igjen, og det er spesielt gøy.
- Noen spesielle du vil trekke fram?
- Ja, Håvard Gundersen har vært med hvert år, og han har også barn som er med. Han har stått i bresjen for hele tilstelningen, sier Fløysvik.
Profesjonell i lek
Gundersen kan røpe at han og teamet hans også i år er klare med en farkost i ”Ta sjansen”.
- Jentene har funnet designet på båten. Jeg har en datter og noen venninner som holder på. Første året var det jeg og naboen som drev på, men nå har jentene tatt mer over, sier Gundersen, og innrømmer at stikkordet for årets båt er ”motepolitiet”.
- Hvor mye arbeid er det å lage en slik båt?
- Du kan legge så mye arbeid du vil i det. Det er en kjempefin anledning til å bruke tid sammen med barna. Det er det som driver meg, det å se gleden til barna, både mine egne og de andre barna i gatene, sier Gundersen, og legger til at det nærmest er en kamp om å få være med å bygge båten.
- Hvilke egenskaper trenger du, og hva skal til for å lage en båt?
- Du må være godt forberedt, og bevisst på hvordan du skal utforme skroget. Vi bruker forskjellige materialer, alt fra isopor, kryssfinerplater, lekter og papp, og så bruker vi maling til dekor.
Gundersen og jentene har vunnet hvert år unntatt det første året, men da var det ifølge ham selv ikke spesifisert at de måtte bygge båtene selv. Da kom teamet hans på andre plass, og måtte se seg slått av en båt som ikke var hjemmesnekret.
Næringslivet bør delta
Gundersen savner handelsstand og næringsliv i ”Ta sjansen”
- Næringsliv og butikker, spesielt de på Bryggen, burde bli flinkere til å stille opp. Det er jo dumskap å ikke stille. Tenk på alle folkene som kommer og ser på. ”Ta sjansen” er jo et utstillingsvindu, og kjempegod markedsføring, mener den engasjerte ”Ta sjansen”-veteranen.
Gundersen har selv tatt konseptet et steg i profesjonell retning med firmaet Fjordevents. Der tilbyr han teambuilding og blåturer for firmaer, og har arrangert ”Ta sjansen” for ansatte i både Statoil og Shell.
- Det handler om å få fram gutten og jenten i alle. De er ofte gjemt langt borte, men de er der, også hos oss voksne, sier Gundersen bestemt.
Redaktør -