Motorisert balansekunst

06.04.2009
Motorisert balansekunst
Selv om guttene er best representert, finner vi også jenter i trialmiljøet.

Motorisert ferdsel i skog og mark er normalt sett temmelig forbudt.
Men i et skogsområde utenfor Hommersåk sentrum får kubikkene fritt
spillerom.

To hele dager i midten av mars er satt av til trening. Femtitre kjørere er samlet på ti grupper. Hver gruppe har sin trener. Gruppene er delt inn etter ferdighetsnivå, og målet er at alle skal få utfordre seg selv, og forbedre sine individuelle ferdigheter. Innhyllet i motorstøy og den litt søtlige lukten av miljøbensin møter vi presseansvarlig Oddvar Meling i Riska Motorsykkelklubb. Før han tar oss med ut i geografien, peker han på en trialsykkel, og forteller.
- En trialsykkel har ikke sete. Demperoppsettet er veldig mykt. Det er også lite luft i dekkene for at de skal få best mulig grep i terrenget. Tyngdepunktet er viktig for balansen, og motorene er derfor plassert langt framme. Dessuten skal syklene være så lette som mulig. De fleste ligger under 70 kilo, og er både små og svært kompakte. De er enormt robuste. Du kan nærmest slippe dem ned en fjellside, og starte dem etterpå.
- Hvor store er motorene?
- De fleste kjører 125 kubikk, men når de blir atten kan de kjøre sykler opp mot 270-290 kubikk. Meling forteller videre at aldersspennet på denne samlingen er fra rundt fem år og opp til 18-19 år. Det er først når en utøver har blitt 13 år gammel at han eller hun har lov å begynne å konkurrere.

To meter nesten lodrett
Meling fortsetter å fortelle mens vi tar oss innover i treningsområdet. Vi går forbi flere grupper som trener på forskjellige hindre.
- I konkurranser så deler vi opp området i 7-12 seksjoner. En seksjon blir da avgrenset med sperrebånd, og så setter vi opp piler som viser hvor utøverne skal kjøre.
Etter noen hundre meter, stopper vi ved en gruppe gutter på 14-16 år. Meling forteller at disse guttene kjørte C i fjor, og at de nå har beveget seg opp til B-kjørere. Guttene stiller seg i kø nedenfor en stigning i terrenget som må være opp mot to meter høy, og nesten loddrett. Treneren instruerer mens guttene etter tur tar fatt på utfordringen. De stiller sykkelen under stigningen, gir gass, og nærmest hopper opp på avsatsen. Der står det en voksen som griper fatt i sykkelen dersom noen mister balansen.
- På dette nivået skal guttene klare å flytte på hjulene når de står stille med sykkelen. Det gjelder å ikke ta føttene i bakken. Da får de en prikk. Dommeren står litt på utsiden og signaliserer når de får prikker. Etter fem prikker, må de avbryte seksjonen, forklarer Meling.
To av guttene stopper syklene på toppen av hinderet.
- Hva er det du trener på?
- Å flytte hjulene og å hoppe, sier Sindre Madsen.
- Er du fornøyd med treningen?
- Ja, det går stort sett greit, men jeg må trene mer på balansen.
- Hva er ambisjonene dine?
- Å klare høyere hindre, både opp og ned, sier gutten som allerede har rukket å vinne både Norges-cup, Sør-cup og kretsmesterskapet.

Vann til knærne
I en annen seksjon treffer vi en gruppe kjørere på et enda høyere nivå. Denne seksjonen er lagt midt i en elv, og utøverne har vann opp til knærne. Fra elven skal de opp en fjellside på opp mot tre meter, finne balansen på toppen, og så skal de ned i elven igjen. Vi stiller oss på en liten bro.
- Tåler motorene vann?
- Ja, luftinntaket er plassert øverst, og så lenge dette ikke kommer under vann, så går det greit, sier Meling. Flere av kjørerne kommer seg gjennom hele seksjonen uten å ta føttene i bakken, blant annet Ole Bård Madsen, storebroren til Sindre som vi møtte i den andre gruppen. Han stopper sykkelen ved broen.
- Er du fornøyd med innsatsen?
- Ja, det må jeg si.
- Hvilke ambisjoner har du?
- Jeg vil bare nå så langt opp som mulig, sier Madsen nøkternt, før han starer opp motoren igjen og gir seg i kast med elven. Sykkelen er på 125 kubikk, og den er ny i år. Meling sier at det ikke er uvanlig at utøverne bytter ut sykkel hvert år.

Elitekjøreren
Meling tar oss med tilbake til basen. Vi går inn i pauserommet. Der møter vi Olav Nygård. Han er midt i et velfortjent varmt måltid. Nygård kjører sykkel på 290 kubikk, og tilhører eliten i norsk trial. Han får lov å gjøre seg ferdig med lunsjen før vi insisterer på å få noen ord med sytten-åringen fra Nærbø.
- Er du fornøyd med innsatsen på treningen?
- Sånn passe. Men jeg får det ikke helt til, er nok litt ukonsentrert.
- Hvorfor det, tror du?
- Jeg la meg litt seint i går, hehe…
- Hva forventer du av deg selv for denne sesongen?
- Jeg forventer å bli blant de syv beste, sier Nygård ubeskjedent. Videre sier han at det som står på planen framover er nordisk mesterskap i Finland, og kanskje også EM.
- Hva med VM da?
- Det ligger nok litt lenger fram i tid.
På oppfordring fra Bryggeposten, sparker Nygård liv i sine 290 kubikk, og stiller seg foran en fjellknaus. Han drar høyre håndledd ned, og på sekunder er han på toppen. Helt uanfektet.
Meling sier:
- Så du at han gjorde det der nærmest helt uten å konsentrere seg?

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...