Kjemper for skolehage

12.11.2012
Kjemper for skolehage
Rektor Anne Kirsti Drivdal Grytten, elev Sakarias Rud Dale og mamma Liv-Kristine Rud vil beholde skolehagen i Stokkadalen

Stavanger kommune vil gjøre barnehagen i Stokkadalen permanent og bygge ny barnehage når de midlertidige modulene skal rives. Foreldrene på skolene som mister skolehage og uteområde protesterer.

-Dette området har vært brukt som skolehage og område for lek og uteskole i mange år. I 2006 ble modulbarnehagen etablert. Den skulle stå i to år. Nå har det gått seks år og alt tyder på at det blir barnehage her også etter at den midlertidige barnehagen er revet, sier rektor på Kampen skole, Anne Kirsti Drivdal Grytten.

-Dette ble lurt inn bakveien, legger avtroppet leder av FAU ved samme skole, Liv-Kristine Rud, til.

 

Mangler uteareal

Kampen skole har et elevtall som tilsier at de skal ha 16 dekar uteområde. Den franske skolen, med 100 elever, ligger også på deres område. Det tilsier at uteområdet skulle vært enda større. Uteområdet er bare 8,5 dekar. Tidligere var utflukter til skolehagen et kjærkomment tilbud for elevene, forteller rektor.

-Den lek og læring som skjedde her, mangler nå. Det er mange mål i læreplan og kunnskapsløft som legger opp til at uteskole skal være en del av tilbudet til elevene. Området her var 8 dekar. Vi har nå tilbud om å beholde 3 dekar. Det er bare nok til å dyrke skolehage. Det er ikke like spennende å ha utflukter hit uten å ha boltreplass. Det er ikke lett å holde opp mot 70-80 elever i aktivitet på det lille området som blir igjen, mener hun.

-Mine eldste barn, som nå er 16-17 år, snakker fortsatt om skolehagen når de tenker tilbake på sin tid på skolen. Her var det krattskog og villnis og et område som en tilrettelagt lekeplass aldri kan matche, sier Liv-Kristine Rud.

Anne Kirsti Drivdal Grytten mener skolehagen også har vært viktig for integrering. Utfluktene har sørget for å få elevene bort fra skolepulten og ut i naturen. De har lært om turkulturen, kommet seg ut i naturen og hatt muligheten til å fyre opp et bål.

-Det er særlig skolene på Kampen, Eiganes og Kannik som mangler alternative uteområder, sier hun.

 

-Stjeler fra mange barn

Både rektor og foreldrerepresentanten ser at det må være fristende for kommunen å dekke et stort behov for flere barnehageplasser ved å bruke denne tomta som både er gratis og har vært brukt til formålet i seks år.

-Men politikerne er i ferd med å stjele et viktig tilbud fra mange generasjoner barn, advarer Liv-Kristine Rud.

Eiganes og Våland bydelsutvalg behandlet saken i sitt møte i november. Det var ingen som gikk inn for å tilbakeføre området som skolehage og uteområde for skolene. Flertallet gikk inn for at det skulle bygges ny barnehage, og at en liten del av området ble satt av til skolehage. Saken går nå videre i det kommunale systemet med en klart tilråding fra bydelsutvalget.

-Dette området er inngjerdet natur. Det er kort vei til et svært friområde som skolene kan bruke rundt Lille Stokkavannet. Skolehagen og uteområdet har heller aldri blitt så mye brukt som man kan få inntrykk av nå når saken er aktuell og folk er engasjerte. Vi hadde med oss en representant fra Ungdommens bystyre på vårt møte. Hun har selv vært elev på Kannik skole, men kunne ikke huske at skolehagen på Stokka ble særlig mye brukt, sier leder i bydelsutvalget, Dag Terje Klarp Solvang (H).

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...