Hilde Skjerve er klar til å flytte ut av Frisørhuset til høsten.
I begynnelsen av mars flyttet 15 ansatte inn i de nye Ryfast-kontorene i Tjodolvs gate på Våland. I løpet av året regner prosjektleder Gunnar Eiterjord med at arbeidet med Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen er i gang.
-Arbeidet med Solbakktunnelen er allerede i gang på Solbakk mellom Tau og Jørpeland. I august begynner arbeidet på Hundvåg-siden, og før nyttår skal vi være i gang med arbeidet på denne siden, regner han med.
Eiterjord legger ikke skjul på at seks år med anleggsarbeid vil merkes, men understreker at det vil utføres så skånsomt som mulig.
-Det passerer 50.000 kjøretøy på motorveien utenfor vinduene våre her. Tunnelene skal legges under boligområder. Det er ting vi må ta hensyn til, men folk vil selvsagt merke det, sier han.
Forsiktig sprenging
Blant tiltakene han nevner, er forsiktig sprenging med små ladninger for å unngå setningsskader på boliger og andre bygg. De vil også vise hensyn ved å ikke gjøre for mye jobb på ubekvemme tider. Arbeidet på motorveien skal også i størst mulig grad legges utenom rushtiden.
-Men uansett hvor mye hensyn vi tar, kan vi ikke gi noen garantier, konstaterer Eiterjord.
-Er folk bekymret for husene sine?
-Ja, og bekymringen er forståelig. Jeg bor selv på Våland, og jeg forstår godt at folk stiller spørsmål. Folk har mange spørsmål og bekymringer. Vi vil informere så godt vi kan, og vi vil rydde opp hvis noe skjer. Vi skal ha både kommunikasjonsmedarbeider og en egen nabokontakt her i Tjodolvs gate når vi er fullt bemannet. Vi har også et møterom hvor det ligger informasjon i form av brosjyrer, illustrasjoner og filmer om prosjektet. Vi har full respekt for alle berørtes behov for informasjon, sier han.
Motorveien skal ikke stenges under anleggsarbeidet, men fartsgrensene skal settes ned, veibanen må i perioder legges om og det skal etableres avkjørsler for anleggstrafikken direkte inn på motorveien. Det betyr at også trafikantene vil merke anleggsarbeidet i årene framover.
-Vi mener likevel at det er en skånsom måte å gjøre det på. Alternativet ville ha vært å legge anleggstrafikk gjennom boligområder. Det ønsket vi ikke, sier Eiterjord.
Frisør må flytte
Frisørhuset er nærmeste nabo til rundkjøringen hvor man svinger av fra Madlaveien til motorveien. Rundkjøringen skal legges om og bygges ut i tre etasjer. Under rundkjøringen på gateplan kommer det en etasje med underganger for myke trafikanter, og under en betongkulvert kommer et tunnelløp med tilførselsarm til Eiganestunnelen. Utgravingen vil strekke seg så å si inntil husveggen, og Frisørhuset vil stå på kanten av et 15-20 meter høyt stup i deler av anleggsarbeidet.
-Vi flytter til de tidligere lokalene til klesbutikken Sylvester i St. Olav til høsten. Vi har leid lokalene for fem år framover, forteller Hilde Skjerve, som eier og driver Frisørhuset sammen med daglig leder Guro Helgesen Aase.
Eierne av Frisørhuset har visst om planene i 10-12 år, men de har blitt utsatt så mange ganger at de ikke akkurat satt lengst framme i hjernebarken før de ble innkalt til det første fellesmøtet om utbyggingen i fjor høst.
-I begynnelsen var det mest snakk om at anleggsarbeidet ville «medføre noen ulemper», men etter mange møter innså vegvesenet at vi ikke kan drive her mens arbeidet pågår. Det 20 meter dype hullet ville ha vært rett utenfor vinduene i frisørsalongen, sier Skjerve.
God dialog
I november/desember i fjor startet arbeidet med å finne nye lokaler, og valget falt altså på St. Olav.
-Vi har mange faste kunder i nærområdet, og ville ha lokaler som ikke lå for langt unna. Selv om vi ikke baserer oss på kunder som dropper inn for en hårklipp, er vi også opptatt av å være synlige for folk. Plasseringen vår, så å si midt i byens mest trafikkerte rundkjøring, gjør jo at ingen kan unngå å legge merke til oss, sier Skjerve.
Etter at vegvesenet erkjente at Frisørhuset måtte flytte, har dialogen og samarbeidet med vegvesenet vært bra.
-Kostnadene med flytting, oppussing og leie av nye lokaler, annonsering og tilrettelegging er svært merkbare for en liten bedrift. Vegvesenet har heldigvis vært forståelsesfulle og tatt store deler av merutgiftene våre, sier Guro Helgesen Aase.
Helgesen Aase bor også i andre etasje av bygget til Frisørhuset. Vegvesenet mener det skal være trygt å bo der gjennom hele anleggsperioden.
-Men akkurat den diskusjonen er vi ikke helt ferdige med, understreker hun.
-Vegvesenet hadde prøvegraving her i februar, blant annet for å sjekke grunnen og fundamentet for huset. Vi merker at det er dører som ikke går igjen like glatt som før, mener Hilde Skjerve.
Redaktør -